octombrie 2009
Katalin Varga
Co-producţia româno-britanică Katalin Varga, regizată de Peter Strickland şi produsă de Tudor şi Oana Giurgiu (Libra Film), rulează din 7 octombrie 2009 pe marile ecrane din Franţa.

Critica franceză a apreciat la unison debutul în lungmetraj al regizorului britanic, facând remarci elogioase la adresa filmului.

O lucrare puternică, tulburătoare, impresionantă, stăpânită, care se desfăşoară într-un cadru natural somptuos, este descrierea pe care publicaţia La croix i-o face peliculei, adăugând totodată că: Arta lui Peter Strickland constă în a sugera violenţa, în a instala o atmosferă de ameninţare tăcută într-un decor bucolic. Stilul său e format din planuri lungi, statice, admirabile, montaj elegant, pauze discrete de tonalitate, imagine vie şi coloană sonoră care atinge experienţa senzorială.

Jean-Claude Raspiengeasse îşi încheie cronica cu următoarea observaţie: Scena de revelaţie - filmată superb, în timpul unei plimbări cu barca, - care se desfăşoară prin ea însăşi şi se închide într-un nod curgător de cuvinte, va rămâne în istoria cinema-ului.

Pentru Le Figaro, Katalin Varga este o forţă: Dacă cinema-ul este arta feţelor, cum spunea Dreyer, Katalin Varga le oferă pe cele mai magnifice începând cu cea a Hildei Peter, actriţă de teatru de o intensitate fascinantă. Ea trece prin film precum o forţă, răscolind pământul şi cerul, tulburând pacea pe care o credea dobândită, uitarea care acoperise greşeala, şi prezentând la un nivel înalt chestiunea justiţiei, durerii şi a reparaţiilor.

Şi publicaţia săptămânală de actualitate culturală Telerama face aprecieri pozitive la adresa filmului: Filmul frizează fantasticul iar totul culminează într-o scenă de confruntare pe un lac între victimă şi cel care a violat-o (...) e o călătorie care lasă mult în urmă oraşele şi maşinile şi se afundă profund în pădurile magice ale Transilvaniei; este în acelaşi timp şi o călătorie în timp, o fabulă de dinaintea Legii, la originile lumii şi ale instinctelor umane... Zâmbetul misterios al Hildei Peter, care joacă rolul lui Katalin, sigură că îşi stăpâneşte în sfârşit prada, lumina neagră care emană din ea, lucrătura fină a sunetului ce amestecă intim muzicalitatea limbii cu zgomotele pădurii, fac din Katalin Varga o operă unică.

Les Inrockuptibles titrează: Britanicul Peter Strickland a realizat primul său film românesc de parcă ar fi fost născut în Carpaţi. Cineastul îmbrăţişează folclorul local fără să cadă în popular, urmărindu-şi eroina cu camera de filmat de pe umăr, vânând peisaje de basm primitive, unul după altul, cu încăpăţânare şi nerăbdare. În rolul principal, actriţa Hilda Peter este sublimă.

Katalin Varga rulează, începând cu 9 octombrie 2009, în cinematografele din Marea Britanie, urmând ca în România filmul să fie lansat pe 13 noiembrie 2009.

Recent, filmul a fost nominalizat alături de alte patru producţii internaţionale la Premiile Academiei Europene de Film, secţiunea Descoperirea Europeană a Anului, gală care va avea loc pe 12 decembrie 2009, în Ruhr Metropolis, Germania. Considerate Oscarurile Europene, aceste distincţii se decernează anual de către Academia Europeană de Film celor mai bune producţii cinematografice europene realizate în anul precedent. Câştigătorul secţiunii Descoperirea Europeană a Anului va fi ales de 2000 de profesionişti din industria cinematografică, membri ai Academiei.

În prezent, în palmaresul de premii al filmului se află Ursul de Argint pentru contribuţie artistică deosebită, obţinut la Festivalul de Film de la Berlin 2009, Marele Premiu la Festivalul de la Copenhaga, Premiul de regie la Festivalul de Film din Muntenegru, Marele Premiu la Festivalul de Film din Piestany (Slovacia). Actriţa Hilda Peter (de la Teatrul Maghiar din Cluj) a fost recompensată şi ea cu Premiul pentru cea mai bună interpretare, din cadrul celei de-a şaptea ediţii a Festivalului de Film de la Bruxelles.

De curând pelicula a obţinut Premiul pentru cel mai bun film străin în cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Calgary, Canada, desfăşurat în perioada 25 septembrie-4 octombrie 2009.

Katalin Varga a fost unul dintre cele trei filme româneşti prezente anul acesta la Calgary, alături de Poliţist, adjectiv (R. Corneliu Porumboiu) şi Cea mai fericită fată din lume (R. Radu Jude).

Ajuns la a zecea ediţie, CIFF este unul dintre cele mai importante evenimente de gen din Canada, având ca scop promovarea valorilor cinematografiei internaţionale.

În perioada 13-22 noiembrie 2009, pelicula Katalin Varga va fi prezentă şi la cea de-a 50-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Salonic, în secţiunea Balkan Survey, alături de alte patru producţii româneşti: Poliţist, adjectiv (R. Corneliu Porumboiu), Cea mai fericită fată din lume (R. Radu Jude), Felicia, înainte de toate (R. Răzvan Rădulescu) şi Caravana cinematografică (R. Titus Muntean). Programul secţiunii mai cuprinde lung-metraje din Albania, Bulgaria, Croaţia, Serbia, Slovenia şi Turcia. Cel mai bun film balcanic va fi ales de publicul festivalier şi va fi recompensat cu 2.000 de euro.

Între 7-18 octombrie 2009, Katalin Varga se află în competiţia oficială a Festivalului Noului Cinema (Montreal), iar între 10-17 octombrie 2009, filmul va fi prezent şi la Festivalul de Film din Antalya.
Coproducţia româno-britanică va mai participa şi la festivalurile de film de la Sao Paolo (23 octombrie-5 noiembrie 2009), Köln (28 octombrie-1 noiembrie 2009) şi Mumbai (29 octombrie-5 noiembrie 2009).

Katalin Varga a fost produs de Libra Film şi Peter Strickland, în co-producţie cu Hai-Hui Entertainment, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei.

Regia: Peter Strickland Cu: Hilda Péter, Tibor Pálffy, Norbert Tankó, Sebastian Marina