Premiat la Cannes şi aclamat îndelung pentru ceea ce critica internaţională numeşte "trilogia palestiniană", regizorul Elia Suleiman vine pentru prima dată în România, ca invitat special al evenimentului Les Films de Cannes à Bucarest (19 - 25 octombrie 2012, Cinema Studio şi Elvira Popescu). Elia Suleiman va asista la deschiderea festivalului cu filmul colectiv 7 Days in Havana, în care semnează unul dintre scurtmetraje, se va întâlni cu publicul la proiecţiile filmelor sale multi-premiate, Divine Intervention (2002) şi The Time that Remains (2009), şi va susţine un masterclass la Bucureşti.
Tema majoră a filmelor sale este conflictul dintre Israel şi Palestina, subiect tratat într-o manieră profund personală şi un stil care i-au adus comparaţia cu Jacques Tati şi Buster Keaton: poezia şi umorul se combină cu un soi de sobrietate şi un strop de suprarealism. Elia Suleiman semnează atât regia, cât şi scenariile filmelor sale şi are de obicei unul dintre rolurile principale.
Suleiman s-a născut la Nazareth, în 1960. Timp de peste zece ani, între 1982 şi 1993, a locuit la New York, înainte de a reveni în ţara natală, pentru a dezvolta un Departament de Film şi Media la Universitatea din Birzeit - în apropiere de Ramallah, o zonă de conflicte intense - cu sprijinul Comisiei Europene. În metropola americană, a co-regizat mediumetrajul Introduction to the End of an Argument (1990) şi a semnat Homage by Assassination (1992), un "film-jurnal" care critică Războiul din Golf prin juxtapunerea mai multor anecdote şi istorii personale. Chronicle of a Disappearance (1996), primul său lungmetraj - despre drama reîntoarcerii sale în teritoriile ocupate şi dispariţia lentă a unei culturi - , a fost premiat pentru debut la Festivalul de la Veneţia.
Renumele internaţional a venit odată cu Divine Intervention (2002), pe care spectatorii vor avea ocazia să-l vadă pe ecran mare la Les Films de Cannes à Bucarest, filmul nefiind distribuit în România. "O cronică despre iubire şi durere", cum a numit-o Elia Suleiman, comedia neagră cu accente suprarealiste a câştigat Premiul Juriului şi Premiul criticii internaţionale - FIPRESCI la Cannes 2002. În vignete scurte, regizorul surprinde viaţa la graniţa cu războiul; personajul principal e un bărbat din Nazareth îndrăgostit de o tânără care locuieşte câteva puncte de control mai încolo, în Ramallah. Prestaţia lui Suleiman în rolul central i-a adus elogiile criticilor.
Cel mai recent lungmetraj al său, The Time That Remains - al treilea film din aşa-zisa "trilogie palestiniană" - a concurat pentru Palme d'Or în 2009 şi a câştigat, printre altele, trofeul Black Pearl pentru un film din Orientul Mijlociu la Festivalul de Film de la Abu Dhabi. În patru capitole, Elia Suleiman reconstituie viaţa cotidiană în timpul ocupaţiei israeliene în teritoriile palestiniene, pe baza jurnalului tatălui său, luptător în rezistenţa locală în 1948, a scrisorilor mamei sale şi a propriilor amintiri.
Vorbind despre film, Elia Suleiman spunea într-un interviu că "această realitate [a ocupaţiei] e trăită peste tot în lume, nu doar de palestinieni. Trăim astăzi într-o lume numită «glob», cu o multitudine de experienţe în ea. Filmele mele nu vorbesc neapărat despre Palestina. Se întâmplă să fie aşa pentru că eu sunt de acolo şi vorbesc despre experienţa mea, dar identificându-mă cu toate Palestinele care există".
În 7 Days in Havana, filmul colectiv care va deschide festivalul pe 19 octombrie, la Cinema Studio şi Cinema Elvira Popescu, regizorul vorbeşte despre uimirile şi tentaţiile pe care le experimentează un nou-venit în capitala Cubei, într-un scurtmetraj numit Diary of a Beginner. Ceilalţi regizori sunt Benicio del Toro, Pablo Trapero, Julio Medem, Gaspar Noé, Juan Carlos Tabio, Laurent Cantet.
În 2006, Elia Suleiman a făcut parte din juriul Festivalului de la Cannes. Din 2008, este profesor de film la European Graduate School, în Elveţia, şi ţine conferinţe în universităţi de profil din lume.
Les Films de Cannes à Bucarest a fost iniţiat în 2010 de Cristian Mungiu, cu sprijinul delegatului general al Festivalului de la Cannes, Thierry Frémaux, cu concursul Institutului Francez din Bucureşti şi cu sprijinul financiar al Centrului Naţional al Cinematografiei. Festivalul beneficiază de sprijinul distribuitorului român Independenţa Film.
Partenerii evenimentului sunt Orange România, BMW Group România, Groupama Asigurări, Petrom, Apa Nova Bucureşti, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Franceză din România (CCIFER), Hotel Epoque.
Maşina oficială a evenimentului va fi noul BMW Seria 7.
Parteneri media: Digi 24, România Liberă, Radio Guerilla, Hotnews.ro, Ziare.com, BeWhere, LiterNet.ro, Port.ro, Cinemarx.ro, Urban.ro, Studentie.ro, Filmreporter.ro, b365.ro, Cinefan.ro, Artactmagazine.ro, Decât o revistă, Smile Media, Spectacular TV, Cărtureşti.
Noutăţile, informaţiile despre bilete şi programul Les Films de Cannes à Bucarest vor putea fi consultate pe site-ul www.filmedefestival.ro. Pentru informaţii suplimentare, ne puteţi contacta pe adresa [email protected] sau la 0720 722 107. Ne puteţi urmări şi pe contul de Facebook Les Films de Cannes a Bucarest.