martie 2010
20/20
Vineri, 19 martie, de la ora 17 şi de la ora 20, şi sâmbătă 20 martie, de la ora 17 şi de la ora 20, în Bastionul Măcelarilor din Cetatea târgumureşeană, Studioul Yorick vă invită la spectacolul Gianinei Cărbunariu, 20/20. Având în vedere numărul redus al locurilor, vă rugăm cu stimă să ne semnalaţi prezenţa prin telefon, la numărul 0747 41 49 64!

20/20 este o producţie care pune în discuţie, prin mijloacele teatrului, particularităţile convieţuirii româno-maghiare, bilingvismul şi situaţiile umane, conflictele ce pot apărea, cum ar fi confruntările interetnice din martie '90. Echipa maghiaro-română a spectacolului a invitat oraşul să fie co-autor: amintirile personale ale celor peste cincizeci de intervievaţi au însemnat punctul de pornire pentru spectacolul racordat la istoria recentă. Spectacolul nu-şi propune să facă dreptate, să reconstituie momentul martie '90, sau să construiască eroi. Situaţiile fragmentate, mărturiile contradictorii denotă lipsa unui punct de vedere general valabil. Ne rămâne adevărul răscolitor şi câteodată grotesc al unor detalii păstrate în amintire, istorisiri moştenite, precum şi şirul întrebărilor nerostite ale unei realităţi postmartie.

După ce în noiembrie 2009, spectacolul a fost invitat la Festivalul Dramaturgiei Contemporane din Budapesta, în 2010 urmează să participe la alte festivaluri importante. Pe 10. martie 2010, spectacolul va fi jucat la Festivalul "Deszka" din Debreţin, festivalul dramaturgiei contemporane maghiare, în secţia Off. În aprilie, Studioul Yorick este invitat la Festivalul Dramaturgiei Române de la Timişoara cu spectacolele Stop the tempo şi 20/20, urmând ca în mai 2010, să participe la Festivalul Underground din Arad. Montarea Gianinei Cărbunariu va fi găzduit la sfârşitul lunii mai de ministagiunea întitulată În vizită la Budapesta, iar spre sfârşitul stagiunii, va fi prezentată la Festivalul Internaţional de Teatru de la Sibiu, la Sterijino Pozorje din Novi Sad şi la Festivalul Atelier din Baia-Mare. De asemenea, potrivit listei selecţionerului Miklós Fáy, publicată pe 1 martie 2010, 20/20 are onoarea de a fi invitat la Festivalul Naţional de Teatru din Ungaria, la Pécs.


Extrase din dosarul de presă al spectacolului

"Nu ştiu cum a fost primit spectacolul «la el acasă», la Tîrgu-Mureş. Publicul de la Budapesta (spectatori de-ai locului şi participanţi la o conferinţă internaţională pe tema - evident - «După 20 de ani») au părut să înţeleagă ceea ce era, cred eu, de înţeles: ruşinea că, în anul 2009 al istoriei lor creştine, oamenii mai pot fi încă atît de intoleranţi şi de robiţi prejudecăţilor, atît de orbi şi atît de proşti.
Cum spuneam, bilanţurile nu produc întotdeauna satisfacţie. Dacă, măcar, dau de gîndit, totul e în ordine." (Alice Georgescu, Dilema Veche.)

"Am râs mult. Mi-au dat lacrimile de câteva ori. Mi-a ţinut creierul în priză pe parcursul a aproape tuturor celor 135 min. de spectacol. M-a impresionat. După 20 de ani, Târgu-Mureş vorbeşte..." (Voicu Rădescu, B24FUN)

"A fost un spectacol care m-a ţinut pe un scaun destul de şubred mai bine de două ore şi vreau să subliniez că acest spectacol, mai mult decît altele, jucat aici, la Tîrgu Mureş, funcţionînd probabil şi în majoritatea teritoriilor locuite împreună de maghiari şi de români, are o valoare extrateatrală. Nu mă pot decide dacă să-i spun umană sau socială şi nu vreau să spun socio-umană, e vorba despre efectul pe care îl are o asemenea temă asupra unui public care se confruntă efectiv în timpul spectacolului cu înseşi problemele pe care le pune spectacolul: cînd rîzi, te uiţi să vezi dacă cealaltă etnie rîde..." (Mátyás Fazakas, Observator Cultural)

"Un spectacol istoric - nu pentru că vorbeşte despre istorie, despre trecutul recent, ci pentru că încalcă ceva: o tăcere, un tabu, temeri, şi obiceiul teatrului maghiar ca şi al celui din România de a se închide în propria cultură." (Andrea Tompa, Színház (Teatru))

"Spectacolul e, aşadar, un apel la normalitate, la luciditate şi chiar îşi asumă întrucâtva formula de manifest în ultimele lui minute, refuzând răspicat manipularea. (...) Dar 20/20 e şi un spectacol foarte bun. Cel mai bun semnat de Gianina Cărbunariu de câţiva ani încoace. Fiecare secvenţă îşi are rostul ei, fiecare semn e util întregului, comicul se amestecă admirabil cu dramaticul, regizoarea nu adoptă - şi bine face - stilul grav, îmbăţoşat, dar nici nu joacă fără sens ori fără miză. 20/20 e un superb exemplu de echilibru. De gradare a tensiunii dintre realitate şi ficţiune. Fiecare interpret e nu numai indispensabil spectacolului, nu doar "de acolo", ci foarte bun prin evoluţie individuală şi capacitatea de a răspunde la necesităţile întregului. Semn că arta teatrului stimulează buna înţelegere. Totul e ca aceasta să existe la nivelul întregii societăţii. Atunci lucrurile sunt cu adevărat în regulă." (Mircea Morariu, Teatrul Azi)


20/20
Studio Yorick - Târgu-Mureş
Textul şi regia de Gianina Cărbunariu
Artist vizual: Maria Draghici
Traducător şi asistent dramaturgie: Boros Kinga
Actori: Virgil Aioanei, Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Carmen Florescu, Mădălina Ghiţescu, Korpos András, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára
Durata spectacolului: 130 de minute fără pauză.
Locul: Bastionul Măcelarilor din Cetatea târgumureşeană.
Preţul unui bilet: 15 lei.

20per20.wordpress.com.
De: Gianina Cărbunariu Regia: Gianina Cărbunariu Cu: Virgil Aioanei / Radu Iacoban, Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Carmen Florescu / Paula Gherghe, Mădălina Ghiţescu, Korpos András, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus