Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Festivalul Şcolilor de Teatru Actul I, Scena 1, 2012

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Ziua V: Masterclass - Alexandru Darie, la Festivalul Şcolilor de Teatru - ACTUL I, SCENA 1, 2012


iulie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Ziua a V-a - 28 iunie 2012

ora 20:30 Masterclass - Alexandru Darie, moderator: Cătălin Ştefănescu

Alexandru Darie, directorul teatrului Bulandra, un om de teatru cu o experienţă vastă, conectat perfect la ceea ce se întâmplă în prezent în peisajul teatral, plus Cătălin Ştefănescu, un moderator întotdeauna pertinent şi fermecător - nu poate rezulta decât o discuţie pasionantă, pe cinstite.

Discuţia a pornit de la lipsa de comunicare onestă între actor şi regizor / director de teatru, de la diferenţa dintre declaraţiile oficiale şi cele de pe terasă, cei doi interlocutori, iar mai apoi publicul, au încercat să ofere variante de răspuns unor întrebări gândite de toţi, dar enunţate prea rar. Fiind întrebat cum ajunge un absolvent actor la Bulandra, Alexandru Darie a vorbit despre audiţii. Un actor are nevoie de un repertoriu potrivit, care să i se potrivească, de sinceritate şi de umilinţă interioară faţă de meserie, care trebuie să existe, de altfel, în tot ce face un om de teatru. E mai puţin importantă polivalenţa, nu trebuie să vrea să demonstreze, pentru că un regizor nu îl va privi ca pe un animal de la grădina zoologică.

Dacă reuşeşte să primească rolul, actorul este nevoit să dovedească, în plus faţă de talent, că are un corp cu care poate lucra în mod susţinut, că are o pregătire a vocii şi a vorbirii, că ştie să asculte şi că ştie cum să stea în picioare şi să aibă respect faţă de text, căci a nu şti textul e începutul sfârşitului pentru actor. (În cazul cel mai fericit, acestor abilităţi li se adaugă şi cultura generală.) Alexandru Darie consideră că educaţia nu trebuie să se petreacă numai în şcoală, dacă pregătirea în cadrul şcolii, pentru unul dintre aceste segmente nu este mulţumitoare, actorul trebuie să muncească singur. Să muncească până când, pe scenă, mijloacele sale perfecţionate să nu se vadă, să pară firesc tot ce face. De aceea meseria îl costă, îl distruge. Iar satisfacţiile, observă Alexandru Darie, nu sunt cele obişnuite, pentru că meseria de actor sau regizor este o meserie damnată prin esenţa ei. "Tot în afara cimitirelor ne îngroapă", afirmă acesta.


Alexandru Darie a vorbit participanţilor la festival şi despre problemele pe care le vor întâmpina din punct de vedere instituţional. Teatrele nu mai pot face angajări, aşa că generaţia actuală trebuie să se descurce, trebuie să lucreze, trebuie să facă astfel încât să fie observată. Este momentul în care tinerii practicieni trebuie "să facă scandal". Iar dacă strigi singur, nu te aude nimeni; e important pentru tineri să lucreze, să vorbească, să fie împreună.

(foto: Adi Bulboacă)



 Toate articolele despre Festivalul Şcolilor de Teatru Actul I, Scena 1, 2012


0 comentarii

Spacer Spacer