Vineri, 4 noiembrie 2011, ora 10.30, la Teatrul Bulandra - Sala "Toma Caragiu", în cadrul Festivalului Naţional de Teatru 2011, protagonistul secţiunii Focus a FNT 2011, regizorul Andrei Şerban va susţine o conferinţă cu titlul Ce înseamnă să joci un rol?, urmată de un dialog cu publicul şi de lansarea cărţii lui Zeami: "Şapte tratate secrete de teatru Nô". Prefaţa volumului, "Floarea adevărată" este semnată de Andrei Şerban, iar postfaţa de Carmen Stanciu.
În teatru, ca şi în viaţă, preluăm roluri diferite, pe care nu le înţelegem şi pe care le jucăm vrând-nevrând, cu sau fără succes. Ce înseamnă să joci un rol? E util să ne întrebăm, în special în zilele noastre, când confuzia despre cine suntem şi ce rol jucăm e în creştere. Teatrul e peste tot, pe stradă, la televizor, toţi suntem actori, dar nu ştim ce rol jucăm. Chiar când am învăţat textul, îl repetăm mecanic, pasiv, fără convingere. Ce e de făcut? - Andrei Şerban
Conferinţa va fi urmată de lansarea unei cărţi-eveniment, a cărei prefaţă este semnată de Andrei Şerban. Pentru prima dată vom lua contact, în limba română, cu una dintre cele mai misterioase şi mai fascinante forme de teatru din lume: Şapte tratate secrete de Teatru Nō de Zeami, publicată de Editura Nemira, îşi vor începe drumul spre mintea şi inima cititorilor vineri, 4 noiembrie 2011, la ora 13, în foaierul Sălii "Toma Caragiu" a Teatrului "Bulandra".
Zeami (sau Seami), care a trăit în Japonia între anii 1363 şi 1443, este considerat cel mai important dramaturg şi teoretician al teatrului Nô. Împreună cu tatăl său, Kan\'ami (1338-84), a contribuit decisiv la dezvoltarea acestui gen, aşa cum se practică el până în zilele noastre. Bucurându-se de favorurile şogunului Ashikaga Yoshimitzu, Zeami (Kanze Motokiyo) a avut o influenţă crucială asupra teatrului Nô, devenind, după moartea tatălui său, personalitatea-cheie a acestei arte. Autor a aproximativ 90 dintre cele peste 200 de piese care fac parte din repertoriul curent al teatrului Nô, Zeami a lăsat şi mai multe scrieri teoretice fundamentale, menite să-i călăuzească pe învăţăcei în această artă. Prin tratatele sale a pus bazele teoretice ale genului, atât în ceea ce priveşte arta actorului, cât şi în privinţa dramaturgiei. Potrivit teoriei sale, principalele elemente ale actoriei Nô sunt imitarea aparent realistă (monomane) şi temeiul simbolic, spiritual (yugen).
Acela care respectă arta şi se dedică trup şi suflet căii va reuşi să se afirme. În Nô este important ca tânărul actor să preia tehnicile înaintaşilor; dacă ştie cum să le îmbunătăţească folosindu-şi propriul talent, faima lui nu va avea egal. Arta noastră are la bază transmiterea învăţăturilor despre stil şi floare din generaţie în generaţie - Zeami.
Pericolul teatrului e să piardă bătălia cu timpul. Acest semnal de alarmă a fost dat de Zeami cu sute de ani în urmă, când spunea: "Din păcate puţini sunt actorii pe care-i putem numi maeştri. Mi se pare ca arta teatrului a intrat într-un con de umbră şi floarea ei se ofileşte pe zi ce trece". Ce profeţie tulburătoare pentru starea teatrului nostru! - Andrei Şerban
Intrarea este liberă.
Andrei Şerban, reputat regizor şi profesor, este cunoscut în întreaga lume pentru montările sale îndrăzneţe. A lucrat în importante teatre dramatice şi de operă din peste 39 de ţări. Laureat al mai multor premii Obie (pentru O trilogie antică) şi al premiului Tony pentru reinterpretarea unui text clasic (Livada de vişini), al Uniunii Teatrale din România (UNITER) pentru întreaga activitate, în 1995, Andrei Şerban face din fiecare montare a sa un eveniment unic şi din fiecare întâlnire cu un actor, un pas către o înţelegere mai profundă a actului teatral.