Supernova reuneşte, în mod tradiţional, filmele care au impresionat juriile, critică şi publicul în marile festivaluri ale lumii, de la Cannes, Berlin şi Veneţia la Pusan, Toronto şi Sundance. Anul acesta, pe lângă titlurile anunţate deja - Après mai (r. Olivier Assayas), Laurence Anyways (r. Xavier Dolan), Like Someone in Love (r. Abbas Kiarostami) şi Foxfire (r. Laurent Cantet) - în Supernova vor fi proiectate, în premieră, alte câteva filme pe care cinefilii nu le pot rata.
Un prieten vechi al TIFF-ului, Sebastián Lelio, revine la Cluj cu Gloria, filmul pentru care actriţa Paulina Garcia a primit Ursul de Argint pentru interpretare feminină la Festivalul de la Berlin. Lelio a câştigat Trofeul Transilvania în 2007, cu La Sagrada familia, şi premiul FIPRESCI în 2010, cu Navidad. Gloria, distins şi cu Premiul Juriului Ecumenic la Berlin, este portretul unei femei de 58 de ani, puternică şi încă atrăgătoare, divorţată, care încearcă să sfideze singurătatea şi vârsta.
Tot pentru interpretare feminină, dar la Festivalul de la Veneţia, a fost premiată şi actriţa Hadas Yaron, din Fill the Void (r. Rama Burshtein), propunerea Israelului la Oscar. Plasat în comunitatea ultra-ortodoxă din Tel Aviv, Fill the Void este drama unei tinere forţate să se căsătorească cu soţul surorii ei, atunci când aceasta moare pe neaşteptate.
Pietà, în regia lui Kim Ki-duk, distins cu Leul de Aur la Veneţia şi propus de Coreea de Sud la Oscar, este o dramă viscerală, complexă, despre relaţia bizară dintre un recuperator renumit pentru cruzimea şi brutalitatea sa şi femeia care îl vizitează într-o zi, susţinând că este mama sa. La fel de violent este şi New World/ Sinsegye (r. Park Hoon-jung), un film noir inteligent şi alert, hit în box office-ul din Coreea de Sud, după care Hollywood-ul va face un remake. Din Asia vine şi Thy Womb, al renumitului cineast filipinez Brillante Mendoza, drama emoţionantă a unui cuplu care apelează la o mamă surogat, selecţionată în peste 20 de festivaluri, inclusiv la Veneţia - unde a obţinut trei premii din partea unor jurii independente.
Elogiat pentru interpretarea actriţei Franziska Petri şi stilul regizoral, Betrayal / Izmena (r. Kirill Serebrennikov), proiectat în competiţie la Veneţia, este o poveste tenebroasă despre infidelitate: după ce află că partenerii lor de viaţă îi înşală împreună, un bărbat şi o femeie trebuie să ia fiecare, o decizie, cu consecinţe devastatoare. Extrem de intensă este şi drama preotului catolic care se îndrăgosteşte de un tânăr din parohia sa în polonezul In the Name Of / W imię... , de Małgorzata Szumowska, selecţionat în competiţia Berlinalei din acest an. Despre dilemele relaţiei între două foste condamnate ajunse din urmă de un trecut întunecat vorbeşte Vic et Flo ont vu un ours (r. Denis Côté), distins cu Premiul Alfred Bauer la Berlin.
De neratat sunt şi Much Ado About Nothing (r. Joss Whedon), una dintre cele mai surprinzătoare adaptări moderne după o piesă de William Shakespeare, o delicatesă vizuală intimistă, low-budget, plină de umor, primită cu braţele deschise de critica anglo-saxonă şi regizată, imprevizibil, de cineastul responsabil pentru blockbusterul hollywoodian The Avengers; The Deep / Djúpið (r. Baltasar Kormákur), reţinut pe lista scurtă la Oscarul pentru Cel mai bun film străin şi multi-premiat la el acasă - inspirat de povestea reală şi incredibilă a unui bărbat care a supravieţuit câteva ore bune pe mare în urma unui accident naval; Circles / Krugovi (r. Srdan Golubovic), o altă istorie adevărată despre cinci oameni care se confruntă, 12 ani mai târziu, cu consecinţele unui act din timpul războiului din fosta Iugoslavie. Un film recompensat cu Premiul Juriului la Festivalul de la Sundance şi Premiul Juriului Ecumenic la Berlin (secţiunea Forum).
De senzaţii tari, întâlniri bizare şi imagini greu de uitat vor avea parte cinefilii, ca în fiecare an, în secţiunea Fără Limită/ No Limit. Pe lângă mult-aşteptatul maraton Paradise, în regia lui Ulrich Seidl - o trilogie care a bifat competiţiile a trei mari festivaluri - spectatorii TIFF se vor delecta cu filme ca Simon Killer (r. Antonio Campos), în care un tânăr american (Brady Corbet, din Funny Games şi Melancholia) ajuns în Paris începe o relaţie de bizară dependenţă, violentă, cu o prostituată, şi The Act of Killing, excelentul documentar al lui Joshua Oppenheimer, un film năucitor şi suprarealist, în care foşti "ucigaşi de comunişti" din Indonezia îşi reconstituie în faţa camerei propriile crime, în stilul filmelor care i-au inspirat.
Despre ce clocoteşte în spatele aparentei linişti din casele ţărilor bogate şi civilizate vorbeşte regizoarea norvegiană Eva Sørhaug într-un thriller memorabil, 90 minutes, centrat pe trei poveşti diferite despre violenţa domestică extremă. În Fatal / Kashi-ggot (r. Lee Don-ku), proiectat în secţiunea Panorama la Berlin, un viol comis în şcoală nu rămâne fără consecinţe atunci când unul dintre violatori, forţat de colegi să participe la act, îşi întâlneşte după câţiva ani victima. O combinaţie de film noir cu eseu cinematografic şi policier, The Last Time I Saw Macao / A Última Vez Que Vi Macau (r. João Pedro Rodrigues, João Rui Guerra da Mata) e un veritabil trip cinematografic, care bricolează hipnotic arhitectura unui oraş cvasi-imaginar şi misterios. Menţiune specială la Locarno.
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).
Descarcă programul TIFF şi sinopsisurile filmelor, 2013 aici..