Ura dăunează grav sănătăţii este secţiunea principală a ediţiei de anul acesta, într-un moment în care cantitatea de ură exprimată în jurul nostru e din ce în ce mai mare. Până să răbufnească, rădăcinile urii cresc încet, sub diverse forme, în Grecia, Cehia sau Norvegia. The Act of Killing, filmul-far al acestei secţiuni, spune povestea unor asasini care au învins şi au creat o lume după chipul şi asemănarea lor, în sudul Asiei. Mai multe detalii despre filmele acestei secţiuni găsiţi aici.
Secţiunea intitulată Diz/Abilităţi cuprinde şase filme puternice despre oameni cu diferite dizabilităţi. "Nu vă mai holbaţi. Şi nu-i mai arătaţi cu degetul" spune regizorul filmului The Punk Syndrome, care urmăreşte patru muzicieni din Finlanda care suferă de sindromul Down şi retard mental. Totuşi, asta nu înseamnă că nu pot să cânte bine şi să aibă umor. Mai multe detalii despre această secţiune găsiţi aici.
Cine pe cine manipulează?! prezintă o serie de filme despre mass-media şi propagandă. În centrul lor sunt tot felul de manipulatori din faţa sau din spatele camerelor - un monarh, un grup de interese economice, mogulii media şi chiar un regizor de film. În Eu şi Şeicul, lui Caveh Zahedi i se comandă un film pentru Bienala de artă din Sharjah. Artistul îl ia în derâdere chiar pe cel care îl plăteşte să lucreze. Unde începe libertatea de expresie şi când ar trebui ea temperată? Mai multe detalii despre această secţiune, aici.
Filmele secţiunii Dreptul şi strâmbul sunt "procese audiovizuale" ale unor sisteme de justiţie dintre cele patru colţuri ale lumii: Mexic, Germania, Israel şi Statele Unite ale Americii. Pe lângă filmele noi, în această secţiune va fi prezentat şi documentarul din 1988 al lui Errol Morris, The Thin Blue Line - filmul care a reuşit să salveze un om condamnat pe nedrept, cu doar trei zile înainte de execuţie. Mai multe detalii despre Dreptul şi strâmbul găsiţi aici.
Revoluţie zi de zi prezintă şapte documentare despre "oameni care nu sunt cuminţi" din Rusia, Yemen, Cuba, China sau Belarus. Protagoniştii acestor filme reuşesc să găsească resursele şi energia necesare pentru a protesta faţă de regimurile politice care îi îngrădesc. Sunt artişti, ca Ai WeiWei (Ai WeiWei: Never Sorry) sau Aleş Puşkin (Self-Portrait in Handcuffs), bloggeri (Forbidden Voices), dar şi oameni obişnuiţi (The Reluctant Revolutionary). Mai multe detalii despre secţiune, aveţi aici
Cea de-a şasea secţiune se numeşte Romanul adolescenţei. Filmele acestei secţiuni descriu procesul maturizării unor tineri francezi sau americani, dar şi două poveşti ale unor adolescenţe româneşti - el a plecat din ţară cu ultimul tren înainte de Revoluţie (Anatomy of a Departure), ea a rămas şi fiica ei este astăzi adolescentă (After the Silence). Totul despre această secţiune, aici.
O parte din filmele prezentate în 2013 în festival sunt proiectate sub egida Anului European al Cetăţenilor 2013.
Până la începutul festivalului, vă invităm să vă delectaţi cu site-ul celei de-a şasea ediţii, unde găsiţi fiecare detaliu despre programul 2013. Recomandăm folosirea lui fără prejudecăţi!