Hotnews.ro / mai 2011
Festivalul de film Cannes, 2011
Pe lîngă Loverboy, de Cătălin Mitulescu, filmul lui Radu Mihăileanu, La source des femmes, şi scurtmetrajele din Short Film Corner, lista producţiilor cu participare românească e completată de La fin du silence, în care protagonistă e Maia Morgenstern, şi de My Little Princess, în care Eva Ionesco vorbeşte pentru prima dată despre cum a transformat-o mama sa într-o Lolită, prin fotografiile cu tentă porno făcute în anii '70.

Maia Morgenstern deţine rolul principal în filmul de debut al francezului Roland Edzard, La fin du silence, un thriller psihologic în care românca interpretează rolul unei mame. Drama familială se petrece într-o casă izolată din Vosges, iar din distribuţie mai fac parte Carlo Brandt (care a jucat recent în Copilăria lui Icar, de Alex Iordachescu) şi Marianne Basler.

Pe lângă dificultatea fizică a rolului, Maia Morgenstern a jucat în întregime în limba franceză, ea declarând că a fost sedusă de viziunea personală, discretă a regizorului. La fin du silence e inclus la Cannes în secţiunea Quinzaine des Realisateurs şi a avut premiera în 14 mai 2011.

My Little Princess este titlul lungmetrajului cu care cineasta franceză de origine română Eva Ionesco a fost selecţionată în secţiunea Semaine de la Critique. Filmul e deja controversat în Franţa nu doar pentru că Eva Ionesco e controversată, ci şi pentru că aceasta nu a avut permisiunea autorităţilor de a folosi o fetiţă franţuzoaică pentru a-i fi alter ego pe ecran, luând-o pe românca Anamaria Vartolomei.

Eva Ionesco a devenit cunoscută în anii '70 când mama sa, fotograful Irina Ionesco, a imortalizat-o în ipostaze aproape pornografice, lansând-o ca pe o Lolită modernă. My Little Princess e primul film în care regizoarea vorbeşte public despre relaţia cu mama sa, interpretată de Isabelle Huppert.

Filmul lui Cătălin Mitulescu, Loverboy, are ambele proiecţii în 18 mai 2011, iar în ultima zi de competiţie va intra în scenă şi La source des femmes, de Radu Mihăileanu. Faptul că e ultimul film din Competiţia Oficială poate fi un avantaj (excepţia care a confirmat regula a fost 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, proiectat în 2007 încă de la începutul ediţiei.).

La source des femmes nu e o producţie românească, dar are şi români în echipă - mai vechii colaboratori ai lui Radu Mihăileanu, scenograful Cristian Niculescu şi creatoarea de costume Viorica Petrovici.

În 17 mai 2011 vor fi proiectate în cadrul programului Romanian Short Waves, care e inclus în Short Film Corner, opt scurtmetraje: Strung Love de Victor Dragomir, Draft 7 de Luiza Parvu, Între prieteni de Ozana Nicolau, Apele tac de Anca Miruna Lăzărescu, Skin de Ivana Mladenovic, 15 iulie de Cristi Iftime, Jaful de Dan Radu Mihai şi Adulter de Peter Kerek.

Scurtmetrajele Captivi de Crăciun şi Lunch Break de Ciprian Alexandrescu vor face obiectul unei proiectii speciale. În total, 17 scurtmetraje vor fi accesibile în Short Film Corner, program unde participarea românească e gestionată de Dan Burlac şi Asociaţia Culturală "Secvenţe".

Prezenţa românească pe Croazetă e completată de Bogdan Mustaţă, care participă cu proiectul lungmetrajului său de debut, Lupu, în Atelierul festivalului (urmându-le lui Corneliu Porumboiu şi Adrian Sitaru), Ada Solomon în programul Producers on the Move, proiectul afgano-român Firuza (co-produs de Elefant Film şi Dan Burlac, scris de Andreea Vălean şi regizat de Barmak Akram) în Co-production Forum, Corneliu Porumboiu în juriul de scurtmetraj & Cinefondation, şi standul românesc, mutat din 2011 într-un spaţiu mai central şi mai mare.

Petrecerea românească are loc în 18 mai 2011, după premiera cu Loverboy, la o terasă şi ea mai bună decât în 2010, Cheri Cheri, şi va fi animată (ca şi la Berlin, în 2010) de Taraful din Clejani.

Cinematograful iranian nu se predă

Cannes-ul se deschide în 11 mai 2011 cu cel mai recent film al lui Woody Allen, Midnight in Paris, din a cărui distribuţie face parte şi prima doamnă a Franţei, Carla Bruni, alături de Owen Wilson, Rachel McAddams, Kathy Bates şi Marion Cotillard.

Ultimele depeşe ale biroului de presă al festivalului anunţau includerea în Selecţia Oficială a unui film semnat de Jafar Panahi şi Mojtaba Mirtahsmab. In film nist / Acesta nu e un film a fost realizat în condiţii semi-clandestine şi a ajuns pe Croazetă în ultimul moment. El va fi prezentat în 20 mai 2011, în afara competiţiei.

Un alt film iranian, Be Omid e Didar / Good Bye semnat de tânărul cineast iranian Mohammad Rasoulof, care a fost ca şi Panahi condamnat în 2010 la şase ani închisoare, a fost tot în ultimul moment inclus în secţiunea Un Certain Regard, a doua secţiune competitivă a Selecţiei Oficiale, după Competiţia Oficiala.

Documentarul In film nist / Acesta nu e un film ni-l arată pe Jafar Panahi aşteptând verdictul Curţii de Apel şi înfăţişându-ne o zi din viaţa sa. Într-o scrisoare trimisă la Cannes, Jafar Panahi a spus: "Realitatea faptului că suntem în viaţă şi visul de a ţine filmul viu ne motivează să depăşim limitările care există în cinemaul iranian.

Problemele noastre sunt capitalul nostru. Înţelegerea acestui paradox ne-a făcut să nu ne pierdem speranţa şi să fim în stare să mergem mai departe din moment ce credem că oriunde am trăi în lumea asta ne vom lovi de probleme, mari sau mici. Dar e datoria noastră să nu ne lăsăm înfrânţi şi să găsim soluţii".

Filmul de ficţiune Good Bye este povestea unui tânăr avocat din Teheran care solicită o viză pentru a părăsi ţara, lucru pe care însuşi Rasoulof l-a făcut în iarna lui 2010/2011.

În prezent, Jafar Panahi se află în arest la domiciliu, aşteptând verdictul Curţii de Apel. El nu are voie să părăsească ţara. Când a fost în 2010 condamnat la şase ani de închisoare, i s-a interzis de asemenea să mai facă film în Iran timp de 20 de ani.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus