Cinematografia românească va fi reprezentată şi anul acesta la Festivalul de film de la Cannes (11 - 21 mai 2016), în cadrul Marché du Film. Standul românesc este organizat de Centrul Naţional al Cinematografiei împreună cu Ministerul Culturii şi are ca scop principal promovarea cinematografiei româneşti pe plan internaţional.
Standul va furniza informaţii la zi despre industria românească de film şi va pune în legătură cineaşti români cu industria internaţională de cinema, cu instituţii străine, organizaţii, sau companii de producţie şi de distribuţie. România va fi totodată promovată ca un partener ce poate furniza servicii de producţie prin intermediul studiourilor cinematografice şi al echipelor de producţie din ţară.
2016 pare să fie anul cu cea mai consistentă prezenţă românească din istoria Cannes-ului. Standul din Marché du Film va promova în cadrul industriei internaţionale filmele româneşti din Selecţia oficială, pe cele din Marché du Film/Film Market, şi filmele realizate în coproducţie minoritară.
Cristian Mungiu (Bacalaureat) şi Cristi Puiu (Sieranevada) au fost selectaţi în Competiţia oficială, alături de Pedro Almodóvar, Jim Jarmusch, Xavier Dolan sau de fraţii Dardenne. Filmul Câini, al lui Bogdan Mirică, este de asemenea selectat în secţiunea Un Certain Regard. 4:15 p.m. sfârşitul lumii, de Cătălin Rotaru şi Gabi Virginia Şarga, face parte din Competiţia oficială de scurtmetraje, iar Toate fluviile curg în mare, de Alexandru Badea, va concura în secţiunea Cinéfondation.
În cadrul Marché du Film vor fi proiectate opt filme: Varză, cartofi şi alţi demoni (regia: Şerban Georgescu), Dublu (regia: Catrinel Dănăiaţă), Aniversarea (regia: Dan Chişu), La drum cu tata (regia: Anca Miruna Lăzărescu), Dincolo de calea ferată (regia: Cătălin Mitulescu), Box (regia: Florin Şerban), Lumea e a mea (regia: Nicolae Constantin Tănase) şi Minte-mă frumos în Centrul Vechi (regia: Iura Luncaşu).
Două coproducţii cu România sunt prezente la Cannes 2016: în Competiţia Oficială, lungmetrajul Toni Erdmann, o coproducţie Germania-Austria-România (coproducător român: Ada Solomon), iar în Semaine de la Critique, Albüm (Turcia/Franţa/România, coproducători români: Oana Iancu şi Călin Peter Netzer).
De asemenea, Radu Muntean, regizorul filmelor Hârtia va fi albastră, Marţi, după Crăciun sau Boogie, face parte din Juriul secţiunii Cinéfondation şi de scurtmetraje al Festivalului de Film de la Cannes.
Producătoarea filmului Ilegitim, Anamaria Antoci, a fost selectată în programul Producers on the Move (14-17 mai 2016). Aflat la cea de-a 17-a ediţie, programul are drept scop perfecţionarea profesională a producătorilor; anul acesta sunt selectaţi 20 de specialişti din industria cinematografică europeană.
Regizoarea Anca Damian va participa la Talents Adami Cannes, un program care are drept scop descoperirea tinerilor actori cu vârste cuprinse între 18 şi 30 de ani. Anca Damian a regizat Carre, unul dintre cele cinci scurtmetraje care au legătură cu benzile desenate sau cu animaţiile, în care joacă tineri actori.
Unul dintre principalele obiective ale Ministerului Culturii şi ale Centrului Naţional al Cinematografiei din România la Cannes 2016, este semnarea unui acord cu Le Centre national du cinéma et de l'image animeé din Franţa, pentru o politică de cooperare strânsă în domeniul filmului. Această nouă convenţie va prevedea o expertiză detaliată acordată de către partea franceză în privinţa modului de funcţionare şi organizare a Centrului Naţional al Cinematografiei, mai ales în relaţiile cu instituţiile europene şi internaţionale, dar şi în dezvoltarea de proiecte menite să susţină educaţia cinematografică şi cinefilia, şi de asemenea îmbunătăţirea unor aspecte nefuncţionale la nivelul sistemului de finanţare şi promovare a cinematografiei naţionale. Doamna Corina Şuteu, Ministrul Culturii din România, va participa la evenimentul dedicat semnării acestui document.
De asemenea, standul românesc de la Cannes îşi propune să sprijine industria locală de film astfel încât România să fie competitivă în regiune, pentru a atrage producţii de film străin. În acest scop se lucrează, la nivelul Ministerului Culturii şi al Centrului Naţional al Cinematografiei din România, la un sistem de tip Tax Incentives ce se vrea a fi funcţional până la finele lui 2016. Acesta va aduce România alături de alte ţări din regiune, precum Ungaria, Cehia etc., ce au un astfel de sistem de atragere a producţiilor de film străin.