Recentul film semnat de Steven Spielberg propune un complicat şi ironic joc "de-a şoarecele şi pisica", joc complex ce se desfăşoară pe parcursul mai multor ani între FBI şi genialul "Robin Hood" ce pradă bănci cu contrafaceri perfecte (era tehnologică a cardurilor de astăzi fiind încă departe). Premisele metamorfozei unui liceean naiv (Leonardo DiCaprio) într-un versat "haiduc" al băncilor sunt apropiatul divorţ al părinţilor, o bună pregătire psihologică, fapt ce presupune existenţa unor personaje-far în societatea acelor timpuri - pilot, avocat, doctor -, precum şi un simţ dezvoltat al relaţiilor sociale. Adolescentul singur pe lume, pornit în război cu sistemul financiar american care i-a falimentat tatăl, începe a fi vînat cu obstinaţie, la început birocratică, mai apoi hrănită de un vădit respect pentru condiţia deloc de invidiat a escrocului căutat pe toate meridianele. Tom Hanks face aici unul dintre cele mai bune roluri ale sale, viaţa agentului FBI căpătînd repede, pe parcursul filmului, o adîncime ce-i oferă credibilitate şi căldură.
Personajul-cheie din viaţa lui Frank Abagnale este tatăl său, interpretat de Christopher Walken. Încercarea mereu eşuată de refacere a familiei, un laitmotiv de altfel prezent în multe opere dedicate escrocilor, este trăită la cote dramatice.
Virtuozitatea acţiunilor în care este implicat F. Abagnale, jucat excelent de Leonardo DiCaprio, actor ce trece cu uşurinţă prin metamorfozele impuse de trecerea anilor, dar şi de "rolurile" diverse pe care şi le impune pentru a fi un Billy the Kid sau un Butch Cassidy moderni, sugerează, dincolo de criza de adolescenţă, capacitatea eroului de a se plia pe ticurile şi prejudecăţile societăţii americane din anii ‘60. Uneori lung şi pe alocuri explicativ, duelul cu FBI, dus pînă şi pe meleaguri europene, are un sfîrşit-surpriză pentru cei care nu cunosc cartea din care s-a inspirat scenariul. Fiindcă toate aventurile relatate de Steven Spielberg în film se inspiră din fapte reale, povestite de autenticul escroc Frank Abagnale, care, după ce şi-a ispăşit pedeapsa (meritată, de altfel), a devenit unul dintre cei mai apreciaţi colaboratori şi profesori de la FBI (unde a predat viitorilor agenţi psihologia adaptării în afara sistemului legal de relaţii sociale, cursuri de securitate a băncilor etc.). Mai trebuie amintit şi faptul că însuşi autorul filmului, celebrul regizor Steven Spielberg, s-a jucat puţin în tinereţe, la fel ca şi eroul său, bîntuind studiourile de la "Universal" îmbrăcat la patru ace şi dîndu-se drept... producător.
Amuzant şi propunînd o meditaţie serioasă asupra familiei americane şi a societăţii din anii ‘60, dinamic şi bine cadenţat într-o epică fluentă, filmul lui Spielberg este departe de un thriller, el fiind mai bine apreciat drept o dramă de familie, exprimată într-o confesiune filmică, fără melodramatism, chiar dacă eroul pare a-şi cere mereu scuze pentru performanţele sale. Un film de văzut, fiindcă dincolo de cuvîntul "sfîrşit" mai poate oferi şi prilej de meditaţie. Lucru cam rar în ziua de astăzi.