martie 2012
În echipa Teatru Aprins, lucrurile par să meargă bine. După cum spune şi regizorul Florin Paraschivu [regie, Mureş, masterat, anul 2], el a fost plăcut surprins de extraordinara deschidere a dramaturgului [Ioan Peter, Scriere dramatică, Mureş, anul 2] către sugestii şi propuneri, venite atât din partea mea, cât şi din partea actorilor. Dacă regizorul vede tema spleen-ului şi debusolării infiltrate în rutina cotidiană, şi omul de azi tratat ca bun de consum de întregul sistem socio-politic autorul crede că a scris nu un text care să seducă actorul, zona de acţiune e cea corporatistă. Nu propune nimic seducător prin intermediul cuvintelor. Şi totuşi, e acolo ceva. Ca autor m-am ferit cât am putut să ofer soluţii de rezolvare, sau răspunsuri. Textul nu propune niciun "mesaj" pentru public.
 
Cum vede un actor situaţia? Florina Paldău, actorie, Cluj, anul 3, spune că Din fericire, atât dramaturgul cât şi regizorul au trecut de începutul energic al vârstei de douăzeci şi ceva de ani, aşa că mă aştept să fie mai înţelepţi decât noi, restul.
 
Ioan Peter, crede că a fost un pic şocant să descopăr în intervalul unei săptămâni de lucru că povestea se duce în altă parte, e firesc într-un fel, e rostul repetiţiilor în cele din urmă. Am simţit că nu mai înţeleg ce-am scris. Ceea ce scrie autorul la început se poate modifica în timpul repetiţiilor, preferabil în cadrul echipei, după necesităţile acesteia, şi cu acordul celui care a scris textul.
 
Dincolo de lucrul în echipă, de adaptarea la un spaţiu mic, de negocierile dintre participanţi, o provocare a proiectului este de a testa capacitatea regizorului de a monta un text contemporan pe care nu l-a ales şi cu un autor care asistă la repetiţii.
 
Ce trebuie să se găsească în valiza regizorului:
Deschidere pentru a discuta cu autorul;
Deschidere faţă de actori;
Un punct de vedere propriu, plus un interes pentru sugestiile tutorilor;
O relaţie bună cu scenograful.
 
Un autor dramatic trebuie să vină cu:
Un text bun sau care, cu modificări, are şansa să devină astfel;
Curiozitate faţă de actori (scrie pentru cei pe care i-a cunoscut în prima etapă);
Deschidere faţă de regizorul care ar putea dori unele modificări.
 
Pentru Florina Paldău e nevoie de timp pentru a înţelege mai bine proiectul. Îmbrăţişez puternic fiecare şansă care mi se oferă ca să învăţ ceva, las să treacă ceva timp şi abia după simt senzaţiile pe care mi le-a lăsat. Aşa că o să mai treacă ceva timp până o să ştiu exact ce am găsit la Mureş.
 
Aici, în cele trei săptămâni de lucru intens în cadrul aceleiaşi echipe, e posibil ca lucrurile să fie văzute doar la microscop. Cum arată ele în contextul general nu se poate vedea decât, în varianta tradiţională, odată ce se stinge lumina în sală şi încep spectacolele.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus