Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Festivalul absolvenţilor Galactoria, 2011

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Galactoria, 2011. Ziua 1 - What's the buzz, tell me what's happening?


mai 2011
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Mariei îi place să-şi bea cafeaua în oraş. Vineri dimineaţa porneşte spre Enigma, o cafenea din centrul Clujului, într-o frumoasă curte interioară, şi nu înţelege ce e agitaţia de acolo. Vede că se aduce un microfon, se împart reviste, se aranjează mese, se fac fotografii, se strâng mâini. Este deschiderea Galactoriei, festivalul studenţilor care termină Facultatea de Teatru şi Televiziune şi care, pentru aproape o săptămână, adună în acelaşi program spectacole din toţi anii de studiu ale secţiilor română şi maghiară, one man/woman show-uri şi spectacole realizate în cadrul Proiectului European de Practică Teatrală de la Târgu-Mureş.

Curioasă, rămâne şi vede o deschidere intimă, unde profesorii se adresează direct studenţilor, şi primeşte de la absolventele de Teatrologie o revistă numită Galambalaj. Aici găseşte programul şi o scurtă prezentare în română şi maghiară a spectacolelor din primele zile.

Seara poate alege între două spectacole - Csak Tréfa, de Madách Imre, în regia lui Köllö Csongor (linia maghiară) şi Jesus Christ Superstar, în regia lui Miklós Bács, Camelia Curuţiu, Irina Wintze (linia română).

În sala în care se joacă Jesus Christ Superstar se stinge lumina şi muzica începe. Pe pânza din spate se scrie cu spray, se aud fluiere, iar scena, în forma unei cruci, se umple de tineri care fug. De la tinerii hippie din filmul cu acelaşi nume s-a trecut la un context actual, mai dur, rock şi punk. Părul lor e colorat de spray sau au creastă, se poartă jeanşi sau pantaloni de piele, ciorapi de plasă, fuste şi bocanci, iar machiajul e foarte puternic.

Cum ar arăta Jesus dacă ar fi "contemporanul nostru"? Cel jucat de Petre Ancuţa (cu o voce fără greşeală), poartă pantaloni şi bascheţi, iar privirea lui blândă şi atitudinea relaxată îl pun imediat în categoria victimei, fiind foarte contrastant cu Judas (Andrei Brădean), ager, energic şi care grăbeşte lucrurile. Se simte încordarea personajului din urmă, iar drama lui e autentică. Vocile celor doi sunt bune, iar spectatorul poate să urmărească povestea.

Pentru că nu vedem un Jesus care face minuni, ci, dimpotrivă, unul care e speriat de leproşi şi bolnavi, avem, de fapt, un alt caz de idolatrie. Această valenţă a operei nu s-a schimbat după 40 de ani, ci, dimpotrivă, s-a accentuat. Şi dacă Jesus e Superstar, atunci mulţimea care îl acuză şi îi cere crucificarea trebuie să fie formată din paparazzi şi reporteri, o altă adaptare la contextul zilei de azi. Biciuirea se face de către oamenii îmbrăcaţi în haine negre şi cu ochelari de soare, care, cu mâinile lor, lasă urme roşii pe corpul aproape gol al condamnatului. Azi, când orice poate fi reality-show sau breaking news, crucificarea e filmată şi proiectată.

Trecerile de la o melodie la alta sunt fireşti, iar grupul funcţionează compact, astfel încât atenţia spectatorului nu e furată de ei, ci e concentrată pe cei care au partituri mai mari. Dincolo de coerenţa construcţiei, de simplitatea sa, spectacolul flatează actorii şi îi pune în evidenţă pe rând. Mary Magdalene (Raisa Ştiopoane) are o voce puternică şi intră convingător în pielea personajului, Pontius Pilate (Andrei Stehan) e dur, iar King Herod (Rareş Stoica) are un moment unde îmbină o voce plăcută cu un dans bine lucrat. Caiaphas (Florin Călbăjos) uimeşte prin vocea gravă şi controlul corpului, căci e foarte puţin mobil, creând un contrast cu un Annas (Emilian Mârnea) alunecos, lucru ce se vede şi în vocea sa şi în construcţia de rol, iar Peter (Olimpiu Blaj) se remarcă mai ales în momentul în care neagă că l-ar cunoaşte pe Isus.

După primul spectacol, Maria s-a hotărât: o să-şi facă timp să meargă zilnic la Galactoria.

Jesus Christ Superstar
de Andrew Lloyd Weber, Tim Rice
Clasa Conf. Dr. Miklós Bács
Asistenţi: Camelia Curuţiu, Irina Wintze
Creaţie video: Ana Maria Vijdea, Răzvan Chirilă, Cristina Haneş
Conducător muzical: Incze Katalin
Coregrafia: Hugo Wolf
Sunet şi lumini: Victor Lup

Distribuţie:
Jesus: Petre Ancuţa, Judas: Andrei Brădean, Mary Magdalene: Raisa Ştiopoane, Pontius Pilate: Andrei Stehan, Caiaphas: Florin Călbăjos, Annas, Simon: Emilian Mârnea, King Herod: Rareş Stoica, Peter: Olimpiu Blaj, Preot, soldat: Patrick Negrean, Preot, soldat: Cristian But, Soldat: Gogu Preda, Cor: George Bîrsan, Mădălina Ciotea, George Dometi, Fulvia Folosea, Ioana Decianu, Amalia Huţan, Vlad Nemeş, Alexandra Odoroagă, Ioana Predescu, Silvia Török, Dania Ţinca, Cătălin Vieru.



 Toate articolele despre Festivalul absolvenţilor Galactoria, 2011


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Andreea Chindriş


Alte articole

 Galactoria, 2011. Ziua 7- O poveste despre... cupluri, Andreea Chindriş
 Galactoria, 2011. Ziua 6 - În patru spaţii, Andreea Chindriş
 Galactoria, 2011. Ziua 5 - După uşile închise, Andreea Chindriş
 Galactoria, 2011. Ziua 4 - În pat cu Méd(e)ia, Andreea Chindriş
 Galactoria, 2011. Ziua 3 - A Bányavirág din H(eden) Garden, Andreea Chindriş
 Toate articolele despre Festivalul absolvenţilor Galactoria, 2011


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer