octombrie 2015
Les Films de Cannes à Bucarest, 2015
Soarta criticii de film, chestiunea pirateriei şi tendinţele din cinema-ul actual vor fi puse în discuţie în 2015 la Les Films de Cannes à Bucarest (23 - 29 octombrie 2015) în cadrul a două conferinţe la care vor fi invitate personalităţi din industria cinematografică, precum distribuitorul francez Jean Labadie, Christopher Elkins, CEO-ul companiei MUSO, care a dezvoltat un program complex anti-piraterie, şi renumitul critic francez Pascal Mérigeau. Seria de evenimente speciale organizate sub titulatura Les Films de Cannes à Bucarest - în dezbatere începe sâmbătă, 24 octombrie 2015, cu Pirateria şi cinema-ul. Cum le împăcăm?, şi continuă duminică, 25 octombrie 2015, cu dezbaterea Cum, de ce şi pentru cine mai scriem despre filme?.

Cu această ocazie, Les Films de Cannes à Bucarest şi Asociaţia Culturală Control N lansează o provocare pentru tinerii critici de film, pe care îşi propun să-i angreneze în dezbatere. Un concurs organizat special cu ocazia acestor conferinţe, "Fii critic la Cannes!", oferă şansa participanţilor de a obţine o acreditare - cu transport şi cazare asigurate - la Festivalul de la Cannes, ediţia din 2016. Concursul li se adresează tinerilor sub 35 de ani care scriu constant la o publicaţie sau un blog despre cinema şi au minim patru texte publicate în ultimul an.

Pentru înscriere, cei interesaţi trebuie să completeze aplicaţia disponibilă pe filmedefestival.ro/2015/inscriere/ până pe 16 octombrie 2015, ora 23.59, şi să trimită patru texte publicate în ultimul an (dacă aveţi astfel de texte, dar nu au fost încă publicate, le puteţi propune LiterNet-ului până pe 14 octombrie 2015 şi, dacă sunt valoroase, vor fi publicate în timp util pentru participarea la concurs - detalii logistice aici). După analizarea aplicaţiilor, se vor alege 10 finalişti care vor primi acreditare la Les Films de Cannes à Bucarest, 2015, participanţii din afara Bucureştiului având cazare şi masă asigurate în weekend-ul 23 - 26 octombrie 2015. Finaliştii vor participa la conferinţele de sâmbătă şi duminică şi vor înscrie trei texte pentru jurizarea finală: un preview despre Les Films de Cannes à Bucarest (vor fi apreciate unghiurile şi abordările inedite), cronica unui film văzut în festival şi o relatare despre conferinţele la care au participat. Pe baza celor trei texte, publicate până la 1 noiembrie 2015 (pentru cei care participă cu texte publicate pe LiterNet, vom publica şi aceste texte, precum şi orice altă cronică a filmelor din Les Films de Cannes à Bucarest), organizatorii vor alege câştigătorul care va avea şansa de a merge la Cannes. Detalii, pe www.filmedefestival.ro, în secţiunea "Concurs".

Prima dezbatere, Pirateria şi cinema-ul. Cum le împăcăm?, va avea loc sâmbătă, 24 octombrie 2015, la Cinema Elvire Popesco, începând cu ora 11:00. Conferinţa este împărţită în două sesiuni de două ore în care se va discuta despre impactul pe care pirateria îl are asupra industriei cinematografice, măsurile de protejare a drepturilor de autor care se pot lua în era digitală, în care platformele de sharing iau din ce în ce mai mult avânt. Impunerea unor sancţiuni mai aspre este o soluţie eficientă sau e nevoie de o abordare mai creativă?

Vor răspunde la întrebări invitaţii speciali Jean Labadie şi Christopher Elkins, alături de ceilalţi participanţi la dezbatere. Jean Labadie este preşedinte şi distribuitor Le Pacte (Franţa), una dintre cele mai respectate agenţii de vânzări din Europa axate pe filmul independent. Christopher Elkins este CEO-ul şi co-fondatorul MUSO, cel mai eficient provider de soluţii pentru combaterea pirateriei în era web 2.0. MUSO scanează peste 4 miliarde de pagini pentru cei peste o mie de clienţi ai săi, care includ câteva dintre cele mai mari case de înregistrări, case de producţie şi companii din lume.

Duminică, 25 octombrie 2015, tot la Cinema Elvire Popesco, începând cu ora 11.00, Les Films de Cannes à Bucarest şi Asociaţia Culturală Control N propun dezbaterea Cum, de ce şi pentru cine mai scriem despre filme?. Invitaţi speciali vor fi Pascal Mérigeau, cunoscut jurnalist şi critic de cinema francez, publicat de Le Point, Le Monde şi Nouvel Observateur, implicat în selecţia filmelor la Festivalul de la Cannes, şi Magali Montet, ataşat de presă la Cannes pentru filme din selecţie, cu experienţă vastă în gestionarea interviurilor cu presa internaţională. Care sunt tendinţele majore din cinematografie, cum s-a transformat meseria de critic în epoca Internetului, când scrisul s-a democratizat şi oricine poate publica; cum comunici şi vinzi un film independent, ce şanse are un film independent fără festivaluri - sunt câteva dintre temele de discuţie.

Dezbaterile Les Films de Cannes à Bucarest se adresează tuturor jurnaliştilor care scriu despre film sau cultură, bloggerilor şi tinerilor critici de cinema, scriitorilor şi editorialiştilor, reprezentanţilor cinematografelor şi ai distribuitorilor români, precum şi studenţilor la facultăţi de profil (UNATC, Jurnalism, Filosofie, Arte etc.). Intrarea este liberă.

Concursul "Fii critic la Cannes!" este organizat în parteneriat cu Asociaţia Culturală Control N, cu sprijinul Centrului Naţional al Cinematografiei. Este un eveniment susţinut de BRD - Groupe Société Generale.

Les Films de Cannes à Bucarest va avea loc între 23 şi 29 octombrie 2015, la Cinema Studio, Cinema Elvire Popesco şi CinemaPRO.
***
Ediţia a şasea a Les Films de Cannes à Bucarest este organizată de Asociaţia Cinemascop şi Voodoo Films. Este realizat în parteneriat cu Ambasada Franţei şi Institutul Francez din Bucureşti. Este un proiect cultural finanţat cu sprijinul Ministerului Culturii, al Centrului Naţional al Cinematografiei, al ArCuB, în cadrul Programului cultural "Eşti Bucureşti" 2015 (Centrul Cultural de proiecte al Primăriei Municipiului Bucureşti), şi al Institutului Cultural Român.
Les Films de Cannes à Bucarest beneficiază de sprijinul distribuitorilor Independenţa Film, ViTo FILM, InterCom Film, Transilvania Film, Freeman Entertainment.
Festivalul este prezentat de Orange România, partener de tradiţie al evenimentului.
Susţinut de: BRD Groupe Société Générale, Catena
Maşina oficială a festivalului este BMW.
Cu sprijinul: Groupama Asigurări
Parteneri: Hotel Mercure, S.E.R.V.E, Ţuca Zbârcea & Asociaţii, UPS, Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Franceză (CCIFER), ELLE, Braiconf
Partener loisir: M60
Parteneri media
: Europa FM, Digi24, DigiFilm, UTV, Zile şi nopţi, CineMAP, Cinemagia, Glamour, Caţavencii, Hotnews, Ziare.com, CinemaRx, Decât o Revistă, Ziarul Metropolis, Sub25.ro, LiterNet.ro, Revista FILM, Urban.ro, All About Romanian Cinema (AaRC), Orasulm.eu, Cinefan, Acoperişul de sticlă
Partener de monitorizare: mediaTRUST
***
Ne puteţi urmări pe Facebook: Les Films de Cannes a Bucarest