Un juriu format din Thomas Renoldner, din Austria - artist vizual, regizor, producător şi curatorul unor programe de animaţie austriacă la festivaluri importante de profil, Vessela Dantcheva, din Bulgaria, regizor de animaţie şi co-fondatoarea companiei de producţie Compote Collective, şi Joris Clerté, din Franţa, artist vizual, muzician, producător şi regizor de animaţie, a decis câştigătorul din 2018, premiul fiind oferit de Institutul Cultural Român. "În stilul lor vizual unic, regizorii ne poartă într-o călătorie excepţională în lumea exotică a Africii coloniale. Naraţiunea construită în jurul unor situaţii suprarealiste şi catastrofale vorbeşte despre lăcomie, ignoranţă, cruzime, slăbiciune şi prăbuşirea rasei albe în sălbăticia unui continent nou", a motivat juriul.
Scurtmetrajul se va înscrie automat pe lista lungă de nominalizări la premiul Oscar, votată de membrii Academiei Americane de Film, Anim'est fiind singurul festival de film din România care propune filme pentru Oscar, începând din 2017.
Premiul pentru Cel mai bun scurtmetraj de animaţie a fost adjudecat de filmul Ride, în regia lui Paul Bush. Citând juriul, "acest film îmbină magia animaţiei stop motion cu o coloană sonoră excelentă. O mulţime de motociclete istorice superbe creează un organism mecanic nou şi vibrant, care ne poartă într-o cursă nostalgică şi captivantă." Două menţiuni speciale în această categorie au fost acordate scurtmetrajului belgian Wildebeest, în regia lui Matthias Phlips şi Nicolas Keppens, pentru "maniera de succes în care îmbină desenul cu imaginile documentare din sălbăticia africană", şi scurtmetrajului polonez III, regizat de Marta Pajek, "o frumoasă animaţie desenată de mână, sensibilă şi bine executată, despre complexitatea relaţiei dintre un bărbat şi o femeie", după cum a motivat juriul.
Acelaşi juriu a decis şi premiile competiţiei de scurtmetraj studenţesc, al cărei câştigător este filmul estonian Mutuem, în regia lui Aggie Pak Yee Lee. "Designul grafic original şi sincronizarea perfectă dintre momente ilustrează cu măiestrie vizita unui grup şcolar într-un muzeu de artă. Când învăţătoarea îşi scapă elevii din vizor, aceştia răstoarnă orice interpretări clasice ale faimoaselor opere de artă", a declarat juriul.
Două menţiuni speciale pentru film studenţesc au fost acordate scurtmetrajului estonian Once in the Fields of Boredom, în regia lui Teele Strauss, "o poveste clasică despre sfârşitul unei relaţii redată într-o maniera vizuală inovatoare şi surprinzătoare, folosind proiecţii animate pe timp de noapte în decorul real al unei păduri", şi scurtmetrajului britanic Losing the Sponge, în regia lui Leto Stojanovic Meade, "pentru maniera în care îmbină diversele tehnici de animaţie experimentală cu naraţiunea plină de umor", după cum a declarat juriul.
Câştigătorul categoriei Cel mai bun lungmetraj de animaţie este filmul ungar Ruben Brand - the Collector în regia lui Milorad Krstic. Din juriul acestei secţiuni au făcut parte Luce Grosjean, din Franţa, CEO-ul companiei franceze de distribuţie Miyu Distribution, Pavel Horáček, din Cehia, directorul de programe al Festivalului Internaţional de Film de Animaţie AniFilm, din Třeboň, şi regizorul român Sergiu Negulici, câştigătorul competiţiei româneşti la Anim'est 2017, premiat recent cu Grand Prix la Hiroshima IAFF pentru scurtmetrajul său, Splendida Moarte Accident. Aceştia au motivat: "Am fost captivaţi de acest lungmetraj de animaţie modern cu o producţie curajoasă şi o abordare proaspătă, artistică şi distractivă, care trece publicul prin diverse genuri - horror, noir, aventură. Ne-a surprins stilul extrem de curat şi de precis, combinat cu designul îndrăzneţ. Acest film oferă o perspectivă nouă asupra lucrurilor şi provoacă imaginaţia audienţei cu universul său bogat şi inventiv. Pur şi simplu vrei să îl vezi şi a doua oară. "
Acelaşi juriu a decis şi câştigătorul premiului pentru Cel mai bun scurtmetraj românesc: Monstrul, în regia Laurei Pop, "pentru că a reuşit să ne poarte în călătoria ei, construită cu ajutorul imaginilor curate, simple şi puternice. Am fost fermecaţi de bucuria, inteligenţa şi creativitatea acestui film", în cuvintele juriului.
O menţiune specială în această categorie a fost acordată scurtmetrajului Sleepless Sleep, regizat de Iris-Nicole Arsu. "Într-un cadru spaţio-temporal limitat, regizorul construieşte o poveste plină de simboluri şi metafore personale, cu ajutorul desenelor de mână sugestive. Acest film spune o poveste într-o manieră spontană şi poetică şi reuşeşte să transmită emoţie în lipsa cuvintelor", a motivat juriul.
În secţiunea Music Video, jurizată de Adrian Despot, fondatorul şi frontmanul trupei Viţa de Vie, Paul Mureşan, artist, regizor, animator şi ilustrator şi George Stanca, cunoscut şi sub numele NotSoCommonDJ, om de radio, organizator de evenimente, pasionat de muzică electronică şi promotor al acesteia, câştigătorul este videoclipul piesei Clandestiny, al formaţiei Mastodon, regizat de BlinkMyBrain. "O poveste veche de când lumea, despre cuceritori care transformă ambiţiile altor oameni în propriile arme. Cu o tehnică impecabilă şi o imagine impresionantă, această animaţie transformă fiecare cadru într-o pictură... sau într-un tricou rock", a declarat juriul.
O menţiune specială în această categorie a fost acordată videoclipului Seven Tides al formaţiei Why Mud, regizat de francezul Florent Grattery. "Această călătorie spusă din perspective diferite este despre minţile noastre sub influenţa... timpurilor noastre. Stilul este îmbrăcat în influenţe pop-art şi povestea este extrem de inteligentă", adaugă juriul.
Un juriu format din copii - Maria Clara Bălan, Maria Coşescu şi Emine Calit, a ales câştigătorul secţiunii Minimest: Ella, Oscar şi Hoo - MeteHoo, scurtmetraj francez în regia lui Emmanuel Linderer. Juriul a motivat: "Ne-a plăcut acest film pentru că Soarele este personajul principal, el ne dă lumină şi vitamina D."
Câştigătorul Premiului Publicului la ediţia 2018 este scurtmetrajul american Weekends, în regia lui Trevor Jimenez, o poveste încărcată de momente suprarealiste intercalate cu realităţile domestice ale vieţii unei familii destrămate.
Filmele câştigătoare la ediţia Anim'est 2018 pot fi revăzute duminică, 7 octombrie 2018, începând cu ora 18.30, la Cinemateca Eforie.
Cea de-a treisprezecea ediţie a Festivalului Internaţional de Film de Animaţie Anim'est a avut loc în perioada 28 septembrie - 7 octombrie 2018 la Cinemateca Eforie, Cinema Elvire Popesco, Centrul CINETic, Point şi Expirat
Festivalul Internaţional de Film de Animaţie Anim'est, partener EMILE Awards - Premiile Europene ale Industriei Filmului de Animaţie, este organizat de Asociaţia Este'n'est şi finanţat de Centrul Naţional la Cinematografiei, Administraţia Fondului Cultural Naţional, Uniunea Cineaştilor din România şi Institutul Cultural Român.
Parteneri instituţionali: Centrul CINETic, UNATC I. L. Caragiale, Forumul Cultural Austriac, Institutul Francez din România, Ambasada Franţei în România, Centrul Ceh, Institutul Maghiar din Bucureşti, Delegaţia Valonia-Bruxelles, Institutul Polonez.
Parteneri: Groupama Asigurări, Old Mout, AVIS Rent a Car, Framebreed, Point Hub, Expirat
Parteneri media: Radio Guerilla, Blitz TV, Vice România, Radio România Cultural, Sub25, The Institute, AaRC.ro, Igloo/Banchiza Urbană, IQads & SMARK, Proanimatie.ro, AGERPRES, Ziarul Metropolis, Dissolved Magazine, Munteanu
Partener de monitorizare: mediaTRUST.
Descarcă programul anim'est, 2018 aici..