Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Festivalul Şcolilor de Teatru Actul I, Scena 1, 2012

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Ziua V: Conferinţe şi spectacol - Festivalul Şcolilor de Teatru - ACTUL I, SCENA 1, 2012


iulie 2012
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Ziua a V-a - 28 iunie 2012

ora 10:00 Sesiune de dialog - Tema: Teatrul şi cercetarea ştiinţifică

Participanţii la festival au fost provocaţi să discute despre teatru şi cercetare, despre învăţământul teatral şi despre cum se poate facilita comunicarea între secţiile de actorie de la facultăţile din România, care se întâlnesc atât de rar. Deşi au luat cuvântul în special profesorii coordonatori, studenţii nu au fost intimidaţi de tema care părea greu de abordat.


A fost remarcată nevoia şcolilor de teatru de a se detaşa de modelul Conservatorului de artă, unde se învăţa meserie şi de a se adapta la conceptul de Universitate, deoarece arta începe să fie recunoscută ca formă de cercetare specifică. Profesorii prezenţi implicaţi în învăţământul teatral sunt pentru o instabilitate fertilă într-un domeniu în care formulele fixe ajung să fie dăunătoare. În acelaşi spirit, s-a afirmat deschiderea, atât a coordonatorilor, cât şi a studenţilor, către metodele practicate de ceilalţi şi nevoia de stagii, workshop-uri şi o platformă permanentă de dialog prin care să se creeze un sistem-reţea al şcolilor de teatru. Este nevoie de acest sistem pentru că, în ciuda faptului că fiecare centru cultural are un anumit specific, se simte un flux comun, sunt observabile tendinţe care există în toate şcolile. De aceea este important să existe repere, termeni de comparaţie, iar revistele de cercetare pot fi un mod eficient de a lua pulsul unei facultăţi care doreşte să formeze profesionişti. Discuţia a avut un ton optimist: problemele evidenţiate sunt doar julituri, pentru că, aşa cum afirma conf. univ. dr Nicolae Mandea, "De sănătoşi suntem destul de sănătoşi".

ora 14:30 Conferinţă MEDIA Desk - Speaker - Valentina Miu

MEDIA este programul Uniunii Europene pentru sprijinul cinematografiei. Prin acest program au primit fonduri filme ca Trainspotting şi Le concert, The King's Speech şi Das Weisse Band. De asemenea, a ajutat la promovarea în străinătate a numeroase filme româneşti, titlul cel mai sonor fiind 4 luni, 3 săptămâni şi 2 zile, în regia lui Cristian Mungiu, care a obţinut Premiul Palme d'Or la Festivalul de Film de la Cannes. Obiectivul acestuia este de a acorda mobilitate studenţilor şi profesioniştilor din domeniul cinematografiei, de a îi integra pe aceştia în piaţa muncii, de a creşte competitivitatea şi facilita integrarea participanţilor la mediul internaţional. Conferinţa a oferit participanţilor informaţii despre acest program, detalii care privesc aplicaţiile pentru a primi fonduri şi detalii despre training-urile la care pot participa studenţi şi absolvenţi ai unei facultăţi de profil.

ora 16:30 Universitatea de Arte "G.Enescu" Iaşi, Facultatea de Teatru - 1984, după George Orwell

1984 este un text dramatic, nu în sens teatral, ci figurat, e bogat în contraste şi conflicte, tensionat, zguduitor. A dramatiza acest text, a îl regiza şi a-l interpreta ridică numeroase probleme de care trupa de la Iaşi nu s-a ferit.


Nu s-a ferit pentru că e un text care trebuie montat, care într-un fel bizar ne priveşte, face parte tot din efortul de a înţelege trecutul recent (ca şi Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal, prezentată de trupa Departamentului de Arte a Universităţii Craiova) şi de a încerca (măcar) să nu repetăm greşelile trecutului. Spectacolul aduce povestea mult mai aproape de spectator decât o face filmul sau cartea: între mine şi lumea gri, apăsătoare, necruţătoare a lui Orwell n-a mai stat nimic, spectatorul rămâne singur cu un Big Brother strident, care strigă lozinci de pe ecrane, din ce în ce mai tare, din ce în ce mai aproape. Şi pentru că ştie finalul, nu poate să se bucure de povestea de dragoste, de faptul că ar mai putea exista o şansă pentru gândire. Interpretarea susţine lumea violentă creată prin proiecţii şi scenografia minimalistă, oamenii nu îşi mai vorbesc, mai mult latră unii la alţii de frică să nu comită o crimă a gândirii. Identităţile se schimbă pentru că toată lumea e la fel, cu toţii participăm. Publicul este vinovat, e instanţa care priveşte în încăperi, care judecă şi condamnă. Propunerea creatorilor de a da viaţă lumii distopice a lui Orwell într-o oră şi 20 de minute este extrem de curajoasă.


(foto: Adi Bulboacă)



 Toate articolele despre Festivalul Şcolilor de Teatru Actul I, Scena 1, 2012


0 comentarii

Spacer Spacer