mai 2010
La 150 de ani de la naşterea compozitorului Gustav Mahler, Orchestrele şi Corurile Radio îşi invită (pe 7 mai 2010, la Studioul Mihail Jora) publicul la un concert monumental, în care va fi interpretată Simfonia a II-a Învierea, lucrare ce nu s-a mai cântat în Studioul Mihail Jora din anul 2003. Orchestra Naţională Radio va fi dirijată de Jin Wang, artist care a obţinut un adevărat triumf alături de acest ansamblu acum câteva zile, pe scena Filarmonicii Banatul, în deschiderea Festivalului Internaţional "Timişoara muzicală". La concert vor participa Marta Cristina Sandu (soprană), Aura Twarowska (alto) şi Corul Academic Radio, pregătit de dirijorul Dan Mihai Goia.

Bilete se pot procura prin Eventim, la Casa de bilete a Sălii Radio, magazinele Germanos, Vodafone, librăriile Cărtureşti, Humanitas şi online pe www.eventim.ro.

Mahler a compus Simfonia a II-a în perioada 1888-1894, pe când îşi petrecerea verile pe malul Attersee, lângă Salzburg. El nu a căutat niciodată să revoluţioneze muzica, nici să creeze un limbaj nou, ci a dorit să "spiritualizeze" muzica. La Mahler pot fi descoperite deja în germene toate trăsăturile muzicale ale viitorului: noua libertate polifonică, orchestraţie care face din timbru un parametru al compoziţiei, manevrare acumulativă a materialului moştenit din trecut, eliminare a reexpoziţiilor literale, abolire aproape completă a formei de sonată, care caracterizează în mod deosebit ultimele lui lucrări, în favoarea unui proces evolutiv, de "variaţie perpetuă" (Adorno). Acelaşi Adorno a comparat simfonia mahleriană cu un roman în care se înlănţuie episoade diferite şi peripeţii deseori neaşteptate, în locul unei dezvoltări a materialelor cunoscute şi respectării unei scheme prestabilite. Crizele, rupturile, conflictele pe care compozitorul le-a reflectat în muzică sunt deja cele ale epocii noastre, precum suprimarea barierelor între genuri şi stiluri, explozia formelor, prăbuşirea valorilor tradiţionale. În această privinţă, Mahler este unul dintre principalii actori ai unei revoluţii spirituale, al cărei teatru permanent a fost Viena începutului de secol.

Dirijorul Jin Wang este un artist care are la activ peste 600 de concerte susţinute la pupitrul unor orchestre europene cunoscute, ca orchestrele simfonice radio din Copenhaga, Stockholm, Berlin, Filarmonica Regală din Liverpool, Orchestra Filarmonică Toscanini (Italia), Orchestra Simfonică din Praga (FOK), filarmonicile din Helsinki, Bergen, Stockholm, precum şi la pupitrul orchestrelor naţionale din Taiwan, China, Singapore, Coreea, Japonia etc. Concertele sau spectacolele de operă dirijate de Jin Wang au prilejuit întotdeauna comentarii entuziaste ale publicului prezent în număr neobişnuit de mare, ale muzicienilor cu care a colaborat şi ale presei de specialitate. O altă latură a activităţii sale este şi aceea de compozitor - Suitele Impresii din Tibet sau lucrările recente: Variatiunile Nokia,Würzburg Night-watchman, New Year Hymn, Song from the Roof of the World cuceresc publicul european şi nu numai.






0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus