Din această perspectivă, Evromaidan. Chornovy montazh / Euromaidan. Rough Cut e un proiect cât se poate de reuşit - o ţesătură bine ordonată, astfel încât, la finalul acestor scurtmetraje, să reiasă o impresie generală asupra evenimentului în totalitate, nu numai asupra bucăţilor de mozaic personale care îl compun. Un omnibus, în esenţă, cu mărturii ale tinerilor participanţi, în aprecierea cărora, dacă trecem peste introducerea anterioară, poţi găsi artisticităţi rătăcite, care să le motiveze atributul de film, superior unei simple înregistrări postate pe YouTube pe care o accesezi din curiozitate. Că sunt sau nu voite, aceste "artisticităţi" sunt la fel de preţioase precum o floare crescută în stâncă: absurditatea unor personaje apărute în cadru de nicăieri şi a căror poveste contrastează cu contextul războiului - bătrânica blocată în metrou în timpul unei ambuscade, o tânără care oferă o felie de portocală unui bărbat care luptă împotriva Berkuţilor, tineri care butonează telefonul în timpul exploziilor sau o mişcare de cameră aproape perfectă urmărind itinerariul unei pietre din asfalt din mână în mână pentru a forma o baricadă. Efectul scontat poate fi atribuit realităţii în sine, care îşi dezvăluie excentricitatea în faţa cameramanilor-soldaţi sau poate fi indiciul talentului acestora manifestat chiar şi în momente de criză, cert e că rezultatul trezeşte în spectatori mai mult decât satisfacerea curiozităţii.
Nu e de mirare că acest film a trezit întreg conceptul acestei ediţii a Festivalului de Film Documentar One World Romania, 2015 - e un exemplu de urmat. Al rezistenţei prin cultură, până la urmă.
P.S. Filmul face să iasă la suprafaţă melodia de mai jos, o privire asupra culturii şi suferinţei ucrainiene, despre care vorbeşte filmul. Bântuitoare.