Deschiderea de miercuri seară (10 aprilie 2013) de la Cinema Studio a dat rapid startul primului calup de filme din competiţie - un scurtmetraj românesc, trei străine (unul australian, unul german şi unul francez) şi un mediu-metraj, coproducţie Rep.Moldova - Germania. Antreu, fel principal şi desert: Şanţul, în regia lui Adrian Silişteanu, Yardbird, regia Michael Spiccia, La Ravaudeuse, Simon Fillot, Eat, Moritz Kramer şi Panihida, mediumetrajul regizoarei Ana Felicia Scutelnicu.
Toate diferite între ele şi diferite de, să zicem, peisajul cinematografic românesc actual - şi mă refer aici la "exacerbarea realismului", nu ca la un defect, ci doar ca la un element de comparaţie (de aici exclud Panihida, pe care nu am apucat să-l văd). Pe lângă obscuritatea, fantezia sau excentricitatea filmelor străine, chiar şi comicul neaoş-ardelenesc al primului scurtmetraj românesc din competiţie reprezenta o sforţare înspre entertainment cinematografic, mai mult decât înspre problematizare sau reprezentarea realistă a unui mediu social. Ceea ce, repet, nu trebuie să funcţioneze ca un reproş, ci ca o remarcă asupra unei tendinţe comune a filmelor văzute, ce lucrează concomitent cu abordările lor foarte diferite. Fie că e vorba despre un ţăran ardelean parcă desprins din snoavele bătrâneşti, despre o fetiţă cu puteri supranaturale şi înclinaţii de pet-lover, despre o animaţie bizară cu păpuşi din cârpe sau despre un fotomodel care mănâncă tot ce prinde (la propriu!), toate scurtmetrajele au înclinaţia clară de a şoca, de a distra sau de a pune la lucru imaginaţia, fără să propună subiecte prea grele. Dar la toate realizările tehnice sunt impecabile.
Seriile de filme din competiţie continuă şi se reiau până sâmbătă dimineaţa, aşa că va fi destul timp să explorăm marea de filme de la NexT, care se anunţă plină de surprize.