Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul George Enescu, 2019

Un spectator pregătit face cât doi - A nouăsprezecea zi a Festivalului Enescu, 2019


septembrie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
În avanpremiera celei de-a nouăsprezecea zile a Festivalului Enescu 2019, vă oferim cîteva înregistrări cu compoziţiile din programul zilei de miercuri, 18 septembrie 2019.
 
Ora 17:00 - 19:10
Secţiunea RECITALURI ŞI CONCERTE CAMERALE
Ateneul Român
 
ORCHESTRA NAŢIONALĂ DIN LILLE
Dirijor: VLAD VIZIREANU
Vioară: SERGEY KHACHATRYAN
Violă: TIMOTHY RIDOUT
 
ENESCU - Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste op. 33
BRAHMS - Concertul pentru vioară şi orchestră în re major op. 77
BERLIOZ - Simfonia "Harold în Italia"




Ora 18:00
Secţiunea MOZARTWEEK IN RESIDENCE
Teatrul Excelsior
 
LES SOURDS-DOUÉS - THE FOUR TIES
Musical brass & wood show
 
Cele patru personaje evoluează într-o luptă nebună şi energică. Explorează lumile muzicale favorite - clasică, jazz, tango, klezmer, muzică de film etc. - totul gravitând în jurul lui Mozart, jonglând cu uşurinţă între ele, în scopul de a obţine un concert desacralizat şi de a-i determina atât pe tineri, cât şi pe bătrâni să îşi deschidă urechile. Cum se va termina? Vor reuşi să ducă concertul la bun sfârşit? Vor fi surzii talentaţi (Sourds-Doués), în sfârşit, capabili să se audă pe ei înşişi? Cine ştie, şansele sunt mici...
 
MOZART - Uvertura Operei Flautul fermecat
ASTOR PIAZZOLLA - Whisky; Melodie tradiţională ungară; Jacinto Chiclana
RAVEL - Boléro
MOZART - Serenada nr. 10 KV 361, Gran Partita (VII. Finale)
RAY CHARLES - Georgia On My mind
ERNESTO LECOUNA - Gitanerias
MOZART - Boîte à musique, arii diverse
FRANCK BARCELLINI - Mon Oncle
ALAN MENKEN - Medley Disney
MOZART - Das klinget so herrlich din Flautul fermecat; Variaţiuni pe tema Ah! vous dirai-je, maman, KV 265
YANN TIERSEN - Amélie Poulain
PAUL DESMOND - Take 5
ASTOR PIAZZOLLA - Oblivion
GERSHWIN - I got Rhythm
TRAD. GOSPEL - Burden Down
MOZART - Ave verum corpus KV 618
GEORGES van PARYS - La complainte de la Butte
DVORAK - Dans slav op. 72 nr. 2
MOZART - Simfonia nr. 25 în sol minor KV 183, partea I (versiunea balcanică)
 

Ora 20:00 - 22:00
Secţiunea MARI ORCHESTRE ALE LUMII
Sala Palatului
 
ORCHESTRA FILARMONICĂ DIN ST. PETERSBURG
Dirijor: VASSILY SINAISKY
Pian: NELSON FREIRE
 
BEETHOVEN - Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră în sol major op. 58
MAHLER - Simfonia I în re major




Informaţii despre concertele din ziua de miercuri, 18 septembrie 2019.

Programul zilei de 18 septembrie 2019 debutează cu concertul Orchestrei Naţionale din Lille, dirijată de Vlad Vizireanu, pe scena Ateneului Român, de la ora 17:00. Soliştii concertului sunt Serghei Khachatryan, la vioară şi Timothy Ridout, la violă. În program: Simfonia de cameră pentru 12 instrumente soliste - de George Enescu, Concertul pentru vioară şi orchestră în re major - de Johannes Brahms, şi Simfonia "Harold în Italia" - de Hector Berlioz.

Orchestra Naţională din Lille s-a relansat cu numele actual în anul 1980, după ce conducerea sa a fost preluată de dirijorul Jean-Claude Casadesus, care a reformat ansamblul şi a obţinut sponsorizare guvernamentală. Orchestra abordează repertoriul simfonic, participă la producţii anuale cu Opera din Lille şi include cu regularitate repertoriul contemporan în program, găzduind şi muzicieni în rezidenţă. În paralel, inovează prin evenimente dedicate publicului nou: concertele "cinema live", concertele "famillissimo", concertele "Must du Classique", "flash 12:30" şi festivalul "Lille piano". Discografia Orchestrei Naţionale din Lille include peste 30 de înregistrări, bine primite de public şi critică şi recompensate cu numeroase premii, printre care Grand Prix de l'Académie Charles Cros, Prix de l'Académie du disque français, Prix de la SACD, Grand Prix de la Nouvelle Académie du Disque etc.

La pupitrul Orchestrei Naţionale din Lille va putea fi urmărit tânărul dirijor de origine română, Vlad Vizireanu, care a fost numit recent directorul muzical al Orchestrei Simfonice Knox-Galesburg (SUA). Vlad Vizireanu şi-a făcut debutul cu Orchestra Simfonică din Londra, la Barbican Hall, după ce a câştigat Premiului II la Concursul Donatella Flick din 2016. Vizireanu a fost unul dintre cei 14 dirijori (din 400 de candidaţi din întreaga lume) invitat să participe la renumita competiţie de dirijare Mahler, cu Simfonia Bamberg. De asemenea, el a câştigat Premiul II la Concursul internaţional de dirijare Cadaqués, unde a condus Simfonia de Cadaqués într-un concert televizat internaţional în sala Auditori, din Barcelona. Vizireanu este şi un promotor fervent al muzicii noi, fiind fondatorul şi directorul executiv al Impulse New Music Festival, un program de vară de două săptămâni din Santa Barbara, California, care reuneşte compozitori şi interpreţi tineri, pentru decoperi noutăţile din lumea muzicii noi şi a dezvolta abilităţi practice necesare unei cariere în lumea muzii. Vizireanu a dirijat compoziţii noi cu Orchestra Festivalului Castleton, Simfonia de la Cadaqués şi Ansamblul muzical New Hebrides.

Violonistul armean Sergey Khachatryan a obţinut marele premiu al Concursului internaţional Jean Sibelius de la Helsinki, în 2000, devenind cel mai tânăr câştigător din istoria competiţiei. În 2005, a câştigat premiul I la Concursul Queen Elisabeth, de la Bruxelles. În acest sezon, Sergey Khachatryan este artist în rezidenţă la BOZAR, în Bruxelles, având o serie de recitaluri şi concerte programate cu Orchestre National de Belgique şi Hugh Wolff. Ca solist, a cântat cu Orchestra Filarmonică Radio Olanda, sub bagheta lui Stanislav Kochanovsky, Orchestra della Svizzera Italiana şi Orchestra Gulbenkian, cu Lorenzo Viotti, Orchestra Simfonică Bamberger, cu Ludovic Morlot şi Filarmonica Rotterdam, cu Valery Gergiev, precum şi la Teatro alla Scala Milan, sub conducerea lui Myung-Whun Chung. Tot în acest sezon, Sergey Khachatryan are programat un turneu în SUA şi Europa, cu Alisa Weilerstein şi Inon Barnaton, cu un program intitulat "Nopţi transfigurate", care include lucrări de Beethoven, Schoenberg şi Şostakovici.

Violistul Timothy Ridout (născut la Londra, în 1995) este câştigătorul premiului I la Concursul internaţional de violă Lionel Tertis, în 2016. În sezonul 2018/19 este artist rezident la Baden-Baden Philharmonie şi are concerte alături de Orchestra Simfonică din Hamburg, Tonhalle Orchester Zurich, Orchester de Lille, Camerata şi Orchestra Filarmonica din Salzburg. Printre concertele programate pentru anul 2019 se numără recitaluri la Konzerthaus Berlin, Louvre, Sommets Musicaux Gstaad, Heidelberger-Frühling, Festivalurile Evian şi Radio France Montpelier, Festivalul Aspen (SUA), debutează la Sala Naţională de Concerte din Taipei, Taiwan şi va susţine o serie de concerte în Japonia, alături de pianistul Benjamin Frith. Ca muzician de cameră, Timothy Ridout a participat la festivalurile Heimbach Spannung, Valdres Sommersymfoni, Boswiler Sommer şi Musikdorf Ernen şi a avut proiecte la Musikverein (Viena), Seria Internaţională de Muzică de Cameră la Southbank, Louvre şi Salle Cortot (Paris). A colaborat cu Benjamin Grosvenor, Frank Dupree, Frans Helmerson, Christian Tetzlaff, Isabelle Faust, Pavel Kolesnikov şi Kian Soltani, printre mulţi alţii. Timothy Ridout cântă pe o violă de Peregerino di Zanetto (1565-75), împrumutată de Beares International Violin Society.


De la ora 18.00, Teatrul Excelsior găzduieşte un musical, inclus în programul Festivalului în secţiunea specială a acestei ediţii: Mozartweek in Residence.

Este vorba de musicalul "The Four Ties", prezentat de ansamblul Les Sourds-Doués. Patru personaje evoluează pe scenă într-o continuă confruntare frenetică şi energică. Ei explorează diverse lumi muzicale - de la clasică, la jazz, tango, klezmer, muzică de film etc. - totul ducând, de fiecare dată, la Mozart. Cei patru suflători francezi jonglează cu uşurinţă cu diversele stiluri, cu scopul asumat de a obţine un concert desacralizat şi de a-i determina atât pe tineri, cât şi pe bătrâni să rezoneze cu muzica prin intermediul unei bune doze de umor. Este cheia în care şi-au ales şi numele de scenă "surzii talentaţi" (Sourds-Doués). În program: Uvertura operei "Flautul fermecat" - de W.A. Mozart, Whisky - de Astor Piazzolla, Melodie tradiţională ungară, Jacinto Chiclana - de Astor Piazzolla, Bolero - Maurice Ravel, Serenada "Gran Partita" - de W. A. Mozart, Georgia on my mind - de Ray Charles, Gitanerias - de Ernesto Lecuona, Boite à musique, arii diverse - de W.A. Mozart, Mon Oncle - de Franck Barcellini, Medley Disney - de Alan Menken, "Das klinget so herrlich" din Flautul fermecat - de W. A. Mozart, Variaţiuni pe tema "Ah! vous dirai-je, maman" - de W.A. Mozart, Amélie Poulain - de Yann Tiersen, Take 5 - de Paul Desmond, Oblivion - de Astor Piazzolla, I got Rhythm - de George Gershwin, Burden Down - gospel tradiţional, Ave verum corpus - de W.A. Mozart, La complainte de la Butte - de Georges van Parys, Dans slav - de Antonín Dvořák, Simfonia nr. 25 în sol minor, partea I (versiunea balcanică) - de W.A. Mozart.

Trupa Les Sourds-Doués a luat naştere în anul 2011, când patru suflători francezi cu un viitor promiţător în muzica clasică, au decis să aducă pe scenă un format inedit de spectacol în care să-şi valorifice creativ talentul de instrumentişti. Cei patru muzicieni - Francois Pascal, la clarinet bas, Nicolas Josa, la corn, Pierre Pichaud, la trompetă şi Adrien Besse, la clarinet - au construit un ansamblu de suflători într-o formulă nouă, nemaifolosită vreodată până la ei, cu un sound bogat, mişcător şi exploziv, creând un spectacol muzical comic care a cunoscut instantaneu un mare succes. De atunci, peste 200 de spectacole i-au dus pe cei patru instrumentişti atât pe principalele scene din Franţa, cât şi pe numeroase scene internaţionale şi festivaluri de renume.

Mozart Week in Residence - este un concept adus direct de la Salzburg, inclus în premieră în programul Festivalului Internaţional George Enescu, ca secţiune specială. "Mozart trăieşte" - aceasta este tema aleasă pentru următoarele cinci ediţii ale Festivalului Mozart, din 2019 până în 2023, de către Rolando Villazón, noul director. "Ediţia 2019 a Festivalul Mozart Week reflectă personalitatea lui Mozart în întreaga ei varietate, plină de culoare şi ambiguitate, multi-faţetată: Mozart dansa, participa la spectacole de mimă şi baluri mascate, mânca şi bea ca şi cum întreaga lui viaţă ar fi depins de asta. Vom explora personalitatea multiplă a lui Mozart prin noi evenimente colaborative, noi asocieri, noi formate şi noi spaţii de spectacol", spunea Rolando Villazón.


Programul zilei se încheie cu un spectacol din seria Mari orchestre ale lumii. De la ora 20:00, pe scena de la Sala Palatului, are loc concertul Orchestrei Filarmonicii din St. Petersburg, la pupitrul căreia se va afla dirijorul Vassily Sinaisky. În program: Concertul nr. 4 pentru pian şi orchestră în sol major op. 58, de L.v. Beethoven şi Simfonia I în re major - de Gustav Mahler. Solist: pianistul brazilian Nelson Freire.

Istoria Orchestrei Filarmonicii din Sankt Petersburg începe în anul 1931 şi timp de mai bine de două decenii, activitatea ei a fost strâns legată de Radio Leningrad. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Orchestra Simfonică a Radio Leningrad a fost singura orchestră care a rămas în oraşul asediat. În pofida faptului că în prima şi cumplita iarnă din timpul Războiului, orchestra nu a mai putut cânta, prin eforturi aproape supra-omeneşti, în august 1942, sub bagheta lui K.Eliasberg, orchestra a interpretat la Leningrad premiera Simfoniei a şaptea a lui Şostakovici.

În zilele noastre, criticii susţin că "interpretarea Orchestrei Filarmonice din Sankt Petersburg poate fi numită extrem de autentică: se pare că muzicienii au moştenit de la generaţia mai veche tradiţia clasică de interpretare orchestrală tipică Simfoniei din Leningrad" (Tianjin Daily, 2015).

În anul 1953, orchestra a primit statutul de Filarmonică şi a avut primele turnee în străinătate (Finlanda). Între 1962-1963, I.Stravinsky şi B.Britten au ales să îşi interpreteze propriile compoziţii cu Orchestra Filarmonică din Sankt Petersburg. În anii 60, orchestra i-a avut ca solişti pe S. Richter, E. Gilels, I. Stern, Y. Marhinhin, D. Oistrakh, M. Rostropovici, D. Şostakovici şi a obţinut recunoaştere extinsă în străinătate.

În anii '70, Orchestrei i s-a acordat şi titlul de "Academică". Sunt anii în Orchestra interpretează în premieră lucrări de Handel, Mahler, Richard Strauss, Debussy, Ravel, Scriabin, Schreker, Honegger, Tippett, Orff, Dutilleux, Arvo Pärt, Schnittke, Nono, Ligeti, Adams, Crumb, Piazzolla. Tot acum, Orchestra a înregistrat toate simfoniile lui Beethoven şi Schubert, Ceaikovsky şi Rachmaninov, Ravel şi Britten.

În prezent, orchestra colaborează în diverse proiecte cu dirijorii: N.Järvi, A.Katz, D.Kitaenko, V.Chernushenko, Y.Simonov, V.Fedoseyev, A.Lazarev, E.Serov, R.Barshai, J.Domarkas, R.Martynov, V.Ziva, E.Klas, P.Kogan, M.Shostakovich, V.Sinaisky, S.Sondeckis, A.Titov, M.Rostropovich, P.Berglund, J.C.Casadesus şi YPTortelier; compozitorii: Gyorgy Ligeti şi Krzysztof Penderecki; soliştii G.Sokolov, N.Gutman, E.Virsaladze, Y.Bashmet, V.Tretyakov, J.Lill, J.Ogdon, R.Holl şi F.Kempf.

Orchestra Filarmonicii din St. Petersburg este invitată regulat la festivaluri internaţionale de prestigiu în Europa, Asia şi America. În ultimele trei sezoane, a avut turnee în U.K., Israel, precum şi Finlanda şi China.

Maestrul Vassily Sinaisky este un muzician complet, dirijor experimentat şi pianist. A fost dirijor principal al BBC Philharmonic Orchestra, unde deţine şi titlul de dirijor emerit, Director Musical şi dirijor al Teatrului Balşoi, al Orchestrei Naţionale de Stat a Rusiei, director şi dirijor principal al Orchestrei Filarmonicii din Moscova, dirijor principal al Orchestrei Filarmonice a Olandei, al Orchestrei Filarmonice din Malmo şi al Orchestrei Filarmonice a Letoniei. A vizitat pentru prima oară România în anul 2014 când a dirijat Orchestre National de France şi a revenit anul trecut, la pupitrul orchestrei Filarmonicii "George Enescu", în cadrul concertului de gală al finalei de vioară a Concursului Internaţional "George Enescu".

Pianist de o mare sensibilitate, brazilianul Nelson Freire a fost un talent precoce. A fost recompensat cu Premiul I la Concursul Internaţional de Muzică Vianna da Motta, din Lisabona şi i s-a decernat Medalia Dinu Lipatti şi Medalia Harriet Cohen - Londra. În 2001, a prezidat juriul pentru competiţia Marguerite Long de la Paris, iar debutul său la The Proms a avut loc în august 2005. Pe cât de talentat, pe atât de discret, Freire tinde să evite lumina reflectoarelor, publicitatea şi interviurile.

Freire a înregistrat cu Sony / CBS, Teldec, Philips şi Deutsche Grammophon. Discografia sa numără înregistrări cu concertele de pian ale lui Liszt, alături de Filarmonica din Dresda. Freire a semnat un contract exclusiv cu Decca, primul rezultat fiind înregistrarea lucrărilor lui Chopin, recompensată cu Diapason d'Or, un premiu "Choc" al publicaţiei Monde de la Musique, notarea cu "10 "din partea revistei Répertoire şi cu menţiunea "recomandat"din partea Classica. Tot cu Decca, a înregistrat concertele de pian ale lui Brahms, alături de Orchestra Gewandhaus, dublu album recompensat cu premiile Classic FM şi Gramofon, în 2007. Cu albumul Decca - Harmonies du Soir, a marcat bicentenarul naşterii lui Liszt, în 2011. A înregistrat, de asemenea, muzică de pian brazilian pentru Decca.

Descarcă programul Festivalului George Enescu 2019 aici..



 Toate articolele despre Festivalul George Enescu, 2019


0 comentarii

Resurse

 Alte articole de Redacţia LiterNet


Alte articole

 Camerata Salzburg în Festivalul International Enescu, 2019, Marcel Frandeş
 De la liric la sarcastic-Vadim Repin în Concertul de Dmitri Şostakovici - Enescu, 2019, Marcel Frandeş
 Un spectator pregătit face cât doi - A douăzeci şi treia zi a Festivalului Enescu, 2019, Redacţia LiterNet
 Un spectator pregătit face cât doi - A douăzeci şi doua zi a Festivalului Enescu, 2019, Redacţia LiterNet
 Marion, pe rugul efemer al scenei - Enescu, 2019, Doina Giurgiu
 Toate articolele despre Festivalul George Enescu, 2019


SCRIEŢI LA LITERNET

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected]. Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet.ro? Îl puteţi introduce aici.


PUBLICITATE




CITIŢI-NE PE FACEBOOK


Spacer Spacer