Poate cel mai curajos debut, din toate punctele de vedere, este Wadjda (r. Haifaa Al-Mansour), primul lungmetraj de ficţiune realizat vreodată integral în Arabia Saudită şi, mai mult, cel dintâi regizat de o femeie. Pentru a filma povestea fetiţei care participă la un concurs de memorare a Coranului pentru a-şi cumpăra o bicicletă - prilej cu care autoarea face un portret complex şi emoţionant al statutului femeii în lumea musulmană, inspirat din propria adolescenţă - Haifaa Al-Mansour a aşteptat ani la rând şi a fost nevoită să se supună unor numeroase restricţii. Filmul a câştigat trei premii la Veneţia şi trofeul Festivalului Internaţional de Film de la Dubai, 2012.
Curajos este şi polonezul Tomasz Wasilewski, care reuşeşte să evite stereotipurile filmului de gen In a Bedroom/ W Sypialni, o dramă psihologică despre o prostituată de 40 de ani care îşi procură bani şi mici plăceri după ce-şi adoarme clienţii, proiectată anul trecut la Karlovy Vary. Un film ambiţios şi complex semnează şi renumitul dramaturg indian Anand Gandhi - Ship of Theseus, o meditaţie despre identitate, dreptate, frumuseţe, moarte, prin intermediul a trei poveşti aparent disparate şi a trei personaje: un fotograf experimental, un călugăr şi un agent la bursă.
Made in Ash / Až do mesta Aš (r. Iveta Grófová), propunerea Slovaciei la Oscar, vorbeşte fără ocolişuri, în stil documentar, despre femei aflate la graniţa supravieţuirii. Thriller-ul Call Girl (r. Mikael Marcimain) abordează un subiect incomod, inspirat dintr-un scandal politic din anii 70, în Suedia - ministrul Justiţiei ar fi întreţinut relaţii sexuale cu o prostituată minoră. Filmul a obţinut 11 nominalizări la premiile industriei suedeze de film, premiul FIPRESCI la Toronto şi pe cel al publicului la Stockholm.
Breaking Horizons / Am himmel der tag (r. Pola Beck), desemnat cel mai bun film la Festivalul de la Zurich, explorează trăirile unei tinere însărcinate care ia o decizie radicală din teama de a nu rămâne din nou singură şi fără un scop în viaţă. Despre feminitate, dar într-o altă etapă a vieţii, cea a adolescenţei, vorbeşte cu delicateţe, sinceritate şi uneori cu sarcasm Eliza Hitman în It Felt Like Love, selecţionat la Sundance. Iar Ploaie de vacanţă / Tanta agua / So Much Water (r. Ana Guevara, Leticia Jorge), proiectat la Berlin şi San Sebastian, urmăreşte eforturile zadarnice ale unui tată de a-şi distra copiii într-o scurtă vacanţă în care plouă torenţial. Filmul va fi distribuit de Transilvania Film.
I Catch a Terrible Cat / Koppidoi neko (r. Rikiya Imaizumi) este atipic pentru un film japonez: o comedie romantică despre un scriitor de 70 de ani care, într-un moment de blocaj, ajunge să colinde pub-urile şi intră în încurcături amoroase. De umor, dar de altă factură, vor avea parte cinefilii în The Deflowering of Eva van End (r. Michiel ten Horn), o satiră cu accente absurde la adresa clasei mic burgheze, care evocă Teorema lui Pier Paolo Pasolini.
Singurii regizori aflaţi la al doilea lungmetraj de ficţiune sunt danezii Tobias Lindholm (A Hijacking / Kapringen) şi Michael Noer (Northwest / Nordvest). Prieteni buni (Lindholm e unul dintre colaboratorii frecvenţi ai lui Thomas Vinterberg), aceştia au debutat împreună cu drama de închisoare R (2010, premiat la TIFF pentru Cea mai bună imagine) şi au luat-o apoi pe cont propriu cu A Hijacking, povestea capturării unui vas danez de către piraţi somalezi, şi respectiv Northwest, un thriller violent despre doi fraţi dintr-o suburbie a oraşului Copenhaga, ambele proiectate în numeroase festivaluri. A Hijacking va fi distribuit în România de Independenţa Film.
Juriul va fi alcătuit din regizorul Cristi Puiu, cel care semnează şi campania de imagine TIFF, cineastul maghiar György Pálfi, autorul celebrului Taxidermia (2006), actriţa Franziska Petri, elogiată în 2012 la Festivalul de la Veneţia pentru rolul din Betrayal / Izmena (r. Kirill Serebrennikov), proiectat în Supernova, Frederic Boyer, directorul artistic al Festivalului de Film de la Tribeca (New York), şi renumita producătoare britanică Lynda Myles, şefa catedrei de regie ficţiune la National Film and Television School, fostă vice-preşedintă a Columbia Pictures şi co-autoare a cărţii The Movie Brats.
Înaintea fiecărui lungmetraj din competiţie va fi proiectat, ca în fiecare an, un scurtmetraj din secţiunea competitivă Shadows Shorts / Umbre - Scurtmetraj, al cărei selecţioner este Mihai Mitrică. Pentru prima dată, selecţia de 12 scurtmetraje horror şi fantasy include şi un titlu românesc: The End (r. Marius Roşu). Must-see-uri sunt şi Death of a Shadow (r, Tom Van Avermaet), nominalizat anul acesta la Oscarul pentru scurtmetraj, Haunting Charles Manson, regizat de Mick Davis, cel care a filmat în România Modigliani (2004), Zimmer 606 (r. Peter Volkart), distins cu trofeul Melies d'Or pentru cel mai bun scurtmetraj la Sitges, cel mai vechi festival de film fantastic din Europa.
Din prestigioasa selecţie de la Sitges vin alte două delicii horror: Fist of Jesus (r. Adrián Cardona, David Muñoz) şi Hotel (r. Jose Luis Aleman). Cinefilii vor savura şi The Captured Bird (r. Jovanka Vuckovic), un film produs de Guillermo del Toro, despre o fetiţă care descoperă într-o hală industrială cinci creaturi stranii gata să iasă în lume. Prin urmare, spune selecţionerul Mihai Mitrică. "nici anul acesta nu va fi soare în Shadows Shorts".
Juriul secţiunii Umbre-Scurtmetraj este format din Freddy Bozzo, vice-preşedinte al Festivalului Internaţional de Film Fantastic de la Bruxelles, Tomi Malkki, artist grafic, ilustrator şi animator finlandez, selecţionat la Festivalul Internaţional de Film de Animaţie de la Annecy cu Save the Rhinoceros (2010), şi Danny Lennon, producător şi distibuitor de la PHI Group (Quebec, Canada), compania care a produs Danse Macabre şi Hope, filme câştigătoare ale Premiului secţiunii Umbre - Scurtmetraj la ediţiile anterioare.
Secţiunea Umbre - Scurtmetraj / Shadows Shorts
The Captured Bird (r. Jovanka Vuckovic) - Canada 2012, 11\'
Death of a Shadow (r. Tom Van Avermaet) - Belgia 2012, 20\'
Fist of Jesus (r. Adrián Cardona, David Muñoz) - Spania 2012, 15\'
How to Raise the Moon (r. Anja Struck) - Germania 2011, 9\'
Hotel (r. Jose Luis Aleman) - Spania 2012, 11\'
Haunting Charles Manson (r. Mick Davis) - SUA, 17\'
Zimmer 606 (r. Peter Volkart) - Elveţia 2012, 15\'
The Tale of The Wall Habitants (r. Andrej Boka) - Serbia 2012, 16\'
Necrolovers (r. Victor Uribe) - Chile 2012, 13\'
Alexis (r. Alberto Evangelio) - Spania 2012, 10\'
The End (r. Marius Roşu) - România 2013, 6\'
Io sono morta (r. Francesco Picone) - Italia 2013, 17\'
Competiţie TIFF 2013
- În dormitor/ In a Bedroom/ W Sypialni (r. Tomasz Wasilewski) - Polonia
- Corabia lui Tezeu/ Ship of Theseus (r. Anand Gandhi) - India
- Fabricat la As/ Made in Ash/ Až do mesta Aš (r. Iveta Grófová) - Slovacia, Cehia
- Deturnarea/ A Hijacking / Kapringen (r. Tobias Lindholm) - Danemarca
- Nord-vest/ Northwest / Nordvest (r. Michael Noer) - Danemarca
- Dama de companie / Call Girl (r. Mikael Marcimain) - Suedia, Norvegia, Finlanda, Irlanda
- Ploaie de vacanţă / So Much Water / Tanta agua (r. Ana Guevara, Leticia Jorge) - Uruguay
- Wadjda (r. Haifaa Al-Mansour) - Arabia Saudită, Germania
- Deflorarea Evei van End / The Deflowering of Eva van End (r. Michiel ten Horn) - Olanda
- Ceasul rău, pisica neagră/ I Catch a Terrible Cat / Koppidoi neko (r. Rikiya Imaizumi) - Japonia
- Iubire înşelătoare/ It Felt Like Love (r. Eliza Hittman) - SUA
- Orizonturi frânte / Breaking Horizons / Am himmel der tag (r. Pola Beck) - Germania
Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc (APFR).
Descarcă programul TIFF şi sinopsisurile filmelor, 2013 aici..