Batman Begins al lui Christopher Nolan s-ar putea rezuma într-o singură frază astfel: puternic marcat de faptul că în copilărie a asistat neputincios la uciderea părinţilor săi, tânărul Bruce Wayne (Christian Bale) se antrenează non-stop, stă voluntar în închisoare ca să cunoască mintea criminală, face şcoala de ninja ca să-şi înfrângă teama, apoi revine în Gotham City ca să facă dreptate, sub costumul lui Batman, dar şi ca s-o reîntâlnească pe Rachel (Katie Holmes), fosta colegă de joacă, ajunsă între timp ditamai Procuror Districtual Adjunct. Sună amuzant? Ei bine, filmul lui Nolan este cel mai serios Batman cinematografic de până acum, iar eroul, interpretat extraordinar de Christian Bale, pare mai încrâncenat ca niciodată.
În noua producţie, pe lângă obişnuiţii criminali din Gotham (aici gangsterul Falcone şi doctorul "Sperietoare" Crane), Batman are de înfruntat cei mai periculoşi adversari cu putinţă: Ra's Al Ghul şi Liga Umbrelor, care de secole distrug marile oraşe care se înscriu în tiparul Sodoma şi Gomora. Un adversar mai puternic implică automat o bătălie mai spectaculoasă. Nolan şi co-scenaristul său David S. Goyer au şi meritul de a-i fi creat justiţiarului mascat un trecut care să-i justifice lupta şi... înfăţişarea ("Liliecii mă înspăimântă şi e timpul ca duşmanii să-mi împărtăşească frica", spune Bruce, convins că, "pentru a-ţi înfrânge spaima, trebuie să te contopeşti cu ea"). Un alt atù al actualului Batman este distribuţia excelentă, în care îi veţi putea reîntâlni, în roluri mai mici sau mai mari, pe Sir Michael Caine, Morgan Freeman, Liam Neeson, Gary Oldman sau Rutger Hauer. Bonus pentru amatorii de picanterii: noua iubită a lui Tom Cruise, care, din păcate, nu prea justifică vâlva stârnită în jurul ei. O veste bună totuşi: se pare că n-o vom mai vedea şi în următorul film din serie.
Filmul începe ezitant, dar, din momentul în care Nolan reuşeşte să lege firele poveştii (adică de când Bruce Wayne revine în Gotham City), spectatorii sunt ţinuţi în tensiune până spre final. Doar deznodământul, care revitalizează motivul super-eroului-care-refuză-afecţiunea-femeii-iubite-pentru-că-trebuie-mai-întâi-să-salveze-lumea-sau-măcar-oraşul (vezi şi Spider-Man al lui Sam Reimi) şi creează premisele pentru o continuare (introducerea lui Joker), dezamăgeşte puţin. Oricum, e cert: după ce Joel Schumacher a transformat într-o caricatură eroul memorabil al lui Tim Burton, acum Omul-Liliac a prins din nou aripi sub bagheta regizorală a lui Christopher Nolan. În aceste condiţii, întâlnirea lui Batman cu Joker se anunţă de pe acum senzaţională.