aprilie 2015
Cu prilejul sărbătoririi celui de-al IV-lea Centenar de la publicarea părţii a doua a romanului Don Quijote de la Mancha de Miguel de Cervantes y Saavedra (1615-2015), Institutul Cervantes din Bucureşti, cu sprijinul Filarmonicii George Enescu, organizează marţi, 21 aprilie 2015, ora 19.00, la Sala Mare a Atenelui Român, recitalul de muzică veche Cervantes şi muzica. Donde hay música no puede haber cosa mala / Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău,  în interpretarea grupului ZARABANDA (Spania).
 
"Unde-i muzică, nu poate fi nimica rău" - titlul recitalului nu este nimic altceva decât celebra frază pe care Cervantes o rosteşte prin gura lui Sancho Panza, în capitolul XXXIV din Don Quijote de la Mancha, partea a doua. Această frază nu e nici pe departe singura pe care Don Miguel de Cervantes o dedică artei sunetelor, dar, este poate, cea mai semnificativă şi mai cunoscută.
 
Muzicienii Alvaro Marías, conducătorul formaţiei - flauto dolce, Alejandro Marías - viola da gamba, Gerardo Arriaga- vihuela şi Jordan Fumadó- clavecín,  vor prezenta un program cu lucrări din secolele XVI-XVII semnate de compozitori precum Antonio de Cabezón, Diego Ortiz, Bartolomé de Selma y Salaverde, Luis de Narváez.
 
Bilete se pot achiziţiona de la Casa de Bilete a Ateneului Român, Str. Franklin, nr.1 şi se pot rezerva online de pe site-ul Filarmonicii George Enescu (http://www.fge.org.ro)
 
Evenimentul se înscrie în Săptămâna Cervantes (20-24 aprilie), o serie de activităţi organizate de Instituto Cervantes din Bucureşti în jurul  Zilei Cervantes - Ziua Internaţională a Cărţii şi a Drepturilor de Autor, 23 aprilie.

ZARABANDA
   
In 1985, muzicianul spaniol Álvaro Marías   reuneşte sub numele Zarabanda un grup de muzicieni cu o bogată experienţă în interpretarea repertoriul baroc de muzică de cameră, aducând astfel una dintre cele mai importante contribuţii spaniole la muzica europeană.  Atât prin studierea partiturilor din epocă, cât şi prin studiile muzicologice publicate, membrii grupului  Zarabanda şi-au propus  să ofere publicului o interpretare cât mai fidelă, în stilul şi spiritul muzicii, având convingerea că doar aşa  pot  ajunge la rezultate sonore  vii, proaspete  cu şanse reale de a fi acceptate de publicul contemporan.  Muzicienii folosesc instrumente originale sau a  copii fidele ale  unor instrumentelor vechii.

Repertoriul grupului Zarabanda cuprinde lucrări începând cu perioada  renascentistă  şi până la clasicism, dar se axează cu precădere pe repertoriul   baroc. Configuraţia grupului este variabilă în  funcţie de repertoriul ales. Foarte frecvente sunt colaborările cu artişti invitaţi, printre aceştia  Teresa Berganza, James Bowman, Charles Brett, Paul Esswood, Michael Chance, Jennifer Smith sau Amaryllis Consort.
 
Zarabanda a concertat în Marea Britanie, Belgia, Olanda, Germania, Franţa, Italia, Portugalia, Finlanda, Norvegia, Polonia, Grecia, S.U.A, Mexic, Columbia, Costa Rica, Corea şi Japonia,  în cadrul festivalurilor de Muzică Veche de la Varsovia, Bratislava, Europalia (Belgia), la Palais des Beaux-Arts din Bruxelles, la Festivalul de Muzică Veche al Fundaţiei Gulbenkian şi Centrul Cultural Belém, ambele din Lisabona, în cadrul Bienalei de la Veneţia sau Incontri Barocchi de la Napoli, la Centro di Musica Antica Fondazione Pietà de\' Turchini din Napoli, Festivalul Casals din Puerto Rico, Festivalul Internaţional Cervantes din Guanajuato -Mexic, la Nan Tucker McEnvoy Auditorium din Washington, la Auditorium Bibliotecii Publice din Boston, la Hoam Art Hall si Arts Center Recital Hall din Seul, Congresul Internaţional de Muzicologie "Spania şi muzica Occidentului", Festivalul de Muzică Barocă şi Rococó de la Escorial, Festivalul Mozart al revistei spaniole Scherzo, etc.

Zarabanda a realizat înregistrări pentru case discografice precum Philips, Erato şi Warner. Prima înregistrare realizată de grup, o monografie a muzicii lui Bartolomé de Selma y Salaverde, unul dintre cei mai importanţi compozitori spanioli ai Secolului de Aur, a fost un mare  succes de critică. Interesul grupului pentru recuperarea şi redarea către public a patrimoniul muzical spaniol a condus la înregistrări importante precum este şi monografia dedicată muzicii vocale a compozitorului de secol XVIII, Joaquín García.
 
Despre Institutul Cervantes Bucuresti
Institutul Cervantes este instituţia publică creată de Spania în 1991 pentru promovarea şi difuzarea culturii spaniole şi hispanoamericane. Institutul Cervantes din Bucureşti organizează cursuri pentru învăţarea limbii spaniole, examene de atestare a cunoştinţelor de limbă spaniolă cu recunoaştere internaţională (DELE), activităţi culturale şi pune la dispoziţia celor interesaţi o bibliotecă specializată cu peste 25.000 de titluri.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus