octombrie 2012
Like Someone in Love
Like Someone In Love, cel mai nou film al lui Abbas Kiarostami, proiectat pe ecranele de la noi în cadrul festivalului Les Films de Cannes à Bucarest, 2012, are acel je ne sais quoi, un şarm aparte şi o subtilitate vizuală remarcabile pentru cinematograful actual, însă pe undeva povestea triunghiului amoros dintre o studentă care se prostituează pe timp de noapte pentru a-şi putea plăti studiile, iubitul ei posesiv şi clientul octogenar luat drept bunic de iubit nu reuşeşte să convingă.

Kiarostami îşi plasează povestea într-un Tokyo cu aer de lost în translation pe care îl descoperim într-o manieră proprie regizorului, fie întâmplător prin fereastra barului de noapte în care Akiko îşi aşteaptă clienţii, în a cărui aglomeraţie o găsim cu greu printr-un joc de planuri şi contraplanuri suprapuse unui voice-over al conversaţiei dintre ea şi prietenul ei mult prea posesiv, fie din mers prin parbrizul taxiului care o conduce către casa unui client mai special, într-o secvenţă răvăşitor de frumoasă cu haosul de lumini al oraşului reflectându-se pe chipul ei îndurerat în timp ce ascultă mesajele bunicii venită în vizită şi pe care nu mai reuşeşte să o vadă decât în treacăt din mersul uşor încetinit al taxiului.

Premisele sunt promiţătoare, iar prima secvenţă a filmului e poate una din cele mai bune a cinema-ului ultimilor ani şi, de ce nu, din toată cinematografia lui Kiarostami. Totuşi, întâlnirea dintre profesorul cu aer de bunic, mai dornic de companie şi o formă de afecţiune decât de sex, şi o Akiko copilăros curioasă care sfârşeşte prin a adormi în dormitorul lui, la fel ca şi secvenţa din maşina acestuia se dovedesc a fi insuficient dezvoltate narativ pentru a justifica finalul.

În contextul dat, toată violenţa din ultima parte a filmului pare forţată şi sfârşeşte prin a decredibiliza discursul despre iluzoriul iubirii, început de Kiarostami în Copie conforme, nuanţat prin nevoia disperată de afecţiune a personajelor care sunt cu atât mai singure cu cât şi-au pierdut în acest joc de identităţi greşite şi asumate propria identitate.

La nivel vizual, minimalistul Abbas Kiarostami construieşte şi în Like Someone in Love o lungă secvenţă în maşină, semnătură de autor în mai toate filmele sale, realizată cu o fineţe şi o profunzime de maestru, care serveşte drept observaţional al lumii înconjurătoare văzută din spatele geamurilor, dar şi drept studiu de caractere extrem de interesant.

Încadratura e o trimitere evidentă la opera lui Yasujiro Ozu căruia Abbas Kiarostami îi aduce un omagiu prin acest film, dar şi o subtilitate vizuală care suplineşte lipsurile narative, apropiind personajele de spectator suficient încât să le poate înţelege, dar obligând la o distanţă suficientă pentru a face imposibilă judecata moralizatoare.

La fel cum ne lasă să înţelegem şi titlul filmului, Like Someone in Love, totul este în definitiv o iluzie pentru personaje, un exerciţiu de imaginaţie pentru spectator.

Regia: Abbas Kiarostami Cu: Ryo Kase, Rin Takanashi, Denden, Tadashi Okuno

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus