În anul plecării dintre noi a marelui regizor Lucian Pintilie, Festivalul Naţional de Teatru şi Les Films de Cannes à Bucarest şi-au unit forţele într-un parteneriat care să omagieze, într-un amplu portret, personalitatea acestui unic artist care a marcat cu arta şi viziunea sa atât teatrul cât şi filmul românesc în ultimii 50 de ani.
"Cred pur şi simplu că aşa m-am născut, cu o viziune catastrofică şi o enormă sete de dragoste", mărturisea Lucian Pintilie în 2003, într-un interviu pentru România Liberă.
Integrala celor 11 filme semnate de Lucian Pintilie se află în plină desfăşurare, în cadrul Festivalului Les Films de Cannes à Bucarest 2018.
În Festivalul National de Teatru, ziua dedicată artistului Lucian Pintilie (ca realizator de teatru, film şi operă, dar şi ca scriitor şi prieten) este programată pe 27 octombrie 2018.
Astfel, de la ora 11:00, în sala Cinetic a HUB-ului FNT / ARCUB Gabroveni publicul este invitat la vizionarea înregistrării spectacolului Raţa sălbatică, de Henrik Ibsen, pus în scenă de Lucian Pintilie la Théâtre de la Ville din Paris în 1981:
"Raţa sălbatică este o istorie tragică, atroce, în care se strecoară numeroase elemente groteşti şi care ajunge să ia forma unei farse sălbatice, aureolate de un sacrificiu aberant", spunea despre acest memorabil spectacol Lucian Pintilie.
Activitatea şi viziunea maestrului ca regizor de teatru va fi evocată de invitaţi speciali ai Festivalului precum Serge Peyrat (asistentul domnului Pintilie timp de 15 ani la Théâtre de la Ville din Paris), Marie-France Ionesco, fiica marelui dramaturg Eugène Ionesco, regizoarea Sanda Manu, actorii Mariana Mihuţ şi Victor Rebengiuc şi de Marina Constantinescu, directorul Festivalului Naţional de Teatru.
Dimensiunea de mare cineast a regizorului Lucian Pintilie va fi subliniată de profesorul George Banu, care va prezenta în premieră albumul realizat special pentru această ocazie de Doina Levintza "Jurnalul unui film: De ce trag clopotele, Mitică?" produs de Tangi Photo. Albumul cuprinde fotografii din pelicula realizată în 1979, film interzis de regimul comunist şi proiectat în ţară abia în anul 1990. Doina Levintza a semnat costumele pentru această operă cinematografică.
"Pe Lucian Pintilie l-am cunoscut la Paris, mai târziu, ne-am revăzut în atelierul lui Liviu Ciulei, unde lucram la spectacolul Furtuna de Shakespeare.
După o perioadă, Lucian Pintilie a revenit în ţară şi mi-a propus să realizez costumele pentru filmul De ce trag clopotele, Mitică?. Am sărit în sus de bucurie, nu mă aşteptam, pentru că ştiam că dumnealui lucrează de obicei cu Miruna şi Radu Boruzescu, scenografi foarte talentaţi.
Ne-am întâlnit cu Lucian la noi acasă unde am văzut toate clişeele pe sticlă (fotografii din acea perioadă), cu lumea mahalalei. I-au plăcut foarte mult, a găsit şi o idee de decor pentru Paul Bortnovski, un arhitect foarte talentat şi apreciat de toată lumea.
Lucian avea o efervescenţă creativă, o bucurie nemăsurată că lucrează un film în ţara sa, mai ales un Caragiale. Ştia bine ce vrea, explicaţiile pe care le dădea aveau umor, chiar dacă uneori era sarcastic.
Avantajul de a lucra cu Lucian Pintilie: înveţi să gândeşti personajul, începi să ştii importanţa detaliului; el ştia de la început ce vrea, era necruţător, exteriorizat prin viziuni de coşmar (jocul de măşti cu Pampon, într-o pivniţă mizeră cu personaje hidoase, un Pampon mitocan cu urechile mari, exagerate cu ceară, cu obrazul deformat cu şerveţele în gură, un Dinică găinar, cu mustăcioară, spilcuit).
Se poate povesti mult, dar eu cred că merită să publici Jurnalul unui film, să vadă şi generaţiile viitoare: asta este istoria unui film - şi avem nevoie de ea." - Doina Levintza
În continuare, de la ora 16:00, va avea loc prezentarea volumului Bricabrac. De la coşmarul real la realismul magic de Lucian Pintilie, publicat iniţial în 2003 la editura Humanitas şi declarat la apariţia franceză, în 2010 "Cea mai bună carte străină" de Sindicatul Criticilor de Cinema din Franţa. Actualul volum este o ediţie revizuită şi adăugită, aparută în colecţia Yorick de arte ale spectacolului a Editurii Nemira. Volumul va fi prezentat de scriitoarea Gabriela Adameşteanu. Lansarea va fi urmată de o discuţie publică în amintirea marelui artist, la care vor participa personalităţi din lumea artelor şi colaboratori ai maestrului.
De la ora 17:30, în aceeaşi sală este programată proiecţia înregistrării spectacolului de operă Flautul fermecat, de W. A. Mozart, spectacol realizat în 1980 pentru Festivalul de la Aix-en-Provence - Franţa şi reluat apoi la Opera din Lyon, Opera din Nisa şi Teatro Reggio din Torino.
Ziua Lucian Pintilie din cadrul FNT se va încheia la Cinemateca UNION unde, începând cu ora 20:30, va avea loc o proiecţie specială a filmului Niki Ardelean, colonel în rezervă, regizat de Lucian Pintilie pe un scenariu semnat de Cristi Puiu şi Răzvan Rădulescu. Proiecţia filmului realizat în 2003 (cunoscut şi sub denumirea de Niki and Flo), se va bucura de prezenţa unor personalităţi apropiate marelui regizor român şi va fi urmată de o sesiune de întrebări şi răspunsuri - Q&A.
«(...) Privirea pe care Lucian Pintilie o aruncă asupra lumii, pe care o regăsim în întreaga sa operă, s-a format poate tocmai în această empatie cu Cehov. Niki şi Flo - penultimul său film, prin acuitatea detaliului semnificativ şi prin tandreţea sa lucidă, îşi trage esenţa tot din această viziune care îmbină o tandreţe implacabilă, "sfâşietoare bucurie", cu o rigoare indulgentă sau o indulgenţă severă. O viziune a lumii bazată pe deriziune şi pe compasiune. Dacă lumea, aşa cum ne-o arată el, este o "farsă tragică" (subtitlu dat de Eugène Ionesco piesei "Scaunele"), nu trebuie să ne mirăm că pentru cartea sa, "Bricabrac", el a ales ca motto un citat din Beckett: "Rien n'est plus drôle que le malheur" ("Nimic nu-i mai caraghios ca nenorocirea").» Marie-France Ionesco
Festivalul Naţional de Teatru a avut privilegiul să aducă o bucurie maestrului Lucian Pintilie în 2015, când directorul artistic Marina Constantinescu i-a dedicat cea de-a 25-a ediţie, aniversară, a FNT.
«Pintilie ne inhibă pe noi, românii, şi de dincolo. Nici astăzi, în secolul XXI, cei mai mulţi nu ştiu cum să se pună în relaţie cu el. Cum să-l numească. Cum să se definească. Şi astăzi, geniul lui Pintilie îi paralizează. La propriu. Habar nu au cum să-i mulţumească sau să înţeleagă că în toate strigătele lui s-a strîns laşitatea atîtora, că în cuvântul lui şi în forţa faptelor sale a ţâşnit, salvator, libertatea absolută a artistului. Că în fiecare spectacol sau film există o schijă din războiul pe care el l-a câştigat împotriva "celorlalţi".» Marina Constantinescu
Vă aşteptăm în Festival!
Proiect cultural finanţat de Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale şi Primăria Municipiului Bucureşti
Producători: UNITER - Uniunea Teatrală din România; ARCUB - Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti; Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti
Sponsor principal: BRD - Groupe Société Générale
Parteneri: ICR - Institutul Cultural Român; ITI / Institutul Internaţional de Teatru
Sponsori: Farmexim/Iubeşte Teatrul; Borsec; Domeniile Blaga; Madd Electronics; Nespresso; MOL România