Gaiţele
Spectacolul Gaiţele, montat de Alexandru Dabija la Teatrul Odeon din Bucureşti, a avut premiera în 2002, dar nu s-a uzat moral nici în 2010. Comedia trece de două ori testul timpului. Rămâne cu un umor la fel de proaspăt, după 70 de ani de când a fost scrisă, şi îşi păstrează şarmul de spectacol devenit instant clasic, la peste şapte ani de la premieră. Avem de-a face cu o maşinărie perfect unsă, condusă impecabil de toţi actorii şi care va parcurge multe mii de kilometri şi de acum înainte.

Gaiţele sunt nişte păsări sedentare, care trăiesc în pădure. Sunt cunoscute pentru comportamentul lor îndrăzneţ şi agresiv. Trăiesc în America, dar sunt unele pe care le găsim şi în Europa, şi în Asia. Sunt aproape omnivore şi fură de obicei ouă - probabil că nu prea au o imagine foarte bună în societatea lor paralelă. Gaiţele din piesa lui Kiriţescu sunt nişte găini bătrâne cu accent oltenesc, care s-au sălbăticit de atâta singurătate împărţită la trei. Confiscă părţile frumoase ale vieţii altora şi nu le mai dau înapoi. Devorează colaci, colivă (în general, moartea) şi se simt revitalizate de bârfă.

Aneta Duduleanu, Lena şi Zoia îngroapă pe toată lumea: tineri, bâtrâne, relaţii sau speranţe şi au chef de viaţă la parastas. Asistă melancolice la parade mortuare care trec inevitabil prin faţa ferestrei lor. Iau în râs sfârşitul dintr-un instinct de prădător, aproape fără să-şi dea seama. În casa lor în care pare că nu se întâmplă nimic, se întâmplă, de fapt, totul.

Spectacolul tipologiilor

Tragicomedie rară, intens ironică, având o schemă dinamică aproape minimalistă, piesa Gaiţele este tăioasă prin modul în care împarte tipologiile. Oferă roluri foarte puternice actorilor din prim-plan. Dorina Lazăr (Aneta Duduleanu) este primadona care conduce cu false modulaţii vocale şi cu un şchiopătat trucat convoiul gaiţelor spre victoria supremă: nimeni nu stă în calea adevărurilor lor. Zoia (Constantin Cojocaru în travesti) este delicioasă atunci când îşi dilatează pupilele de plăcere, are o lăcomie candidă şi dă cele mai bune lecţii de mâncat colivă, iar Lena (Ionel Mihăilescu, tot în travesti) joacă admirabil rolul gaiţei de rang secund, alegând o formă mai puţin îngroşată stilistic. Pavel Bartoş nu încetează să uimească într-un rol de lacheu cu mândria frântă, o umbră palidă a unei neveste mai înalte.

În casa Anetei Duduleanu, trei femei bătrâne, care au uitat de mult cum iubeau cândva, supraveghează atent dizolvarea unei relaţii. Un bărbat mai tânăr se satură de boala soţiei şi alege să se arunce într-o relaţie la fel de nesănătoasă. Gaiţele sunt acolo, adulmecând moartea. Vampa, baba, amantul ratat, mironosiţa trădată, servitoarea fitilistă şi parvenita se întâlnesc în sufrageria Anetei pentru a bârfi tot ce mişcă şi ce nu mişcă.
De: Alexandru Kiriţescu Regia: Alexandru Dabija Cu: Dorina Lazăr, Constantin Cojocaru, Marius Stănescu, Ionel Mihăilescu, Ana Maria Moldovan, Elvira Deatcu / Paula Niculiţă, Carmen Tănase, Virginia Rogin

1 comentariu

  • GAITELE
    SANDA ANA MARIA ANDREEA, 09.02.2014, 20:07

    CRED CA "GAITELE" ESTE O PIESA DE TEATRU FOARTE FRUMOASA SI INTERESANTA.
    ASTA ESTE PAREREA MEA.
    NU STIU CARE ESTE PAREREA CELORLALTI...


Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus