Desfășurată sub deviza "Libertății de a alege", a treia ediție a Festivalului Internațional de Teatru din Turda (2019) a fost cu adevărat atât de ofertantă încât publicul a avut ce și de unde alege. Evenimentul a transformat orașul de pe Arieș într-o sărbătoare a artelor eșalonată pe durata celor zece zile de manifestări, în 15 spații locuite de surprize și emulații spirituale specifice. Direcția tematică dată în 2019 de directorul festivalului, actorul Cătălin Grigoraș, managerul Teatrului Aureliu Manea, a avut în vedere și "libertatea de alegere" a stilurilor promovate de artiștii invitați, promotori ai unor formule novatoare în structurarea spectacolelor, însumând un evantai de orientări și viziuni. Alegerea s-a dovedit satisfăcătoare și generoasă, de calitate, pentru majoritatea participanților. Desigur, n-au lipsit disputele, așa cum e bine să se întâmple la un festival de asemenea anvergură, mai ales în jurul celor două montări după Rinocerii lui Eugène Ionesco prezentate de Teatrul Matei Vișniec din Suceava și de Teatrul Municipal din Baia Mare. Conservatorii exclusiviști au respins "inovațiile", mai exact viziunile excesiv unilaterale ale regizorului francez Alain Timár și îndrăzneața încărcătură onirică, de sorginte coșmarescă, a lui Iulian Bulancea, ignorând potențialitatea interpretativă generoasă a textului ionescian. Ambele versiuni fac pași importanți, plini de curaj, în limbajul conotativ extins până la noi sugestii în reinterpretarea Rinocerilor.
Majoritatea spectacolelor în aer liber au fost prezentate pe esplanada dintre Biserica Romano-Catolică și monumentul lui Avram Iancu. Aici au evoluat, printre alții, actorii Teatrului Elvira Godeanu din Târgu Jiu cu feeria pentru copii și adulți Frumoasa din pădurea adormită, fascinant liant regizoral asigurat de Mălina Andrei între "copilăria prezentului și copilăria trecutului". Tot aici au creat un spațiu fantastic artiștii acrobați din Teatro dei Venti din Italia, invitați pentru a treia oară la Turda. În plăsmuirea extravagantă Simurgh, ei au combinat elementele de acrobație cu muzica, dansul și focul, impresionând asistența prin alte, uimitoare fantezii pe catalige imaginând aripate gigantice venite din mit și preistorie. Din Argentina, compania Duo Laos, specializată în spectacole de stradă, a venit cu clovnerii drăguțele și comice interacționări cu publicul.
Sala Studio a teatrului și cea de la Tour D'Art au găzduit mai ales spectacole-monodramă. Îndrăgita actriță Tania Popa a excelat într-o interpretare dezinvoltă într-un one-woman show intitulat Figuranta, discurs despre condiția femeii și a artistei în societatea actuală. Din seria mărturisirilor tulburătoare, alarmante și tragice, Alina Neagu, de la Teatrul de Kartier din Bacău a adus problematica prostituției în Spovedania unei videochatiste, iar Ingrid Neacșu, de la compania Miez din Craiova, a spus tragica poveste a unei preadolescente neînțelese în Confesiunea mea hidoasă. Sfidând tabuuri și idei preconcepute despre reprezentări scenice tip stand up comedy, Bron Batten din Australia a făcut un număr de "masterclass de dating" invitând un tânăr inginer din sală la o masă romantică și nu numai. Inițiativa a dezamăgit în general, a intrigat prin grotesc și nuditate, dar a și amuzat în disperare.
Experimentul s-a îmbinat cu profesionalismul într-un melanj al căutărilor structurale și de direcție. Spre ce se îndreaptă teatrul actual? Iată o întrebare la care s-au dat mai multe răspunsuri la actuala ediția a festivalului turdean. Regizorul Andrei Mihalache a optat pentru soluția montărilor în registru clasic în două spectacole: Azilul de noapte (Teatrul Elvira Godeanu - Tg.-Jiu) și Oameni și șoareci (Teatrul de Nord - Satu Mare), două remarcabile, solide și extrem-realiste construcții artistice înscrise în cariera regizorului. Se constată că vioaia comedie bulevardieră încă face furori în Atenție aterizăm! de Marc Camoletti în regia lui Daniel Onoae de la Ateneul Iași, în Monstrul nisipurilor de Csaba Szekely în regia lui Andi Gheorghe de la Teatrul Fani Tardini din Galați sau în adorabila scenetă Până când moartea ne va despărți de Zsolt Pozsgai cu Răzvan Vicoveanu și Georgia Căprărin. Limbajul dezinhibat și sondarea în adâncul ființei sunt recognoscibile în multe din dramele prezentate ca dezbateri majore despre actualitate. Prestigioase nume din lumea teatrului au onorat festivalul. Au fost admirați Marius Bodochi, Dorel Vișan, Irina Movilă, Emil Boroghină, Tania Popa. Tudorel Filimon a debutat, acum 43 de ani, pe scena teatrului turdean în rolul lui Crăcănel din D'ale carnavalului și în ultima zi de festival a urcat din nou pe scenă, interpretând același rol în spectacolul lui Dan Tudor de la Teatrul Principal București, alături de Manuela Hărăbor, Corina Dănilă și Gabriel Fătu. Indiferent de arcul întins spre inovații și invenții de ultimă oră, de reconstituiri fidele sau de găselnițe regizorale șocante, teatrul rămâne teatru prin toate fibrele lui de manifestare. De acest adevăr m-a convins și această ediție a festivalului turdean.