Cum am ales textul?
În iarna anului 2015, eram într-o perioadă de căutări. Voiam un text actual şi acut, despre problemele copiilor şi ale adolescenţilor. Mi-am amintit că, Mihaela Michailov scria astfel de texte şi am luat legătura cu dumneaei (între timp, "dumneaei", a devenit "ea"; ne-am apropiat). Generoasă, mi-a trimis acest text, de care auzisem, l-am citit (împreună cu "o voce clară", cu băiatul meu de 14 ani) şi am decis că da, era ceea ce căutam.
Textul e inspirat de un caz real: o fetiţă a fost pedepsită de profesoară în faţa clasei, iar colegii, luând exemplul acesteia, au umilit-o şi au bătut-o.
Personajul - Fetiţa are 11 ani şi se află în perioada delicată a preadolescenţei care (în cazul fetiţelor încă şi mai mult) se manifestă plenar; lumea se dilată şi nevoile de identitate şi respect sunt uriaşe. La această vârstă, copiii sunt pe tărâmul fragil dintre copilărie şi adolescenţă; corpul lor pare dezvoltat şi matur, dar sufletul le este mai degrabă crud.
Pornind de la acest caz real se ajunge la dezbaterea mai multor probleme - subtile şi nuanţate.
M-am gândit la aducerea unor elemente "şi mai la zi" şi gândul m-a dus la The Wall al lui Pink Floyd, la cântece de copii (printre care şi "Povestea unei mămăligi") şi la câteva picturi suprarealiste.
Intenţia o aveam, aşteptam să se deschidă drumurile.
Am aflat, la începutul lui 2016, de un concurs de proiecte organizat de Teatrul Arte dell Anima (un teatru privat, o minunată iniţiativă a Crinei şi a lui Gabriel Linţă).
Am participat şi am câştigat.
A urmat un casting entuziast, cu mulţi oameni frumoşi. Mai mulţi decât aţi crede. Dar lucrurile s-au cernut şi Ana Maria Irimia, Raluca Jugănaru şi Alin Potop au fost "cei rămaşi şi aleşi". Am avut noroc. Am putut parcurge cu ei, susţinut, etapă cu etapă:
A ne simţi bine unul în prezenţa celuilalt. Liberi să greşim.
Ateliere de joacă şi improvizaţie.
Decodarea textului.
Construcţie.
Şnururi.
Cizelări.
Ateliere de joacă şi improvizaţie.
Decodarea textului.
Construcţie.
Şnururi.
Cizelări.
Lucrurile au curs liber între noi şi eu am învăţat multe de la ei.
Ana Maria Irimia este un actor special şi un om foarte instruit, într-o continuă evoluţie.
(Ana Maria Irimia, foto: George Negrilă şi Laurenţiu Tomoroga)
Pentru Alin Potop, pe atunci încă student, acesta a fost primul spectacol şi el a impresionat prin seriozitate, punctualitate şi pasiune (de atunci, a jucat la Teatrul Naţional şi la Teatrul Bulandra).
(Alin Potop)
Raluca Juganaru, actorul matur al proiectului, mama unui băieţel (preocupată aşadar de "cele ale copiilor"), a reuşit să atingă zone profunde şi să îşi asume un personaj dificil.
(Raluca Juganaru)
Am avut parteneri serioşi şi talentaţi de drum în: Ruxandra Manolovici (scenograf), Alina Iacov Lazăr (mişcare scenică) şi Alex Bibere (light).
Norocul a fost şi cu Mihaela (dramaturgul) care a venit, a ascultat şi a scris noi fragmente, special pentru noi.
Textul, în varianta originală, a fost scris pentru un actor care să interpreteze toate rolurile dar pe Mihaela a încântat-o şi varianta noastră (3 actori, fiecare interpretând roluri multiple).
Discret, ea a adus tuturor câte o floare înainte de premieră.
Teatrul Arte dell Anima şi-a asumat elegant toată partea de promovare şi aşa, într-un an şi puţin, am ajuns la Sibiu, Galaţi, Constanţa, Arad, Dublin (Irlanda) şi acum, în Undercloud (pe scena ARCUB).
Sperăm să aibă drum lung acest spectacol, să pună pe gânduri şi să modifice lucruri, concepte şi relaţii.
Veniţi prieteni să ne vedeţi la Undercloud!
Copii răi face parte din selecţia oficială a Festivalului Undercloud, 2017 şi va fi prezentat luni, 28 august 2017, la ora 20,00, la Sala Studio de la ARCUB-Gabroveni, Bucureşti.
Copii răi
de Mihaela Michailov
Producţie Teatrul Arte dell'Anima
Regie: Geanina Hergheligiu
Distribuţie: Ana-Maria Irimia, Raluca Jugănaru, Alin Potop
Scenografie: Ruxandra Manolovici / Light & Sound design: Alexandru Bibere / Mişcare scenică: Alina Iacov Lazăr
Durata: 1h