În cadrul Festivalului CHEI, joi 25 aprilie 2013, la sala George Enescu a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, violonistul Remus Azoiţei, împreună cu invitaţii săi, Alexandru Mălaimare (vioară), Iulia Smeu (vioară), Luminiţa Lupaşcu (vioară), Bogdan Banu (violă), Georgiana Bordeianu (violă), Bogdan Postolache (violoncel) şi Marius Malaneţchi (violoncel), au susţinut un recital instrumental cameral de o calitate artistică deosebită, un eveniment ce se constituia într-un dar de la tineri către tineri. Fundaţia Română pentru Excelenţă în Muzică, în parteneriat cu Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, a organizat spectacolul Azoiţei & Friends, în care s-au putut audia două capodopere romantice: Souvenir de Florence - Sextet în re minor, op. 70 de Piotr Ilici Ceaikovski şi Octetul în mi bemol major, op. 20 de Felix Mendelssohn.
Sextetul pentru două viori, două viole şi două violoncele a fost compus de Ceaikovski în anul 1890, pe când se afla într-un sejur la Florenţa. Opusul a fost dedicat Societăţii de Muzică de cameră din Sankt-Petersburg, care îl primise pe compozitor ca Membru de Onoare în rândurile sale. Premiera Sextetului a avut loc de abia în 1892, după revizuirea lui. Există şi un aranjament al acestuia pentru orchestră de cameră.
În partea a doua, Adagio cantabile e con moto, calmul revenea. După o introducere de zece măsuri şi o Pauză Generală, Remus Azoiţei, etala cu un sunet aurit, vibrând fără încetare, o temă romantică, plină de inocenţă, acompaniat în pizzicato. Violoncelul prim a preluat ideea muzicală cu aceeaşi candoare, utilizând o agogică plină de eleganţă.
Ultimele două părţi ale Sextetului au adus un puternic contrast faţă de primele mişcări. Influenţa cântecului popular rus s-a putut percepe cu uşurinţă. Cei şase interpreţi s-au întrecut pe sine şi au reuşit să transmită emoţia artistică a conţinutului muzical deosebit de frumos.
În continuarea serii muzicale de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, am ascultat Octetul în mi bemol major, op. 20 de Felix Mendelssohn, lucrare de tinereţe, scrisă în 1825, ca un cadou pentru profesorul său de vioară Eduard Rietz. Această primă versiune a suferit revizuiri, până în 1836. Opusul se caracterizează printr-o melodică abundentă de o foarte bună calitate, prin noutatea efectelor instrumentale, prin optima închegare a instrumentelor într-o factură complexă şi prin prezenţa pe suprafeţe extinse a mijloacelor polifonice. Octetul [1] conţine patru părţi: Allegro moderato ma con fuoco, Andante, Scherzo şi Presto.
Arturo Toscanini a realizat în anul 1947 un aranjament pentru Orchestra Simfonică NBC.
Aflat la răscrucea dintre stilul de cameră şi cel orchestral, Octetul beneficiază de o judicioasă dozare a amănuntelor.
Ascultând această capodoperă mendelssohniană, am înţeles că membrii formaţiei Azoiţei & Friends cunoşteau şi puneau în practică îndrumările pe care însuşi compozitorul le notase: "Acest Octet trebuie cântat la toate instrumentele, în stilul unei simfonii; nuanţele de piano şi forte trebuie mult separate şi mai precis reliefate decât se face în piese de acest gen".[2]
Compus pe când Mendelssohn avea 16 ani, a beneficiat de spiritul juvenil al unor interpreţi foarte talentaţi, unii dintre ei cu o bună experienţă camerală (Luminiţa Lupaşcu - Ansamblul Stradivarius şi Stravaganza; Alexandru Mălaimare - Metamorphoses String Ensemble, Festivalul SoNoRO; Iulia Smeu - recitaluri cu ansambluri de muzică de cameră în Germania, Austria, Franţa, Africa de Sud; Bogdan Banu - membru al ansamblului Camerata Lysy), fiind câştigători ale unor premii internaţionale la concursuri de interpretare instrumentală.
Se putea observa dorinţa instrumentiştilor de a se contopi cu muzica Octetului lui Mendelssohn. Fie că aveau un solo, fie că dublau o voce, fie că dialogau ori imitau contrapunctic - totul se petrecea ca un singur organism : uneori se întorceau unul spre altul pentru a simţi atacul sau pentru a continua o intenţie expresivă.
Cel mai mult m-a impresionat interpretarea părţii a treia a Octetului, Scherzo. Invitaţii lui Remus Azoiţei cântau cu o mare precizie ritmică, într-un tempo rapid, electrizant. Cât de minuţios erau realizate detaliile! Acele grupete superioare rapide perlate, apoi formulele de dactil care circulau de la un instrument la altul, cântate cu fineţe şi exactitate metronomică. Unisonul din finalul părţii, executat în spiccato, a sunat clar, omogen şi plin de virtuozitate. Totul suna precum o orgă sau un ansamblu orchestral. De altfel, această parte a Octetului a fost orchestrată de însuşi compozitorul pentru a fi folosită ca parte corespondentă a Simfoniei I în do minor, Allegro molto.
Este cert că muzicienii au desfăşurat în prealabil o muncă riguroasă, foarte concentrată, adaptându-şi tehnica individuală la cerinţele Octetului. Iar rezultatele s-au putut auzi, entuziasmul şi ovaţiile publicului răsplătindu-i din plin. Chemaţi de multe ori la rampă, se vedea pe faţa fiecăruia tensiunea şi o oarecare 'traumă' tipică revenirii în lumesc. Să cânţi profesionist în zilele noastre implică, printre altele, lipsa oricărei devieri de la parametrii sunetului optim, ca şi cum, într-o cursă de formula 1, trebuie să fii mereu primul, fără să ieşi în decor. La acest nivel 'arderea', consumul nervos şi afectiv sunt dincolo de închipuirea profanului. Deşi, în societatea contemporană se admiră în special creaţia vizuală, lumea sonoră şi în special cea a muzicii de cameră este cel puţin atât de impresionantă ca o fotografie panoramică a unui canion sau al unei cascade.
Ar fi minunat dacă educaţia estetică a tinerei generaţii ar cuprinde contactul direct cu muzica de cameră.
[1] Felix Mendelssohn este considerat creatorul octetului de coarde. (Berger,Wilhelm Georg: Ghid pentru muzica instrumentală de cameră. Editura Muzicală, Bucureşti 1965, pag. 150).
[2] Altmann, Wilhelm - Handbuch für Streichquartettspieler, Bd. 3: Streichtrios, -quintette, -sextette, -oktette (1929), pp. 311şi Altmann, Wilhelm: Handbuch fur Streichquartettspieler, Vol.3, Heinrichshofen Verlag, Wilhelmshafen, 1972.