Cu un buget mic, dar cu o poveste-beton, The Hurt Locker e singura producţie care ameninţă supremaţia extratereştrilor din Avatar.
Sînteţi soldat pe frontul din Irak. Vă sufocaţi de căldură în costumul de protecţie. Nisipul vă intră sub cască. Simţiţi în ceafă privirile localnicilor, pitiţi în case. Auziţi indicaţiile prin staţie. Lumea aşa cum o ştiţi este foarte departe. Trebuie să tăiaţi firele.
Acţiune de cinci stele
Într-un film de acţiune, toate astea se petrec în 100-120 de minute. În The Hurt Locker se petrec în 5 minute. O dată, de două ori, de cîte ori se dă alarma. Iar finalul e neaşteptat de fiecare dată. Explodează sau nu? The Hurt Locker nu e doar un film de acţiune. E acţiunea în stare pură şi dură. O sută de minute cît 38 de zile.
Totul e real. Transpiraţia, teama, copiii care vînd DVD-uri, liniştea, maşinile-capcană. Vă aflaţi acolo, vedeţi războiul de aproape, aşa cum nu l-aţi mai văzut niciodată. "Filmul ăsta te şochează, te înspăimîntă, te răvăşeşte, dar îţi dă şi de gîndit", observa un critic de la New York Times.
Fenomen de public
Este doar una dintre laudele pe care le-au primit The Hurt Locker şi regizoarea Kathryn Bigelow. Thrillerul despre un detaşament de genişti americani în Irak a luat cu asalt box-office-ul şi festivalurile din întreaga lume, punînd în umbră pînă şi senzaţiile 3D din Avatarul lui James Cameron, cu tot cu recordurile lui la încasări. De altfel, conform revistei Time, acesta va fi duelul principal la Oscaruri, un duel în familie, dat fiind că Bigelow este fosta soţie a lui Cameron.
Buget mic, efect uriaş
În costumele greoaie, soldaţii par astronauţi ajunşi pe o planetă deşertică, populată de siluete stranii. Dar nici vorbă de fantezie în The Hurt Locker! Doar realitatea brută, directă a oraşelor transformate în cîmp de operaţiuni.
Cu un buget de numai 11 milioane de dolari (faţă de cele 400 ale Avatarului, filmul lui Bigelow a devenit un fenomen de public şi de critică. În SUA, a strîns cea mai mare medie de spectatori pe proiecţie, înregistrată vreodată la numai două săptămîni după lansare. În Marea Britanie a adus într-o săptămînă jumătate de milion de dolari din încasări, în Franţa - un milion.
Record de premii
A îngenuncheat pur şi simplu asociaţiile criticilor de film de peste Ocean, care l-au declarat "cel mai bun film despre Irak făcut vreodată". Au urmat şase premii BAFTA (cel mai bun film, cel mai bun regizor), trei nominalizări şi un premiu la Globurile de Aur, nouă nominalizări la Oscar şi lista rămîne deschisă...
Scenariu best-seller
Bigelow s-a remarcat la Hollywood ca o maestră a suspansului, iar în The Hurt Locker se întrece pe sine. A îndrăznit să pună degetul pe rana războiului din Orientul Mijlociu, a abordat un subiect sensibil şi urgent pentru publicul american şi a cîştigat. Bazat pe cartea best-seller a unui reporter de război, filmul te conectează din primul minut la adrenalina frontului plasat în mijlocul ruinelor urbane.
"Eroii din infern"
Fără vedete în distribuţie (dar cu nominalizări pentru actori), fără efecte speciale (dar extrem de spectaculos ca imagine), cu o priză sigură la realitate, The Hurt Locker prezintă războiul la scară umană. Poţi să pui mîna pe el, să-l guşti, să-l miroşi, să simţi trepidaţiile exploziilor. Pericolul devine rutină. "E un film aproape perfect, cu bărbaţi pe front, prezentaţi ca bărbaţi la locul de muncă. Privindu-i, ai zice că pînă şi în infern e nevoie de eroi", observa un cronicar de la Time.
Războiul pe înţelesul tuturor
Au existat totuşi şi spectatori care s-au plictisit la The Hurt Locker: veteranii din Irak. "Noi am trecut prin asta, chiar aşa se întîmplă lucrurile, filmul e pentru restul lumii!", a spus un fost combatant.
Restul lumii nu vede în fiecare zi aşa ceva: realitatea de la firul bombei. Asta veţi vedea în The Hurt Locker. Mai precis, asta veţi trăi privind acest film-eveniment, care a răscolit publicul şi covoarele roşii din întreaga lume.
Joi, 4 martie 2010, exclusiv pe DVD, numai cu Gazeta Sporturilor.