Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Cronici teatru  Sageata  Domnişoara Iulia

Ordinea şi dezordinea în Domnişoara Iulia la Festivalul Internaţional de Teatru Turda, 2019


Făclia, iulie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Un debut remarcabil pe scenele din România înregistrează tânărul regizor Alexandru Weinberger-Bara cu spectacolul Domnişoara Iulia montat la Teatrul "Regina Maria" din Oradea. Este un Strindberg esenţializat, fremătător, cu trama tensionat tratată în spiritul dramaturgului suedez. Introspecţia analitică în psihologia personajelor e asigurată de jocul unor actori cu experienţă şi evidentă capacitate de a exhiba lumea interioară a eroilor piesei. Criticul Claudiu Groza spune că este vorba "despre (aproape) imposibila evadare din sine" a îndrăgostiţilor captivi şi rivali în acelaşi timp, căzuţi pradă pasiunii devoratoare. Într-un scurt incipit nonverbal, Iulia şi Jean se ameninţă cu pistoalele îndreptate unul împotriva celuilalt, anunţând febra conflictului.

Decorul realizat de Vioara Bara e simplu şi sugestiv: un zid din cuburi închipuind ordinea va fi curând şi parţial demolat de participanţii la petrecerea de Sânziene, care invadează scena la un moment dat. Tinerii petrecăreţi sunt Raluca Georgiana Costa, Anda Patricia Uivaroşi, Şerban Ionuţ, Nadina Urs. Ei calcă tradiţia în picioare pe ritmuri de muzică disco. În plan simbolic, dezordinea e dată de conflictul dur din cadrul triunghiului amoros şi al reprezentanţilor celor două clase sociale reprezentate de lacheul Jean şi nobila Iulia. O iubire imposibilă, sfârşită tragic în casa spiritelor încinse.

Vizual, spectacolul e bine construit. În spatele zidului din cuburi, prin fisura făcută, apare simbolul hidoşeniei pe fond roşu, ca şi sângele de pe mâinile lui Jean, după ce ucide scatiul Iuliei. Anda Tămăşanu învăluie sensibilitatea Iuliei în pasiunea dezlănţuită a unei femei aprige. Oscilaţiile lacheului Jean între pasiune şi misoginism, între arivism scrâşnit şi supunere nesmintită faţă de stăpân sunt bărbăteşte susţinute prin jocul lipsit de ezitări al lui Sorin Ionescu, actor deplin conştient de potenţialul lui artistic. O altă faţă a supunerii faţă de rituri străvechi expune Lucia Rogoz în rolul bucătăresei Kristin. Prestaţiile celor trei actori sunt fără cusur, impunând o structură sobră discursului teatral în ansamblu.

Domnişoara Iulia în regia lui Alexandru Weinberger-Bara e un spectacol matur, bine închegat, focusat pe jocul actorilor.




 Toate articolele despre Domnişoara Iulia
 Toate articolele despre Festivalul Internaţional de Teatru Turda, 2019


0 comentarii

Click pentru a mări imaginea


Resurse

 Alte articole de Adrian Ţion


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer