martie 2014
Concert Hiromi
Marţi seara (25 martie 2014) s-a produs un minicutremur în viaţa mea. Am avut ocazia de a fi printre cei o mie de oameni care au ascultat-o pe Hiromi la Sala Radio. Am descoperit-o acum un an, iar între timp am ascultat frenetic jazz à la ECM, improvizaţii şi alte muzici magnetice. Am ştiut că am nevoie, organic şi spiritual, de concertul lui Hiromi, adusă atât de inspirat în Bucureşti de către magicienii de la Twin Arts (aceia care îi vor aduce pe Dhafer Youssef pe 10 aprilie 2014 şi pe Avishai Cohen pe 6 noiembrie 2014, şi aceiaşi care au făcut posibile alte minuni tangibile de tipul Snarky Puppy).

Din păcate fac parte momentan din categoria mohorâtă a celor fără resurse materiale substanţiale sau măcar de subzistenţă, aşa că a trebuit să aştept până în ceasul al 11-lea, cu răsuflarea pierdută, pentru a vedea dacă merg sau nu la concert. Astrele s-au aliniat favorabil, sfătos, după ce au asistat la tristeţea-mi în crescendo, aşa că marţi a fost the night.


Hiromi a intrat în sală neceremonios, îmbrăcată într-un costum alb nepretenţios, colanţi şi tenişi cu sclipici. Când a luat pianul în primire însă, sclipiciul s-a răspândit în fire invizibile, orbindu-ne pe toţi cu o frumuseţe a interpretării şi a improvizaţiei pe care cuvintele nu ar putea-o zugrăvi. Nu s-a limitat la a atinge clape, nu, şi-a însuşit întreg instrumentul, cu o virtuozitate luminoasă. A folosit aproape fiecare parte a pianului, ridicându-se, îmblânzindu-l cu fiecare atingere, cu atenţia unui om de ştiinţă şi cu puterea unui curent de apă. Asemenea unui (legendar) Keith Jarett, a creat un spectacol bazat pe improvizaţie, făcându-se una cu pianul şi cu muzica, într-un aluat dospind de talent, într-un descântec al ieşirii din lume, al pătrunderii în vis. I-am auzit vocea completând linia melodică a pieselor, i-am văzut chipul exprimând tot ceea ce rămânea încă nedesluşit prin muzică.

La fiecare două compoziţii (nb: ale ei), Hiromi ne vorbea. Ne-a vorbit în română, citind fraze cu vocea şi cu accentul unei copile, ne-a explicat titlurile unor piese. De pildă Old Castle, By the River, In the Middle of a Forest descrie un tablou drag ei, care nu avea un titlu propriu, aşa că s-a hotărât să transpună muzical şi prin titlu ceea ce vedea.


La finalul concertului, toată lumea s-a ridicat în picioare. Nici nu cred că am fi ştiut ce şi cum altceva să facem, rămaşi suspendaţi într-o atmosferă de dincolo de realităţi mundane. A urmat o furtună de aplauze menite a nu o lăsa să plece, rezultând două bisuri. A doua zi era ziua ei de naştere, pe 26 martie 2014, împlinea 35 de ani. Cineva din sală i-a strigat La mulţi ani. Eram toţi ca nişte copii care nu ştiu unde să îşi ţină mâinile, intraţi în vraja unei muzici şi a unei persoane pe care o simţeam mai mult decât o vedeam sau o ascultam.

Eu una am plecat de acolo într-o stare de imponderabilitate, cu o fericire ascunsă în camerele sufletului, după ce primisem mult mai mult decât mă aşteptasem. Mulţumirile merg către Twin Arts, care fac posibile astfel de manifestări de frumuseţe. Urmăriţi-le activitatea, pentru că surprize vor tot fi.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus