Berlin, 11 februarie 2014: După primele cinci zile din Festival şi primele zece (din 20) filme din competiţie (care luptă, aşadar, pentru Ursul de Aur şi Urşii de Argint), în tradiţionalul top al celor de la Screen conduce, cu o medie de 3 stele, producţia germană Stations of the Cross (regia: Dietrich Brüggermann), un film despre o adolescentă care urmează învăţăturile Societăţii Sfîntul Pius al XII-lea şi interpretarea lor tradiţionalistă a catolicismului. Urmează filmul britanic 71 de Yann Demange, cu media 2,9, şi filmul de deschidere, The Grand Budapest Hotel (coproducţie Marea Britanie-Germania) al americanului Wes Anderson, cu media 2,8. Celelalte opt filme au o medie sub 2,5. Ceremonia de premiere va avea loc pe 15 februarie, sîmbătă seara, .
Pînă acum, cele mai controversate momente ale Berlinalei i-au avut drept protagonişti pe doi dintre invitaţii din partea filmului Nimfomana, Vol. I (versiunea lungă). Regizorul danez Lars von Trier nu a fost prezent la conferinţa de presă a filmului său ("Stars But No Lars", au titrat cei de la Variety), pentru că, după scandalul din 2011 de la Festivalul de la Cannes, cînd şi-a prezentat pe Craozetă filmul Melancholia, a promis să nu mai facă declaraţii publice. Totuşi, la şedinţa foto de dinainte conferinţei de presă, von Trier s-a afişat cu un tricou pe care, sub celebrul logo al Festivalului de la Cannes, stătea scris: "Persona non grata: Selecţia oficială". Pentru el, se pare, aceasta nu reprezintă o declaraţie publică... Auzisem că director's cut-ul celui de-al doilea volum din Nymphomaniac va fi prezentat la Cannes 2014, dar, după acest nou gest de frondă al cineastului, nu ştiu dacă mai sînt şanse să se întîmple acest lucru...
Chiar şi mai teribilist decît regizorul său, actorul american Shia LaBeouf a purtat pe cap, la defilarea echipei pe covorul roşu, o pungă de hîrtie pe care era scris: "Nu mai sînt celebru" (I am not famous anymore). Un mesaj adresat criticilor săi, care l-au ridiculizat pentru că ar fi plagiat un mesaj de scuze pentru că ar fi plagiat, într-un scurtmetraj regizat recent de el (HowardCantour.com), o bandă desenată a artistului Daniel Clowes din 2007.
Iar surprizele lui LaBeouf la Berlin nici n-au început, nici nu s-au oprit aici. Sîmbătă seara, cînd trei tineri au încercat să-l pozeze pe actor în holul hotelului Ritz-Carlton, el a sărit să-i bată; din fericire, a fost oprit de nişte cunoscuţi. Iar la conferinţa de presă a filmului lui Lars von Trier, fiind întrebat dacă nu a avut reţineri să filmeze atîtea scene erotice, LaBeof (îmbrăcat ca un boschetar şi cu un dinte din faţă lipsă, de la o filmare), după cum scrie The Hollywood Reporter, "a rostit doar 21 de cuvinte (toate împrumutate)". Acestea sînt: "When the seagulls follow the trawler, it's because they think sardines will be thrown into the sea. Thank you very much". (În traducere: "Pescăruşii îl urmăresc pe pescar deoarece cred că va arunca sardine în mare. Vă mulţumesc foarte mult"). Apoi a părăsit furtunos sala în care avea loc conferinţa de presă. Actorul l-a citat de data asta pe fotbalistul francez Eric Cantona, care, după ce a fost acuzat de bruscarea unui suporter în 1995, a făcut această declaraţie la o conferinţă de presă, pentru a ieşi imediat din sală. Replica a fost folosită şi de regizorul britanic Ken Loach, distins în 2014 de Berlinală cu un Urs de Aur onorific pentru întreaga sa activitate, în filmul Looking for Eric, din 2009, cu Cantona însuşi. După plecarea intempestivă a lui Shia LaBeouf, la conferinţa de presă au mai rămas doar actorii Christian Slater, Stacy Martin, Stellan Sharsgård şi Uma Thurman, precum şi producătoarea lui von Trier, Louise Vesth, care s-au străduit să detensioneze atmosfera.
În ceea ce priveşte "versiunea lungă" (de fapt, mai lungă cu doar 20 şi ceva de minute) a primului volum din dipticul Nymphomaniac, programul nu mi-a permis deocamdată s-o văd, dar se pare că diferenţele faţă de varianta intrată în cinematografe sînt minore (cîteva scene de sex şi cîteva penisuri în plus), prezentarea acestor director's cut-uri fiind, de fapt, o strategie de marketing menită a atrage un public numeros şi în circuitul festivalier.