Ateneul Tătăraşi vă invită la spectacolul de teatru Evangheliştii, de Alina Mungiu Pippidi, regie Benoît Vitse, scenografie şi costume Gelu Râşcă.
Distribuţia: George Şfaiţer, Genovel Alexa, Dumitru Rusu, Theodor Ivan, Ovidiu Ivan, Nicoleta Ciobanu, Matei Bogdan, Cosmin Maxim, Emanuel Florentin, Augustina Bădărău, Lorena Condruţ, Ştefania Matei, Andrei Onofrei, Bogdan Matcăbojă şi Bogdan Baltă la acordeon.
Preţul unui bilet este de 8 RON, iar studenţii, elevii, şomerii şi pensionarii beneficiază de reducere 50%. Accesul este interzis minorilor sub 16 ani.
Următoarele reprezentaţii la Ateneul Tătăraşi - 7 şi 12 decembrie, ora 19.00
Evangheliştii este o piesă despre libertatea cuvîntului. E o piesă despre rolul intelectualului din toate timpurile, de a imagina o istorie mai bună şi mai coerentă decât a fost. Subiectul e plasat într-o academie grecească din Asia Mică sub guvernare romană, într-o lume liberă, uşuratică şi tolerantă, care ia libertatea drept un dat. Existenţa uşoară a unui profesor de filosofie şi a elevilor săi se schimbă când un nou client intră în viaţa lor. Acesta este un om animat de dorinţa de putere şi cucerire, care poartă cu el, ca pe o anexă, un profet inofensiv şi blând numit Isus Hristos. De aici încolo piesa devine un joc între adevăr şi realitate, în care ambiţia şi dragostea se găsesc mereu în conflict. Jocul se amplifică într-un final exploziv pe care unii l-au găsit culmea blasfemiei, iar alţii dovada finală de credinţă creştină. Piesa nu a fost scrisă pentru a spune vreun adevăr despre Isus sau credinţă, ci numai unul despre alegerea intelectuală între toleranţă şi bigotism.
Evangheliştii nu a avut o soartă bună - tradusă şi publicată de Modern International Drama din New York, montată în Ungaria, piesa a cunoscut mai multe încercări de dramatizare în România, unde a fost vehement denunţată pentru blasfemie de membri ai clerului ortodox şi de intelectuali creştin-ortodocşi deopotrivă. Încercările mai multor regizori de a pune piesa în scenă s-au oprit fie în ameninţări cu demonstraţii de protest, fie în teama actorilor de a juca roluri precum cele ale lui Isus, Pavel sau ale evangheliştilor.
Alina Mungiu Pippidi, autorul piesei Evangheliştii
DE CE EVANGHELIŞTII LA ATENEU? In primul rând că Alina Mungiu-Pippidi s-a născut la Iaşi, apoi pentru premiul acordat în 1992 de UNITER, şi, nu în ultimul rând, pentru că piesa acesta este excelentă, bine concepută, cu un limbaj rafinat. Ce m-a hotărât să o montez a fost descoperirea Evangheliştilor în culegerea de teatru în limba franceză: Après la censure de la editura UNITEXT. Deci suntem DUPĂ CENZURĂ! Am aflat că această piesă n-a fost montată niciodată în România în ciuda diferitelor încercări. Am ajuns la concluzia că aici după cenzură, tot cenzura rămâne! De ce o piesă considerată cel mai bun text dramatic al anului 1992 nu s-a jucat niciodată în ţară? Ciudat... Subiectul este religios, mi s-a spus. Şi atunci? Piesa contrazice Sfânta Scriptură. Da, domnule, dar este vorba de teatru, nu de altceva. În ceea ce mă priveşte, n-am nici o veleitate în a regiza liturghia, de a monta un parastas. Nu mă bag unde nu-mi fierbe oala. De ce biserica s-ar preocupa de teatru?
Textul este actual şi prin logica sa, care conduce la fanatism şi la terorism. Evangheliştii este un spectacol al libertăţii - religioasă, politică, sexuală. De fapt, sexualitatea ocupă un loc important şi este interesant deoarece este văzută din perspectiva unei femei arată repulsie unui Pavel dogmatic şi misogin, aceeaşi repulsie care se regăseşte în Ispita de a exista a lui Cioran.
Stagiunea 2005-2006 este dedicată dramaturgiei contemporane şi Evangheliştii participă la demersul nostru prin forţă, profunzime şi umor. Sunt mândru că la Ateneul Tătăraşi va fi o premieră absolută şi îi mulţumesc doamnei Alina Mungiu-Pippidi că ne-a oferit baza acestei nemaipomenite aventuri teatrale.
Benoît Vitse, regizor Evangheliştii