Nu ştiu alţii ce planuri au între 27 februarie - 17 martie 2012, dar şcolile de teatru din Cluj-Napoca, Târgu-Mureş şi Sibiu participă pentru al doilea an la a doua etapă a Proiectului de Practică teatrală în regiunile Centru şi Nord-Vest.
Să începem cronologic - acum câţiva ani, Teatru 74 a câştigat în Programul Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, cu un proiect care îşi propunea să ajute tinerii absolvenţi de teatru să intre pe piaţa muncii (Proiectul este cofinanţat prin Fondul Social European prin Programul Operaţional pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013, Axa prioritară: 2 - "Corelarea învăţării pe tot parcursul vieţii cu piaţa muncii", Domeniul major de intervenţie: 2.1. "Tranziţia de la şcoală la viaţa activă". Valoarea totală a proiectului este de 3.478.772 lei, din care asistenţa financiară nerambursabilă este de 3.175.871 lei). În prima etapă, care a avut loc în decembrie 2011, studenţii au avut şansa de a întâlni experţi în cadrul unor workshop-uri şi de a se familiariza cu spaţiul mic al Teatrului 74 (care este, de altfel, umbrela proiectului). Specialiştii au fost Banyai Tamas, Anca Bradu, Cristian Juncu, Cosmin Ardeleanu (pentru cei de la regie şi scenografie), Gianina Cărbunariu (pentru cei la scriere dramatică), Mihai Mihalcea, Miklos Bacs, Dan Glasu, Andreea Vulpe, Nicu Mihoc (pentru cei de la actorie), Cristina Rusiecki, Laurenţiu Blaga, Raluca Sas-Marinescu (pentru studenţii de la teatrologie), Stela Vătămănescu, Theo Marton, Aura Corbeanu, Raluca Sas-Marinescu, Constantin Chiriac (pentru studenţii de la management cultural).
Întâlnirea dintre şcoli e importantă, pentru că îi ajută pe studenţi să se raporteze la un context mai larg. Astfel, ei au oportunitatea de a-i vedea pe studenţii din celelalte şcoli, de a lucra cu ei, de a vedea ce zone îi interesează, de a întâlni oameni de teatru consacraţi. Proiectul european propune un tip de muncă occidental, cu o deschidere şi o curiozitate care ar putea să se întâlnească mai des la noi în ţară, în mai multe contexte.
Zilele au fost pline, cu opt ore de muncă în teatrele din cetate şi în sălile Universităţii de Artă Teatrală din Târgu-Mureş, iar în week-end studenţii de la actorie s-au prezentat pe scena sălii Studio, pregătiţi ca pentru audiţii, Cristina Toma provocând publicul la dialog direct cu cei de pe scenă. După două săptămâni am plecat în vacanţa de Crăciun cu gândul la treaba pe care trebuie să o facă fiecare în cadrul echipei sale.
Partea a doua presupune punerea în scenă a textelor scrise în cadrul proiectului. Dar, între timp, echipele formate din autor dramatic, regizor, scenograf, actori, teatrolog, manager cultural au trebuit să continue să lucreze, atât pe plan personal, profesional, cât şi pe plan administrativ. Ideea de a crea echipe complete, care să fie echivalentul unei companii teatrale independente, ajută tinerii studenţi să înţeleagă cum arată lucrul în afara sistemului din teatrele naţionale sau regionale. De altfel, situaţia ideală poate fi cea în care echipa funcţionează atât de bine încât să dorească să devină o asociaţie, pentru a lucra mai departe în aceeaşi formulă.
Şi pentru că vă anunţăm de acum, aveţi timp să vă treceţi în calendar week-end-ul 15 - 17 martie 2012, week-end în care trebuie să veniţi la Târgu-Mureş. Vă aşteptăm la festival! Până atunci o să muncim şi o să încercăm să facem tot ce putem să avem spectacole care să ne incite, care să ne solicite, cărora să le găsim răspunsuri, şi de care noi să fim mulţumiţi.
Ne aşteaptă alte opt ore de muncă pe zi, de discuţii, de încercări, de modificări. Proiectul de Practică Teatrală le oferă studenţilor toate condiţiile de muncă (masa, cazare, spaţiu de repetiţii, o sumă de bani pentru spectacol), dar îi împinge direct pe piaţă, pentru că toate spectacolele se vor juca în faţa publicului şi a unui juriu. Pentru unii dintre participanţi e primul pas în afara şcolii, unde nu mai sunt studenţi la secţia de actorie / regie / scenografie / teatrologie / management, ci sunt profesionişti.