După cum spuneam în încheierea postării anterioare, primele două filme "berlineze" bifate întru cronică (încă de la Bucureşti) sunt True Grit, opusul fraţilor Coen, şi The King's Speech, posibilul (probabilul?) Oscar pentru Cel mai bun film de la gala ce va avea loc în 28 februarie 2011...
True Grit reprezintă filmul cu numărul 15 făcut de fraţii Coen în fix 25 de ani de carieră. Dintr-un bun început, anunţ că nu am văzut filmul omonim regizat de Henry Hathaway în 1969, care i-a adus lui John Wayne Oscarul (unicul din carieră) de interpretare. Chestiune deloc gravă, în contextul dat - de obicei, atunci când vine vorba de remake-uri, consider că vizionarea originalului e crucială - pentru că True Grit 2010 nu este un remake ci o reecranizare a romanului lui Charles Portis apărut în 1968. Ecranizare care se reapropie, de fapt, de sursa literară (dacă în filmul lui Hathaway centrul de greutate era reprezentat, oarecum firesc, de Wayne, atât cartea cât şi această nouă transpunere cinematografică o au drept protagonistă pe Mattie Ross, adolescenta care vrea să răzbune moartea tatălui ei şi, prin urmare, pleacă în aventura vieţii sale alături de Rooster Cogburn, gun for hire, şi de LaBeouf, Texas Ranger / ocazional bounty hunter).
Văzând filmul fraţilor Coen, mulţi s-au grăbit să spună că e un film atipic... Atipic cum? Exceptând genurile cinematografice în care se pot încadra filmele Coenilor, extrem de variate, ce-i drept - dar chiar şi aşa, True Grit nu este singurul western din cariera celor doi (versiunea crepusculară a genului au bifat-o în urmă cu doi ani şi s-a numit No Country for Old Men) - toate marotele în materie de conţinut şi tratare a subiectului (umorul negru, ironia aprigă cu care sunt împunse personajele, ambiguitatea cu parfum suprarealist a ploturilor, actorii-fetiş) indică o omogenitate filmografică de-a dreptul singulară. E drept, în True Grit, umorul negru şi ironia sunt niţel estompate... Asta nu înseamnă, însă că nu avem excelente momente de umor pur oferite, în principal, de certurile (englezescul "banter" descrie mai bine relaţia celor doi) dintre Cogburn şi LaBeouf (acesta din urmă fiind o sursă aproape constantă de comic relief şi-o nouă ocazie prin care Matt Damon să-şi dovedească versatilitatea) dar şi de ambigua relaţie a celor doi cu juna Mattie (Hailee Steinfeld e revelaţia anului) ce lasă o aprigă senzaţie de triunghi amoros şi foarte pedofil. De asemenea, suprarealismul palpabil în Barton Fink în aproape fiecare secvenţă, a fost înlocuit de mici momente out-of-this-world. Adică apariţia omului-urs, de exemplu, personaj inexistent în roman şi care marchează intrarea celor trei protagonişti într-o lume cu totul diferită de cea din care vin, în care regulile nu se mai aplică şi care are menirea să altereze chiar şi cel mai stabil dintre caractere. Sau finalul actului trei, complet desaturat la nivelul coloristicii, care oferă o antologică şi splendidă secvenţă (aproape) onirică ce te trimite direct în The Night of the Hunter, capodopera lui Charles Laughton din 1955, importantă sursă de inspiraţie pentru True Grit nu doar prin felul în care e dozat suspansul ci şi în atmosfera generală de fabulă. Şi, nu în ultimul rând, s-a schimbat niţel distribuţia. Nu tu Frances McDormand, nu tu Steve Buscemi şi nici măcar George Clooney, dar s-a întors Jeff Bridges, creatorul cel mai iconic personaj, propus vreodată de fraţi - talking about The Dude here. Pe undeva, Rooster Cogburn e strămoşul lui Jeff Lebowski - un hedonist silit de împrejurări să iasă din starea de dolce far niente şi să accepte o misiune pe care nu şi-o doreşte (dar pe care, odată acceptată, va face totul pentru a o îndeplini). Şi a revenit şi Josh Brolin, într-un rol cvasi-identic cu cel din No Country for Old Man (fugarul urmărit, cu diferenţa că, acum, e the bad guy). Şi da, absenţa notelor postmoderne (în principal, absenţa intertextualităţii - cu excepţia notabilă a trimiterilor la filmul lui Laughton) fac din True Grit un film infinit mai clasic decât celelalte Coen-uri. Păi dacă asta înseamnă film atipic în accepţiunea fraţilor, gimme more!
Pe cât de mult vreau să revăd (deja) True Grit, pe atât de mult nu pricep fascinaţia Academiei Americane pentru The King's Speech, film a cărui miză pare să fie demitizarea noţiunii de monarhie (călcând pe urmele lui The Queen). Pornind de la câteva evenimente istorice cât se poate de autentice (regele George al VI-lea a fost bâlbâit; fratele său, Edward al VIII-lea, a renunţat la tron pentru americanca Wallis Simpson şi avea simpatii naziste), regizorul Tom Hooper şi scenaristul David Seidler ne oferă un discurs (sic!) populist - "regele e un om ca toţi ceilalţi, abuzat în copilărie şi rămas, în consecinţă, cu sechele" - şi perfect previzibil (regele nu poate să vorbească în public, un om din popor îl ajută, regele îşi dă seama că e rege şi că, de fapt, n-are nevoie de ajutorul plebeului, apoi îşi dă seama că s-a înşelat, plebeul îl ajută din nou, happy end). În afara unora dintre actori - Colin Firth trece cu extraordinară uşurinţă de la furie la neputinţă (şi reciproca) iar Geoffrey Rush e cel mai bun supporting actor pe care şi l-ar putea dori un protagonist (constant în interpretare şi niciodată interesat "să fure filmul"), chit că personajul său, logopetul Lionel Logue are mult de dus pe umeri (reprezintă, practic, atât vocea raţiunii cât şi pe cea a mulţimii) - restul nu prea au roluri, jucând, în cel mai bun caz, personaje unidimensionale, ceea ce e frustrant când îi ai pe ecran pe Guy Pearce, Michael Gambon, Derek Jacobi sau Claire Bloom. În rest, muzică băgată pe gât cu lopata de Alexandre Desplat, imagini stilizate şi dialoguri ce pendulează de la banal la steril, bifând vârtos şi cele mai colorate înjurături britanice. Şi cam atât. Cert e că voi fi teribil de supărată dacă The King's Speech îi va şterpeli Oscarul de Cel mai bun film lui The Social Network / Reţeaua de socializare (cel mai stimulant, din punct de vedere intelectual, film al anului şi-adevărată mostră de cum să scrii dialoguri cu intensitate de action-thriller). Nu că i-ar păsa cuiva de furia mea, right?