martie 2017
Festivalul TIFF 2017
Cele mai bune filme de peste an vin în 2017 la Festivalul Internaţional de Film Transilvania, a cărui ediţie cu numărul 16 va avea loc între 2 şi 11 iunie 2017. Premiate în marile festivaluri sau incluse în topurile de sfârşit de an ale criticilor, primele titluri anunţate din programul festivalului prefigurează o selecţie eclectică, din care nu vor lipsi filme ce abordează teme fierbinţi ale momentului - politică, religie, societate, dar şi filme de gen cu cârlig la marele public.

În best of-ul anual din secţiunea Supernova vor intra producţii lansate la Cannes, Veneţia, Berlin, Locarno, Karlovy Vary sau Toronto, unele propuse la Oscar. Printre primele titluri confirmate se află Neruda, de Pablo Larraín (No, El Club, Jackie), care va rula în premieră la Cluj-Napoca. Selecţionat în Quinzaine des Réalisateurs la Cannes, propus de Chile la Oscar, nominalizat la Globul de Aur şi distribuit în România de Independenţa Film, Neruda este o biografie neconvenţională inspirată de povestea reală a poetului premiat cu Nobel, Pablo Neruda, persecutat de regimul comunist al lui Gabriel González Videla, după ce l-a criticat public, în 1948, cu un Gael Garcia Bernal de zile mari.


Tot un premiat cu Nobel este eroul comediei negre propusă de Argentina la Oscar, El ciudadano ilustre / The Distinguished Citizen (r. Gastón Duprat şi Mariano Cohn). Un scriitor celebru acceptă invitaţia de a face o vizită în oraşul natal din Argentina, sursa inspiraţiei tuturor romanelor sale. Cea mai proastă idee din lume, atunci când ai folosit oameni reali drept personaje în cărţile tale! Rolul i-a adus lui Oscar Martínez premiul pentru cel mai bun actor la Festivalul de la Veneţia. Omul greşit în locul greşit dă naştere unei comedii spumoase, Ministry of Love (r. Pavo Marinkovic), proiectată în peste 15 festivaluri. Un biolog croat se trezeşte într-o misiune naţională ingrată: să verifice care dintre văduvele de război şi-au găsit iubiţi şi n-ar trebui să se mai bucure de pensia de pe urma soţilor.


O odă adusă lui Buster Keaton şi Jacques Tati, comedia Paris, pieds nus / Lost in Paris îi are în rolurile principale chiar pe regizorii Dominique Abel şi Fiona Gordon (ale căror filme cu parfum unic au fost prezentate de-a lungul anilor la TIFF), alături de veterana Emmanuelle Riva. O mătuşă de 93 de ani dispare fără urmă, iar nepoata ei şi un tip fără adăpost o caută prin Paris, pretext pentru gaguri, glume şi coincidenţe perfect regizate, care amintesc de comediile mute.


De la Cannes, secţiunea Un Certain Regard, vine The Student / (M)ucenicul, de Kirill Serebrennikov (Betrayal), un film bulversant despre un adolescent din Rusia care devine radical ortodox şi contestă cu Biblia în mână tot ce se întâmplă în jurul său. Fundamentalism religios, criză adolescentină şi identitate sexuală într-un film distribuit în România de Transilvania Film, din 31 martie 2017.


Piaţa Unirii va găzdui, ca în fiecare an, câteva dintre cele mai spectaculoase proiecţii de la TIFF. Marele câştigător al Trofeului Transilvania cu Stockholm, Rodrigo Sorogoyen revine cu un thriller pe muchie de cuţit, Que Dios Nos Perdone / May God Save Us, despre doi poliţişti ale căror acţiuni devin la fel de suspecte precum cele ale criminalului în serie pe care îl urmăresc.


În cu totul alt registru, exuberantul La pazza gioia / Like Crazy (r. Paolo Virzì), proiectat la Cannes şi distribuit de Independenţa Film, urmăreşte prietenia emoţionantă şi plină de surprize dintre două femei care se cunosc într-o clinică de psihiatrie.


Imprevizibile şi provocatoare, filmele din secţiunea Ce se întâmplă, documentarule? / What's Up, Doc? pun în discuţie dileme actuale. La Libertad del Diablo / Devil's Freedom (r. Everardo González), proaspăt proiectat la Berlinală, este o impresionantă explorare a dramelor de dincolo de cifre. Doar în ultimii cinci ani, războiul drogurilor a produs peste 100.000 de morţi şi dispăruţi în Mexic. Purtând măşti care să-i protejeze, victime şi călăi se destăinuie, cu efecte dintre cele mai consternante.


În Austerlitz, selectat la Veneţia, regizorul ucrainean Sergei Loznitsa filmează în alb-negru turiştii în vizită la lagărele de concentrare. Selfie-uri, zâmbete şi comentarii neadecvate - locurile în care a fost posibil Holocaustul devin obiective turistice golite de rezonanţă istorică.


Graniţa dintre ficţiune şi documentar dispare în ultra-stilizatul All These Sleepless Nights (r. Michal Marczak), ce surprinde vieţile de noapte agitate ale doi tineri din Varşovia şi, prin extensie, deriva existenţială a generaţiei Facebook. Proiectat la Karlovy Vary, filmul a câştigat premiul pentru Cel mai bun documentar la Sundance.

***

Ne puteţi urmări pe:
www.tiff.ro | FB: TransilvaniaIFF | Twitter: TIFFRomania | Instagram

***

Festivalul Internaţional de Film Transilvania este organizat de Asociaţia pentru Promovarea Filmului Românesc şi Asociaţia pentru Festivalul de Film Transilvania.

Descarcă broşura TIFF 2017 aici..



0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus