Vorbind despre colaborarea cu actorii, Giurgiu a amintit scena din clinica bucureşteană în care George face primii paşi către salvarea uzinei ARO. Aceasta a căpătat forma actuală în urma unui accident fericit (perdeaua furnizată de departamentul de recuzită nu avea dimensiunile potrivite), la care s-a adăugat contribuţia flerului improvizatoric al actorului Andi Vasluianu, care aduce delicateţe acolo unde nimeni nu s-ar fi aşteptat s-o întâlnească. "Am încercat să evit ca deciziile mele regizorale să ia prim-planul şi să las actorii să se exprime cât mai liber", a mărturisit regizorul, care a adăugat că filmul său marchează prima colaborare pe ecran dintre Jean-François Stévenin, o legendă a cinematografiei franceze, şi Robinson Stévenin, tată şi fiu în film, dar şi în viaţa reală.
Despre legătura afectivă cu totul aparte a echipei de filmare cu perioada de început a anilor '90, Tudor Giurgiu a declarat: "concertul lui Michael Jackson din 1992 a marcat intrarea mea în industria spectacolului. Angajatorul meu era un cameraman american căruia trebuia să-i ţin cablurile. Salariul meu: 50 de dolari pe zi. Andi, pe de altă parte, lucra peste stradă de mine, la un butic. Era perioada în care orice se putea întâmpla şi de aceea am decis ca acţiunea filmului să se petreacă în 1992, şi nu în 2002, atunci când a avut loc evenimentul din care e inspirat."
În continuarea programului, au fost prezentate peliculele Din dragoste cu cele mai bune intenţii, în regia lui Adrian Sitaru, şi Toată lumea din familia noastră, al doilea lungmetraj semnat de Radu Jude. Producătorul Ada Solomon, care a colaborat la ambele proiecte, a fost prezent în sala Walter Reade a Film Society of Lincoln Center, în cadrul unei discuţii cu Robert Koehler. "Rolul producătorului, aşa cum îl văd eu, este de a-şi folosi toată creativitatea pentru a sprijini o realizare cât mai fidelă a viziunii regizorale. Producătorul trebuie să joace rolul de mamă-surogat, să fie un diplomat perfect, dar şi psiholog. Trebuie permanent să mediezi între potenţialii distribuitori, care au propriile lor aşteptări şi cerinţe, fiind interesaţi de reacţia pe care filmul o va suscita în rândul spectatorilor, şi artist, care vrea să-şi transpună viziunea în realitate. Vrei ca filmul să aibă succes, să fie văzut de cât mai mulţi oameni cu putinţă, ceea ce nu e posibil fără cel puţin un distribuitor. Dar toate acestea nu fac altceva decât să consolideze relaţia dintre producător şi regizor", este de părere producătorul Ada Solomon.
"O mare provocare, în ceea ce priveşte Toată lumea din familia noastră, a fost să găsim maniera optimă de a lucra cu fetiţa Sofia Nicolaescu fără să o expunem la situaţii cu potenţial traumatizant, cu atât mai mult cu cât şi eu, şi Radu suntem părinţi, şi credem că binele unui copil e mai presus de orice operă de artă. Drept urmare, Radu a făcut castingul pentru fetiţă, iar eu pentru părinţi, pentru a fi cât se poate de siguri că provine dintr-o familie stabilă şi că părinţii ei sunt capabili să fie alături de ea în timpul filmărilor. În plus, am avut parte de sprijinul unui psiholog, care a lucrat cu noi şi cu părinţii Sofiei", a adăugat Ada Solomon. Prezenţa acestui specialist a fost necesară deoarece "filmul e, de fapt, povestea unui război. Terenul pe care are loc această bătălie e un apartament, dar asta nu schimbă faptul că avem de-a face cu un război în toată regula, unul în care nu există învingători. În acelaşi timp, se poate spune despre regizorul Radu Jude că se aseamănă foarte mult unui biolog, care priveşte lumea printr-un microscop, iar celula care îl interesează este familia", a precizat Ada Solomon.
La finalul discuţiei din sala Walter Reade a Lincoln Center din New York, producătorul Ada Solomon a anunţat următorul proiect la care va colabora împreună cu regizorul Radu Jude, intitulat Aferim, "un film despre mentalităţi şi stereotipuri care tratează situaţia dramatică a minorităţii rome din România la începutul secolului XIX, privită prin prisma relaţiei dintre tată şi fiu". La acest proiect, va colabora din postura de consultant Constanţa Vintilă-Ghiţulescu, doctor în istorie şi civilizaţie la École des Hautes Études en Sciences Sociales din Paris. Din păcate, în condiţiile în care bugetul estimat al proiectului este de 1,5 milioane de euro, la viitoarea sesiune de finanţări organizată de Centrul Naţional al Cinematografiei, ale cărui rezultate se vor anunţa în primăvara lui 2013, suma maximă pe care o poate obţine un producător este de aproximativ 220.000 de euro.
Din programul celei de-a doua zile de Making Waves a făcut parte şi proiecţia în buclă a programului de scurtmetraje, în amfiteatrul din incinta Elinor Bunin Munroe Film Center.
Notă: Cătălin Olaru, autorul acestui articol, e deţinătorul bursei Alex. Leo Şerban, constînd într-o rezidenţă de trei luni la New York, şi face parte din echipa organizatorică a Festivalului Making Waves: New Romanian Cinema, 2012, organizat de Romanian Film Initiative la Lincoln Center între 29 noiembrie şi 5 decembrie 2012. Bursa Alex. Leo Şerban a fost iniţiată în 2012 de către TIFF şi producătorul Bobby Păunescu.
Credit foto: Mihai Chirilov.