FilmSense / aprilie 2013
Beasts of the Southern Wild
Poemul modern Beasts of the Southern Wild este, într-un fel, sinonim cu filmul documentar. Beasts... cultivă pasajele poetice pe atît de mult pe cît cultivă informaţia argumentată şi, implicit, nevoia autorului de a face apel, prin repetarea unor imagini, la structuri dramaturgice în care obiectele joacă un rol important. Behn Zeitlin realizează aceste lucruri prin modul în care îşi desfăşoară narativitatea, juxtapunînd realul cu metafora şi alcătuind prin prisma cugetarilor unei copile (care pune sub lupă un mod de viaţă primar, pe cale de dispariţie) o succcesiune de salturi temporale şi spaţiale (cu estetica aferentă, care "polemizează" trepidant cadre aglomerate cu lucruri şi oameni), accentuînd abstracţia în defavoarea unei posibile liniarităţi a ficţiunii propriu-zise.

Aşadar, formaţia lui Benh Zeitlin pare mai degrabă aceea a unui poet sau prozator, eventual a unui intelectual rafinat. Îşi aşterne cu grijă, detaliu şi echilibru această "observaţie documentară", cu aplecare spre detaliu, spre interpretari spontane, care trăiesc atît prin comentariu cît şi prin imagine, amplificînd o muzică şi o ambianţă sonoră cu rol dramaturgic cert, acoperind astfel şi zona culturală în care obişnuieste să se desfăşoare de obicei eseul filmic.

Dacă ar fi sa aplicăm acest "joc" poetico-obiectual-simbolistic observaţiei scenaristului şi scriitorului Roger Vitrac, care afirma, în 1960, în L'art du cinema, că "... unui film bun îi trebuie un dozaj alcătuit savant din poezie şi realitate. Şi iata reţeta - continuă el - înainte de toate, viaţă, iar viaţa poate imita foarte bine visul. Visul, dacă trece de fereastra vieţii, capătă concreteţea unei povestiri. Asta este valabil la orice gen de film: de la cel artistic, la cel documentar, unde visului-povestire i se adaugă un detaliu, o respiraţie, un amănunt ca acela cînd o şuviţă de păr este răsfirată de o pală de vînt" - atunci amalgamul de sentimente propagate de Beasts... nu stă neaparat în reprezentarea sa estetică, într-un oarecare control al ideilor şi imaginilor care îţi rămîn în minte, ci în maniera în care două tipuri de filme distincte se întîlnesc într-un spaţiu stilistic marginal, acolo unde drama îşi exersează privirea simpatetică asupra unui altfel de aparat receptiv.

De: Benh Zeitlin Cu: Quvenzhané Wallis, Dwight Henry, Jonshel Alexander, Marilyn Barbarin, Kaliana Brower

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus