Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici muzică  Sageata  Articole diverse

Articol publicat exclusiv pe LiterNet.ro

Robin and The Backstabbers cântă despre iubiri şi hărţi imprecise


octombrie 2015
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
"Din calul troian
De vis-à-vis,
Fetiţa cu chibrituri râde
Imaginându-şi coridoare pustii
Iubirea e imprecisă
Şcoala mea de meserii. [...]

Dacă pleci, nu mai vii,
Harta e imprecisă,
O să mori în pustii."
(Arte şi meserii)

Proiectul Robin and the Backstabbers pare că a fost construit în jurul textelor, care, aduc un discurs nou pe scena muzicii alternative din România. Mesajul ascuns în versurile enigmatice se dovedeşte o provocare pentru public, conţinutul lor vast, concentrat în simboluri, se lasă descifrat doar atunci când acestea sunt citite. Versurile austere ale lui Andrei Robin Proca nu au fluiditate, sunt alcătuite din idei abia schiţate, pe care acesta le aruncă în construcţia textului ca pe nişte piese de puzzle amestecate. RatB stabilesc un dialog cu publicul, implicându-l în decodificarea ideilor esenţializate.

Textierul nu face risipă de cuvinte. Simbol al copilăriei este farsa pastei de dinţi pe clanţă (Pastă de dinţi pe clanţă sau mii de ani de mâine); reproşul lipsei de maturitate este schiţat în versuri laconice: "Spune-mi, te rog,/ Ca să pară că ştii/ Exact cât mai ai/ Pân' la cine vei fi" (Arte şi meserii). Versurile care vorbesc despre dragoste, eliberate de clişeele romantice, sunt casante şi tăioase. În Broken High Heels, finalul unei iubiri este anunţat printr-o reinterpretare a primului vers din Evanghelia după Ioan: "La sfârşit a fost cuvântul". Patru episoade codificate alcătuiesc nucleul piesei Scafandru: "Liniştea nu înseamnă lipsa muzicii,/ Să ai umor nu înseamnă să spui bancuri,/ Dragostea nu înseamnă flori şi, mai târziu, copii,/ Invazie nu înseamnă doar soldaţi şi tancuri."


Textele au fragmentarea episoadelor din vis, aşa cum ni le amintim atunci când ne trezim şi induc o stare de nelinişte. Atmosfera apăsătoare este accentuată de titlurile albumelor care alcătuiesc trilogia Bacovia Overdrive: Stalingrad, Arhanghel'sk, Vladivostok. Peisajul post-apocaliptic al videoclipului Arhanghel'sk împrumută atmosfera stranie a Zonei din Călăuza lui Tarkovsky. Grupul de copii înarmaţi din videoclipul Marele zgomot trimite la romanul Împăratul muştelor, iar scenariul videoclipului SPNZRTR îşi găseşte inspiraţia în tenebrele Evului Mediu.

Versurile vorbesc despre frustrare, neîmpliniri, nostalgie, singurătate. Despre speranţele din tinereţe, presiunea alegerilor şi a promisiunilor, iar în final, despre conştientizarea ratării, se vorbeşte în piesa Cosmonaut: "Prea multe dimineţi ne-au şters de tot/ Visele, n-a mai rămas nimic,/ Nici măcar nu ştiu cum am ajuns aici.[...] Ai atâtea lucruri de făcut/ Atâtea promisiuni de ţinut/ Scafandru, regizor sau cosmonaut[...] Prea multe nopţi târzii ne-au stins de tot/ Zilele, şi n-am mai fost primiţi/ La marile strângeri de mână din/ Marele-asfinţit".


Uneori se insinuează în text umor, autoironie şi sarcasm. În Soare cu dinţi este parodiată fraza care consolează perdanţii: "Nu-i important că ai pierdut sau câştigat/ E important că n-ai participat".


În Sat dupa sat textierul construieşte un joc în jurul verbului a trece: "Trece sat după sat/ Trece lacu-ngheţat/ Trece munţi/ Trece dealuri/ Şi miresei prin pat/ Trece până te-nsori/ Trece timpul şi mori/ Trece ca să te ia/ Din casa plină de flori.[...] Trece luna pe cer[...] Trece strânge din dinţi/ Trece dar tu nu simţi/ Trece un cântec cântat/ De o armată de sfinţi.[...] Trece an după an/ Trec lumini pe tavan [...]


Un alt episod ludic este titlul criptic SPNZRTR, care, anunţă mesajul justiţiar al piesei: "Aţi observat că s-a cam dus vopseaua de pe cioară?/ Aveţi spânzurători, aveţi destulă sfoară?/ Au început să iasă fantome de sub paturi/ Nu înţelegi? Îmi trebuie gloanţe... nu sfaturi."

Textele lui Robin "păcătuiesc" prin elitism, abundă de referinţe literare, sunt alcătuite din colaje de imagini-cult, aluzii, indicii recunoscute doar de iniţiaţi. "Calul troian" este dezamăgirea, "fetiţa cu chibrituri" este iluzia- alternativă a realităţii dureroase. Bacovia overdrive începe cu versurile Glossei, şi, aşa cum promite titlul inspirat de romanul Mona Lisa Overdrive, exploatează filonul bacovian, exagerându-i dramatismul.

Robin scrie versuri în limba româna, dar, alege engleza pentru numele formaţiei - adaptare după Tom Petty and the Heartbreakers- şi pentru titlurile unor piese. Instinctul îi spune că unele fraze sună mai bine în limba oficială a curentului alternativ.

Vânătoarea regală împrumută titlul de la romanul lui D.R. Popescu, dar, înlocuieşte căutarea obsesivă a adevărului cu negarea realităţii. Textul piesei vorbeşte despre o vânătoare de iluzii: "Aş vrea să pot să cred ce-am crezut odată/ Aş vrea să te revăd măcar o dată/ Şi aş mai vrea să fiu din nou copil/ Să fie totul mai puţin dificil."


Piesa Marele zgomot, al cărei titlu a fost inspirat de poezia lui Virgil Mazilescu ce-i şopteşte lui guillaume la ureche marele zgomot, este un rezumat al existenţei omului schiţată din două elemente: copilăria- "şapte ani de acasă"- şi legile care guvernează societatea - "treij de ani pentru omor". În textele lui Robin este uşor de recunoscut suprarealismul mazilescian. Fără să pastişeze versurile poetului optzecist, se lasă influenţat de stilul acestuia, pe care îl foloseşte abil ca vehicul al propriilor idei.

Cele două albume lansate deja, au cucerit publicul cu versurile lor provocatoare şi sound-ul inedit, transformând band-ul underground într-un produs mainstream. Criticii i-au aşezat în nişa rock-ului alternativ, ei şi-au ales eticheta "pop melodramatic", dar, de fapt, muzica lor se înscrie într-o categorie nouă, doar a ei. Pe harta muzicii alternative româneşti, coordonatele RatB sunt fixate definitiv.

Dacă Stalingrad a fost dominat de imaginea maşinii, Arhanghel'sk este populat de personaje improbabile care evoluează în spaţii misterioase. Alternanţa arhaic / modern este ilustrată de imaginea aleasă pentru coperta albumului. Printr-o alăturare neaşteptată, vânătorii lui Pieter Brueghel cel Bătrân coboară colina înzăpezită spre valea în care au fost aşezate prozaice cartiere de blocuri.

Mă întreb care va fi elementul coagulant al albumului Vladivostok, proiectat să încheie trilogia Bacovia Overdrive, aşteptat cu nerăbdare şi curiozitate de cei care au învăţat să decripteze versurile şi au astfel acces la minunatele poveşti ascunse în ele. Sper că RatB nu vor prelungi aşteptarea fanilor.



 Toate articolele despre Articole diverse


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Ioana Stanca


Alte articole

 Cio-Cio-San, Ikigai şi pustiul unei grădini japoneze - Madama Butterfly, Marius Constantinescu
 Audiţii pentru Orchestra de Tineret a Uniunii Europene (EUYO), la Bucureşti, Comunicat de presă
 Moştenitorii României muzicale: violonista Ioana Cristina Goicea şi pianistul Andrei Banciu la Sala Radio, Comunicat de presă
 Se lansează abonamentele pentru 2019 la Sala Radio Bucureşti, Comunicat de presă
 Turneul internaţional Schubertiada-Dialog peste timp, Comunicat de presă
 Toate articolele despre Articole diverse


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer