Răzvan Brăileanu are pe blogul lui o postare intitulată "Am votat Mihăileanu. Radu Mihăileanu". Pe VoxPublica.ro, Liana Alexandru face şi ea o conexiune între Le concert şi propaganda electorală din ultimele săptămîni: pe scurt, şi ea votează cu Mihăileanu şi recomandă filmul ca antidot la urîţenia politicii. Mi se pare că e ceva în neregulă cu acest fel de a pune problema. Îmi vine să le spun celor doi autori: evident că filmul vi se pare atît de bun, din moment ce luaţi ca reper circul electoral! Orice pare bun prin comparaţie. Cu asemenea repere ne vom kitschiza de tot. Cei doi autori nu au nici cea mai mică îndoială în privinţa faptului că Le concert e o recomandare potrivită pentru nişte cititori ca ai lor - adică cert mai exigenţi, în materie de consum cultural, "decît ai altora". Dar nu e o recomandare potrivită. Sau, dacă e, asta înseamnă că diferenţa dintre publicul "mai exigent" şi ăla "mai puţin exigent" a scăzut pînă într-un punct în care distincţiile astea nu mai au sens decît puse între ghilimele: "publicul mai puţin exigent" vrea Vacanţa Mare, pe cînd publicul "mai exigent", care crede că dispreţuieşte Vacanţa Mare, vrea tot Vacanţa Mare, dar cu nişte Ceaikovski turnat peste.
Oare autorii ar îndrăzni să le recomande cititorilor lor o comedie porcoasă cu Adam Sandler, cum este You Don't Mess with the Zohan? Mă îndoiesc. N-am ales acest titlu la întîmplare - există cîteva asemănări între ...Zohan şi Le concert: ambele sînt utopii ale concordiei interculturale; şi într-unul, şi în celălalt, culturile respective (în ...Zohan, evreii şi arabii; în Le concert, ruşii, evreii ruşi, romii şi occidentalii) sînt reprezentate prin stereotipuri dintre cele mai groase. Diferenţa e că, în Le concert, concordia se realizează prin Ceaikovski, în timp, ce, în ...Zohan, ea se realizează prin penisul lui Sandler, cu capacitatea sa supranaturală de a le aduce fericire doamnelor de o anumită vîrstă. Aşa se face că oameni care l-ar socoti vulgar pe Sandler nu-l socotesc aşa pe Mihăileanu. Cum să-l socotească? Le concert are o atitudine pioasă faţă de Marea Cultură, are imagini emoţionante cu evrei murind de frig în Siberia - are o spoială de rafinament.
Nu mă înţelegeţi greşit. Nu vreau să spun că cele două filme sînt la acelaşi nivel. Dimpotrivă, cred că între ele există o mare diferenţă de calitate, dar în favoarea lui ...Zohan. Realizatorii acestuia şi-au asumat din start prostul lor gust; departe de a încerca să-l mascheze, şi l-au asumat total. Şi, după ce şi l-au asumat, au început să se joace cu el - cu stereotipurile lor scandaloase de arabi, cu glorificarea virilităţii lui Sandler etc.. Şi în joaca asta au investit doze considerabile de fantezie şi (rămînînd în parametrii lor) chiar şi de fineţe. Prostul gust asumat, practicat ca o opţiune estetică legitimă, permite (în principiu) exerciţiul unor asemenea calităţi: el este o opţiune estetică legitimă. Ei bine, prostul gust din Le concert nu e unul asumat. (Dovada? Spoiala aceea de rafinament.) Secvenţa în care dirijorul rus îi îndrugă violonistei franceze nişte prostii despre sufletul slav, cu intenţia de a o duce cu vorba (deci cu implicaţia că regizorul filmului ştie că e vorba despre nişte prostii), e una dintre puţinele în care Mihăileanu se joacă un pic cu stereotipurile lui. În general, le trînteşte pur şi simplu (ruşii gălăgioşi, lăutarii descurcăreţi etc.), fără înflorituri, fără fineţuri - pur şi simplu: au funcţionat în trecut, vor funcţiona şi acum. Acest fel de a face comedie n-are nevoie de imaginaţie sau de spirit de observaţie; de fapt, n-are nevoie de umor.
Totul se reduce la apăsarea unor butoane. Aproape orice spectator răspunde dacă i se apasă butoanele respective şi absolut orice regizor profesionist ştie de existenţa lor; numai că unora - celor buni - le e ruşine să apese grosolan pe ele, pe cînd lui Mihăileanu nu-i e. Mi s-a atras atenţia asupra faptului că Mihăileanu reuşeşte în ceea ce-şi propune - să provoace rîsete şi lacrimi. Aşa e. Dar de ce e aşa o mare scofală să provoci rîsete şi lacrimi? Nu e un lucru greu în sine - depinde de căile pe care o faci. În sine, e la fel de uşor cum este să provoci erecţii, or, nimeni nu vorbeşte despre regizorii de pornouri în termenii elogioşi în care se vorbeşte despre Mihăileanu. De ce? Şi ei apasă butoanele corecte. Le concert nu e nici pe departe cel mai prost film al anului, dar mă sperie să văd reacţii atît de entuziaste la el, venite din partea acelor oameni (oricum puţini) pe susţinerea cărora contează realizatorii de filme bune. Cătălin Sturza: "E un film care evoluează într-o altă ligă şi care îi face pe altfel foarte talentaţii regizori români ai «noului val» să pară nişte artişti ezitanţi, ce se tem încă să folosească la maxim potenţialul fabulos al acestei arte". Asta ne mai lipseşte - să ajungem să credem că Le concert e maximumul a ce poate da cinema-ul! Kitschizarea noastră va fi astfel completă.