aprilie 2019
Festivalul Internaţional al Filmului Politic Cinepolitica, 2019
Toate filmele sunt proiectate la Cinema Elvira Popescu, Institutul Francez, Bucureşti.

Joi, 18 aprilie 2019

ora 18:30, Competiţia internaţională
Première campagne / Prima campanie (docu) (Franţa, 2019) 1h12min
Regia: Audrey Gordon
Filmul prezintă circumstanţele în care Astrid Mezmorian, una dintre cele mai tinere jurnaliste franceze ale departamentului de politică al televiziunii naţionale TF1, primeşte sarcina să acopere din punct de vedere mediatic campania electorală a lui Emmanuel Macron. Labirintul realităţii din "teren", încă neprevăzute pentru aceasta, dar şi dorinţa sa de a se afirma şi impune pe o scenă în care experienţa colegilor săi de breaslă pare că ar cântări decisiv declanşează un traseu în care aspectele personale, umane, se întrepătrund abrupt cu un joc politic şi jurnalistic cu miză uriaşă. Documentarul a câştigat recent marele premiu al festivalului de film Politikos.

ora 20:30, Filmul de deschidere
The Factory / Zavod / Fabrica (Rusia / Franţa / Armenia, 2018) 1h 49min
Regia: Yuriy Bykov // Cu: Andrey Smolyakov, Vladislav Abashin, Denis Shvedov
Momentul în care o fabrică este definitiv închisă declanşează o decizie bulversantă într-un grup de foşti angajaţi. Falimentul întreprinderii şi atitudinea proprietarului determină câţiva muncitori din nucleul dur să ia o măsură fără precedent: îl vor lua ostatic pe cel responsabil de drama lor şi vor cere o recompensă pe măsură. În scenă îşi vor face apariţia şi o firmă privată de securitate dar şi reprezentanţii legii, o trupă de intervenţie rapidă. În timpul confruntării directe dintre tabere, tensiunea psihologică va atinge cote ieşite din comun, în timp ce vieţile personale ale celor implicaţi sunt aduse uşor, uşor la suprafaţă. Un thriller cu multe elemente politice şi neo-noir al unuia dintre noii maeştri ai cinematografiei ruse.

Vineri 19 aprilie 2019

ora 18:30, Competiţia internaţională
To The Four Winds / Libre / Liberi (docu) (Franţa, 2018) 1h40min
Regia: Michel Toesca // Cu: Cédric Herrou, Michel Toesca
Documentarul prezintă lupta unui om cu un întreg sistem judiciar şi social în demersul său cât se poate de nobil: ajutorul dat unor semeni aflaţi în mare dificultate. Cédric Herrou, un fermier francez care cultivă măslini la graniţa cu Italia, hotărăşte să ajute imigranţii ce caută o soarta mai bună în Europa, oferindu-le în spaţiul pe care îl administrează protecţie şi mâncare în călătoria lor, aflată sub limita umanului. Printre aceştia se găsesc mulţi minori, orfani sau invalizi. Hăituit şi condamnat de autorităţi pentru faptele sale, Herrou intră în atenţia mass-mediei internaţionale şi bătălia sa devine subiect de prim-plan chiar şi în New York Times. Regizorul Michel Toesca decide să documenteze întregul calvar, fără a beneficia de o echipă de filmare în adevăratul sens al cuvântului. Filmul rezultat a luat premii la secţiuni speciale ale festivalurilor de la Cannes şi Valladolid, fiind un strigăt al unei civilizaţii occidentale aflate într-un grav impas moral.

ora 20:30, Competiţia internaţională
Murer: Anatomie eines prozesses / Murer: Anatomia unui proces (Austria / Luxemburg, 2018) 1h50min
Regia: Christian Frosch // Cu: Karl Fischer, Alexander E. Fennon, Melita Jurisic
Vânătoarea de nazişti a durat câteva decenii bune după terminarea Războiului şi, deşi s-a făcut mai mult sau mai puţin în întuneric şi anevoios, cu timpul a reuşit să aducă la suprafaţă fapte istorice uluitoare dar şi pe autorii lor. Unul dintre cei mai căutaţi criminali a fost Franz Murer, supranumit şi Măcelarul din Vilnius. În 1963, acesta a fost adus în faţă justiţiei de către Simon Wiesenthal însuşi. La momentul arestării sale, Murer era unul dintre cei mai bogaţi şi respectaţi membrii ai societăţii austriece, un fapt cutremurător având în vedere trecutul său ca lider SS şi artizan al Holocaustului. Filmul surprinde procesul oficial, care a avut loc la Tribunalul din Graz şi a durat o săptămână, transformând o sală de judecată într-un front al ideologiilor, al abominabilului, al complicităţii colective dar şi al credinţei că Răul poate fi răzbunat şi chiar izbăvit.

Sâmbătă, 20 aprilie 2019

ora 16:00, Competiţia internaţională
Eternal Winter / Örök tél / Iarnă eternă (Ungaria, 2018) 1h50min
Regia: Attila Szász // Cu: Marina Gera, Sándor Csányi, Laura Döbrösi
Subiectul filmului este puternic şi bine ancorat în realitatea istorică: experienţa celor 700.000 de maghiari deportaţi în URSS la sfârşitul celui de-al Doilea Război Mondial în lagărele de muncă forţată. Sovieticii au văzut acest crunt proces ca pe o pedeapsă adusă Ungariei pentru suportul oferit naziştilor şi totul s-a făcut cu acordul tacit şi prea puţin cunoscut al puterilor occidentale. Protagonista filmului este o femeie constrânsă să-şi trăiască alături de fiica sa şi alte zeci de femei existenţa de coşmar într-una din aceste tabere sinistre ale Gulagului. Pe acest fundal plin de tragism, interacţiunea dintre oameni va aduce singurul strop de umanitate la care se mai poate spera. O dramă puternică, o producţie completă, magistral jucată, regizată şi filmată.

ora 18:30, Competiţia internaţională
Omul Roşu (docu) (România, 2018) 52min
Regia: Mugur Vărzariu
Nostalgia unei epoci percepută de unii ca fiind glorioasă face uneori ca o credinţă personală să devină permanentă şi de neînvins. Petre Ignatencu, canoist de performanţă şi şofer de taxi în anii '60, crede cu ardoare că prăbuşirea comunismului în decembrie '89 a fost o uriaşă greşeală a istoriei. Într-un prezent pe care îl consideră tulbure şi decadent, acesta speră să reînvie spiritul Partidului şi îşi asumă funcţia de lider şi continuator de drept al ideologiei socialiste. Acţiunile sale sunt clare, determinate şi pline de elan. Un film documentar ce îşi propune să fie obiectiv, lipsit de patetism şi presărat cu un umor fin, mai mult sau mai puţin involuntar.

ora 20:30, Competiţia internaţională
The Dive / Hatzlila / Adâncuri (Israel, 2018) 1h30min
Regia: Yona Rozenkier // Cu: Yona Rozenkier, Claudia Dulitchi, Shmuel Edelman, Miki Marmur
Un conflict fratern se naşte pe fundalul unei triste situaţii familiale. Trei fraţi se reunesc pentru a-şi înmormânta tatăl, în conformitate cu ultimele sale mesaje. Patriarhul îşi exprimase dorinţa imperioasă de a fi îngropat undeva în adâncurile pământului, într-o peşteră subacvatică. Într-o poveste plină de metafore şi conflict, vor reieşi la suprafaţă toate elementele care definesc societatea israeliană modernă şi felul în care tinerii o percep: de la kibbutzul copilăriei, la obligatoriul stagiu în Israeli Defence Force şi sindromul posttraumatic. O expresie a căutării identităţii şi a preţului unui război mocnit, fie el deschis sau adânc ascuns în suflet. Un film semi-autobiografic al talentatului regizor-scenarist Yona Rozenkier, care este şi unul dintre protagonişti.

Duminică 21 aprilie 2019

ora 18:30, Competiţia internaţională
The Load / Teret (Serbia / Franţa / Croaţia / Iran / Qatar, 2018) 1h38min
Regia: Ognjen Glavonic // Cu: Leon Lucev, Pavle Cemerikic, Tamara Krcunovic
Filmul este plasat în timp şi spaţiu undeva după declanşarea intervenţiei NATO în Războiul din Kosovo din 1999. Cu toate acestea semnele directe ale conflictului se află undeva în fundalul poveştii. Sunetul percutant al mitralierelor sau urmele lăsate pe cer de proiectile sunt elemente marginale în traseul unui şofer însărcinat să transporte o încărcătură specială de la Kosova la Belgrad, fără a avea însă dreptul să ştie ce se află în bena camionului pe care îl conduce. Referinţele sunt subtile dar clare: urmările palpabile ale unui masacru şi necesitatea de a păstra secretul sub cheie îl urmăresc pe protagonistul acestui traseu periculos. Interacţiunea pe care o va avea cu un pasager neprevăzut va completa metafora atent construită a regizorului asupra spiritelor războiului, a ororilor dar şi a unor improbabile speranţe ce pot renaşte.

ora 20:30
Anunţarea premiilor şi
Filmul de închidere: The Captain / Der Hauptmann / Căpitanul
(Germania / Franţa / Polonia / China, 2017) 1h 58min
Regia: Robert Schwentke // Cu: Max Hubacher, Milan Peschel, Frederick Lau
Un tânăr soldat german se află în mijlocul haosului din ultimele zile ale celui de-al Doilea Război Mondial. Confuzia şi prăbuşirea frontului dezintegrează orice încercare de a menţine o conduită militară. Ofiţerii fug din calea inamicului iar cei aflaţi la baza armatei rămân ai nimănui. Tocmai acest moment îi permite lui Herold să îşi asume identitatea unui căpitan SS, transformând dezertarea într-un avantaj personal. Lipsit de scrupule sau teamă, acesta îşi va pune în aplicare toate dorinţele latente, prevalându-se de o falsă dar eficientă autoritate, la care nici măcar nu ar fi sperat. O serie de întâmplări tulburătoare de pe liniile frontului vor duce la limită această aventură malignă. Imaginea este uluitoare, regia pe măsură iar rolul principal este jucat magistral. Filmul este bazat pe o poveste reală.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus