septembrie 2013
Festivalul Viaţa e frumoasă, 2013
Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian"
prezintă
COSTUMUL / THE SUIT
22 & 23 septembrie 2013, ora 19.00
Sala Operei Naţionale Bucureşti
 
- spectacol desfăşurat în avanpremiera celei de-a VI-a ediţii a
Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical "Viaţa e frumoasă!" -
 
Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian" prezintă duminică, 22 septembrie, şi luni, 23 septembrie 2013, spectacolul muzical Costumul / The Suit, o producţie a Teatrului Bouffes du Nord din Paris în regia, adaptarea şi muzica lui Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Frank Krawczyk. Programat să se joace pe scena Operei Naţionale Bucureşti, începând cu ora 19.00, spectacolul se desfăşoară în avanpremiera celei de-a VI-a ediţii a Festivalului Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical "Viaţa e frumoasă!", care va avea loc între 7 şi 17 noiembrie 2013.
 
Unul dintre evenimentele muzicale majore ale anului, Festivalul Internaţional al Artelor Spectacolului Muzical "Viaţa e frumoasă!" va reuni o serie de spectacole, concerte, gale şi activităţi conexe (lansări de carte, seri muzicale tradiţionale, workshopuri) de înalt prestigiu, continuând tradiţia iniţiată de Teatrul Naţional de Operetă "Ion Dacian" în noiembrie 2008, o dată cu lansarea conceptului şi organizarea primei ediţii a Festivalului.

COSTUMUL / THE SUIT
Adaptare, regie şi muzică de: Peter Brook, Marie-Hélène Estienne şi Franck Krawczyk
Light design: Philippe Vialatte
Scenografie şi costume: Oria Puppo
Asistent de regie: Rikki Henry
Cu: Nonhlanhla Kheswa, Jared McNeill, William Nadylam
Muzicieni: Arthur Astier (chitară), Raphaël Chambouvet (pian), David Dupuis (trompetă)
 
Adaptat după nuvela cu acelaşi titlu a lui Can Themba, un scriitor sud-african de culoare, spectacolul The Suit / Costumul a fost montat pentru prima dată în Johannesburg la Market Theatre, fiind ulterior jucat şi la Londra, unde a fost vizionat de către Peter Brook, cel care avea să îl transpună pe scena Teatrului Bouffes du Nord din Paris într-un musical unic, pe melodiile de jazz ale vremii, interpretate live. Montarea pe care o va putea urmări publicul român se încadrează aşadar în repertoriul stagiunii 2013-2014 a teatrului francez, spectacolul înregistrând recenzii deosebit de favorabile în presa de specialitate şi fiind descris drept "un memento al afecţiunii pierdute".

Costumul este o poveste plină de umor despre "costumul" lăsat în urmă de un amant fugar în casa iubitei sale, costum care devine personajul central al poveştii. Acţiunea este plasată în Africa de Sud a anilor '50 şi include melodiile de jazz ale vremii, interpretate live de un grup de patru actori, alături de o mică orchestră. Noua montare este realizată în limba originală (engleză) şi se află, conform regizorilor, "undeva între limba vorbită şi cea cântată".


Peter Brook este considerat o figură emblematică a teatrului secolului al XX-lea, regizorul provocând în mod constant convenţiile teatrale atât prin subiectele abordate, cât şi prin maniera sa unică de a le pune în scenă. Influenţat de Antonin Artaud şi de Teatrul Cruzimii, dar abordând totodată şi tehnici specifice teatrului experimental, regizorul britanic este cunoscut pentru spectacolele sale, care comunică printr-un vocabular teatral aparte - interdisciplinar şi intercultural. În 1970, Peter Brook a pus bazele Centrului Internaţional al Cercetărilor Teatrale (International Centre for Theatre Research), devenit în 1974 Centrul Internaţional de Creaţie Teatrală (vezi acronimul CICT), o companie teatrală ai cărei actori şi colaboratori artistici, reuniţi din numeroase ţări, îşi propun să transcendă prin intermediul creaţiei teatrale limitele impuse de formele şi limbajele naţionale, creând un spaţiu care permite accesul la un alt nivel de experienţă.
 
Clipul de prezentare al spectacolului poate fi urmărit la: http://vimeo.com/40087360

Peter Brook şi Marie Helene Estienne despre Costumul

"Ce ne împinge să ne întoarcem la Costumul, un spectacol în limba franceză, care a străbătut întreaga lume de-a lungul anilor? Faptul că în teatru nimic nu e niciodată bătut în cuie, fără îndoială - unele teme se epuizează, iar altele, dimpotrivă, îşi schimbă înfăţişarea şi stârnesc nevoia de a reveni la ele. (...) Pe-atunci am simţit nevoia de a folosi muzică în spectacol şi am recurs la muzică înregistrată. Acum, fireşte, am dorit să ne întoarcem la această aventură şi s-o prezentăm în engleză, limba originară a piesei, alături de o mică orchestră pe scenă, într-o versiune aflată undeva între limba vorbită şi cea cântată". (Revista Yorick, 2011)

Presa internaţională despre Costumul

"Simplitatea este doar învelişul unui conţinut extrem de sofisticat, de o mare fineţe a jocului, a detaliilor, a mişcărilor şi a alegerilor muzicale" (Armelle Heliot, Le Figaro)
"Toată lumea prezentă pe scenă este foarte aproape de perfecţiune." (Ben Brantley, The New-York Times)
"Concluzia se poate să fie sumbră dar, pe măsură ce scena este inundată de lumina dimineţii transmisă de o arie a lui Bach, există o aluzie, tulburată, de izbăvire." (Andrew Dickson, The Observer)

Biletele sunt disponibile în reţeaua Eventim, la magazinele partenere (lista completă poate fi accesată pe www.eventim.ro) şi la Casa de bilete a Operei Naţionale Bucureşti.
 
Pentru informaţii suplimentare, persoana de contact este Cristina Nichimiş, PR Executive, e-mail [email protected]

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus