Festivalul Timishort 2012 a demarat aseară (joi, 3 mai 2012) cu proiecţia celui mai recent film al lui Radu Jude (care e membru al juriului competiţiei internaţionale), Toată lumea din familia noastră. După proiecţia filmului lui Jude am asistat la prima vizionare din Competiţia Internaţională a Festivalului. Selecţia competiţională a fost realizată de Andrei Rus şi vor fi cinci proiecţii în total. Primul lucru important văzut aseară la Cinema Timiş e că sala a fost aproape plină - mai plină decît în 2011, de exemplu - un fapt cu atît mai deosebit cu cît anul acesta intrarea la proiecţiile competiţionale nu mai este liberă. Biletul nu costă mult (5 lei), însă putea fi o decizie (principială) cu impact negativ asupra prezenţei publicului în sală, avînd în vedere că acesta fusese obişnuit să nu plătească.
Primul film proiectat a fost realizat de Vlad Petri în timpul protestelor din Bucureşti de la începutul lui 2012. E dreptul lui să ţipe e un episod din documentarul observaţional realizat de autor în Piaţa Universităţii - documentar care poate fi văzut în întregime pe youtube şi care urmăreşte faptele fiecărei seri de proteste, un proiect în a cărui realizare autorul s-a angajat fiindcă - după cum spunea înaintea proiecţiei - a fost deranjat de modul restrictiv, trunchiat, în care media reflecta aceste evenimente. Episodul prezentat a fost filmat în ziua în care protestatarii au ocupat partea carosabilă de la Universitate motiv pentru care jandarmii au intervenit în forţă pentru a dispersa mulţimea. În centrul istoriei e dialogul dintre o cucoană şi un tînăr tocmai venit de la muncă. Cucoana consideră că protestatarii din piaţă sînt o adunătură de golani alcoolici puşi pe scandal. Tînărul caută să arate că un protestatar, cel puţin, el însuşi, nu intră în categoria descrisă de dumneaei. Tînărul face o radiografie dură a realităţii autohtone, una expusă cu nerv, tocmai de aceea una percutantă, chiar dacă nu e expusă în cea mai academică limbă română. În opinia tînărului, cei douăzeci de ani trecuţi de la Revoluţie sînt doar bricks in the wall.
Kurvo! e filmul de diplomă al Sonjei Tarokic, absolventă a Academiei de Arte Dramatice din Zagreb. Marta şi Lana sînt prietene şi îşi petrec vacanţa de vară pe insula Pag. Marta vine după o despărţire, Lana tocmai se îndrăgosteşte. Relaţia lor e plină de tensiune fiindcă - fără să aibă semne explicite în acest sens - Lana îşi simte ameninţată povestea de dragoste de prezenţa Martei. Astfel, în loc să fie suport pentru Marta, Lana se comportă deseori ca un animal de pradă gata să o scufunde pe amică. Întreaga atmosferă a filmului e una intimă (intimitatea fetelor, insula care oferă intimitate, filmarea discretă, care încearcă să prezinte intimitatea fizică a fetelor şi gîndurile lor într-un mod neinvaziv), însă în loc să evadeze spre ceva memorabil, Sonja Tarokic stăruie pe metafore adolescentine despre vulnerabilitatea feminină: Marta se vede în mod repetat căzută în mare şi, cînd e pe punctul de a se îneca, Sburătorul o salvează.
Las Palmas (realizat de Johannes Nyholm, Suedia) e o animaţie cu păpuşi în care e criticat consumismul, spiritul uman hulpav. Filmul ar trebui să fie cu atît mai pertinent cu cît personajul-emblemă - o doamnă de vîrstă mijlocie - e interpretat de o fetiţă de unu-doi ani (toate celelalte personaje sînt păpuşi). Lăcomia ar trebui să fie cu atît mai dizgraţioasă cu cît e vizibilă prin intermediul unei copile, care, prin chip şi forme, poartă cu sine întreaga graţie, întreaga inocenţă acordată pruncilor de pictura Renaşterii. Totuşi, filmul nu e convingător. Şi inversiunea aceasta e prea simplă, şi imaginea lăcomiei e prea comună.
Fratelli e un exerciţiu stilistic în genul lui Bresson (o interpretare lipsită de dramatism), cu un joc naiv, în contrast cu acţiunea prezentată, pentru a spori impactul asupra conştiinţei privitorului. În film e adaptat prologul Îmblînzirii scorpiei de Shakespeare. E un proiect portughez realizat de Gabriel Abrantes (regizor) şi de Alexandre Melo (profesor de sociologie). Filmul nu depăşeşte caracterul unui exerciţiu, comicul căutat nefiind un punct deranjant în această încercare de a-l interpreta pe Shakespeare.
Filmul meu preferat în această primă vizionare vine din Spania, e realizat de Chus Domingues Leon şi se numeşte Notas de lo efimero / Însemnări despre efemer. Titlul este extrem de preţios, însă odată ce e privit ca parte a proiectului - unul în care autoironia e o prezenţă constantă -, devine parte din peisaj, componentă a armurii ce are ca ingredient ironia. Filmul are forma unui jurnal de călătorie în care autorul a prins în cîteva cuvinte, susţinute de cîteva imagini, caracterul fiecărei zile în care a stat la pensiunea Eslava din Pamplona.
Proiectul acesta filmic seamănă cu instalaţia-jurnal prezentată de regretata artistă Ioana Nemeş în cadrul Bienalei Bucureşti din 2006. O serie de cărţi vechi primiseră o îmbrăcăminte viu colorată, din hîrtie glasată, şi erau aşezate pe un coridor al Facultăţii de Biologie din Bucureşti, într-un avizier ros de trecerea timpului, dar bine ferecat cu lacăte şi cu un geam gros de sticlă. Prin culoarea fiecărei cărţi, prin diagrame executate în PowerPoint, folosind semnele matematice +, -, =, artista evalua trăirile proprii legate de întîmplări precise din anumite zile. Instalaţia chestiona posibilitatea omului de a evalua în mod obiectiv (matematic) viaţa, care, în esenţă, repetă aproximativ aceleaşi fapte - atît la scară personală (afectivitatea devine culoare în care sînt îmbrăcate cărţile) cît şi la scară universală (cărţile vechi, panoul vechi - care cuprind Viaţa - momentan, cea afişată fiind cea a artistei).
Nu asemănarea cu instalaţia Ioanei Nemeş dă valoare proiectului spaniol, ci capacitatea autorului de a surprinde esenţa unei zile, de a se detaşa de propriile trăiri (de a le pune sub semnul întrebării, prin ironie), o detaşare care chestionează în acelaşi timp propriile sentimente şi forma artistică pe care acestea o primesc pe peliculă.