Spectacolul Cadranul Plus Plus este povestea unei bucurii continue.
Bucuria de a scrie într-o singură săptămână de la finalul verii lui 2015 textul în integralitatea lui (bine, aveam nişte notiţe şi două-trei scene deja construite). Cred că acesta a fost primul text în care m-am eliberat total de inhibiţii şi complexe, pe care l-am scris liber, aşa cum am vrut şi cum l-am gândit. Rezultatul s-a văzut imediat, pentru că am câştigat "de departe" (aşa cum s-a exprimat o parte a juriului) a treia ediţie a Concursului Naţional de Dramaturgie "Yorick" / "Valentin Nicolau", ceea ce a dus la publicarea în volum la Editura Nemira şi la un spectacol-lectură din cadrul Galei de Premiere de la Teatrul Metropolis.
Cadranul Plus Plus este o comedie, dar una despre care îmi place să cred că are profunzimi şi adevăruri despre lumea în care trăim în acest moment. Mă bucur deci să spun despre acest text (pe care l-am revizuit masiv pentru spectacol faţă de varianta premiată iniţial) că este unul asumat comic, o excepţie printre textele "serioase" scrise până la el. Cadranul mi-a oferit încrederea că pot scrie comedie, iar de atunci aceasta a devenit principala preocupare a scrisului meu pentru scenă.
A venit apoi bucuria întâlnirii cu actriţa Maria Obretin, care a acceptat să joace unul din cele patru roluri (toate principale). Şi asta încă de pe vremea când doar visam la realizarea spectacolului, de pe vremea când Teatrul Apropo în noul sediu din Pipera încă nu exista şi când nu aveam încă finanţarea de la A.F.C.N. care a permis concretizarea acestui vis. Maria a fost de la început alături de proiect şi mă hazardez să afirm că a iubit din prima personajul pe care îl interpretează, s-a luptat pentru ea, pentru că şi personajul Ramona este o luptătoare... Fără Maria, fără energia şi implicarea ei Cadranul Plus Plus n-ar fi existat în formula fericită de acum. De la prima lectură în spaţiul gol al viitorului Teatru Apropo... până la memorabila replică: "Lăsaţi-l în pace! Omul ăsta a făcut un teatru în trei zile!" :). Pentru că da, într-adevăr, în perioada Premierei din octombrie 2018, când aveam în paralel Festivalul Bucharest Fringe ediţia a opta în desfăşurare, chiar asta s-a întâmplat... cu trei zile înainte de primul spectacol în teatru încă nu exista nimic: gradene, scaune, ştăngi, lumini...
Bucuria de a dezvolta acest proiect în paralel cu construcţia noului Teatru Apropo şi bucuria întâlnirii cu restul echipei de actori.
Proiectul a cunoscut mai multe variante de distribuţie. Cu una din ele am ajuns în vara anului 2018 în spaţiul viitorului teatru, pe vremea când era doar un spaţiu gol de birouri la demisolul unei clădiri banale de birouri de pe Bulevardul Dimitrie Pompeiu, în inima "corporatiştilor". Locul arăta dezolant, fără nici un fel de energie, pereţii albi şi o mochetă albastră pe jos (care a rămas). Trei din cei patru actori au plecat atunci din distribuţie (Maria a rămas) pentru că nu au avut încredere că spectacolul şi proiectul Teatrului se pot realiza şi pot avea un viitor în acel loc. Nu îi pot condamna, sunt nişte artişti minunaţi, iar viaţa în teatrul independent implică multe riscuri, dezamăgiri, incertitudini. Pe unele ţi le poţi asuma, alteori eşti într-un moment în care trebuie să decizi altfel, pentru că toţi avem timp şi resurse limitate.
În următoarea formulă, definitivă, am avut norocul şi inspiraţia să apelez la trei actori senzaţionali (fiecare în felul său) şi care, în plus, au avut din start o "chimie" extraordinară, deşi nu mai lucraseră împreună înainte. Le sunt recunoscător: lui Andrei Bibire, care la prima repetiţie a venit pentru fiecare poezie pe care personajul său le inventa pe loc în poveste cu câte două-trei variante mult mai bune decât reuşisem eu să produc în textul original; Teodorei Păcurar, pentru fiinţa minunată care este, pentru energia bună (ştiu, mă repet) pe care o aduce cu ea şi în ea de fiecare dată, energie pe care o împarte cu dărnicie cu ceilalţi şi cu publicul; lui George Rotaru pentru seriozitatea sa profesională şi pentru talentul comic (şi dramatic!) pe care încă prea puţină lume i-l cunoaşte; despre Maria Obretin ce să mai spun! Modestia, generozitatea şi prezenţa sa scenică impresionantă sunt greu de adunat în cuvinte... Mă înclin!
În această formulă magică am construit un spectacol solid (şi lung! - o oră şi patruzeci şi cinci de minute fără pauză) care funcţionează perfect, ca un ceas elveţian, în decorul funcţional creat de Diana Miroşu şi pe ritmurile inventate de Alexandru Suciu. În doar trei săptămâni! Am rămas dator la ceva capitole în munca mea de regizor, dar cu o aşa echipă lucrurile s-au aliniat astral şi teatral mult mai simplu decât mi-aş fi putut imagina iniţial.
Apoi a venit, desigur, bucuria de a primi bucuria cu care spectatorii pleacă acasă la fiecare reprezentaţie. Este un spectacol luminos, despre care toată lumea ne-a spus că "îi încarcă cu bine". Nu suntem noi încă foarte cunoscuţi sau recunoscuţi pentru munca de la Teatrul Apropo şi pentru Cadranul Plus Plus - dar acesta este genul de feed-back pentru care ştii că meriţi să continui. Şi iată, lucrurile bune încep să se adune. Cu bucuria invitaţiei la Festivalul Undercloud#12, o onoare şi un nou început pentru al doilea an de existenţă al spectacolului nostru.
Cadranul Plus Plus
Text & Regie: Radu Popescu
Cu: Maria Obretin, Teodora Daiana Păcurar, Andrei Bibire, George Rotaru
Scenografie: Diana Miroşu / Muzică: Alexandru Suciu
Afiş: Bogdan Tănase-Marinescu
Producţie: Teatrul Apropo / Durata: 1h 45 min
Cum să avem bani şi timp la un loc? Să fim pe plus în ambele domenii? Patru personaje care aparent se întreabă la fel ca voi toate aceste lucruri vă vor oferi mai mult decât o seară de teatru în care veţi ieşi "pe plus".
O piesă "all inclusive" cu dialoguri picante, ironii şi momente comice din viaţa de zi cu zi.
Întrebările de mai sus vor scoate la iveală psihologia, snobismul, "fixismul", pasiunile şi slăbiciunile celor două cupluri care se intersectează pe plajă. Doi absolvenţi de Litere, Ramona şi Mircea, întâlnesc un cuplu format între un fotomodel şi un bărbat cu bani, Andra şi Nick. Nick are o idee fixă. Şi Ramona are o idee. Ce-o să iasă din asta?
Toţi sunt la all-inclusive în Bulgaria, pe marginea unei piscine. Un roller-coaster cu răsturnări de situaţie este pe cale să se întâmple, lumina fixând la final o altă idee: când ce-ai făcut în vacanţă îţi marchează restul anului într-un mod neaşteptat.
Când totul a pornit de la "Doar tu şi soarele. Nisip din cel mai fin, mare albastră şi transparentă. Nimic de făcut."
Spectacolul Cadranul Plus Plus va fi prezentat joi, 29 august 2019, la ora 18:00, în cadrul Festivalului Undercloud, 2019, la Muzeul Ţăranului Român.