septembrie 2019
Peter Grimes, de Benjamin Britten, una din operele majore ale perioadei contemporane va fi interpretată în premieră la Bucureşti, pe 15 septembrie 2019, în versiune concertantă. Sub bagheta dirijorului britanic Paul Daniel, va evolua Orchestra Naţională a Radiodifuziunii Române, alături de Corul Radio, dirijat de Ciprian Ţuţu.

Spectacolul este încă o premieră de vizionat pe Scena Sălii Palatului, în cadrul Festivalului Internaţional "George Enescu" şi se va îmbina cu o poveste vizuală, imaginată de regizorul multimedia Carmen Lidia Vidu ca un film grafic.

"Am desenat cadru cu cadru tot filmul operei. Sunt cel puţin 500 de desene transformate în 500 de filme scurte pe care am să le redau în tempo-ul dirijorului Paul Daniel. Ba mai mult, am încercat să desenăm personajele în funcţie de distribuţia prezentă la Festivalul Enescu. Desenatoarea Gabi Skinder a depus o muncă titanică, iar Julien Javions este cel care a transformat desenele în film", spune Carmen Lidia Vidu.


Distribuţia include artişti lirici internaţionali, rolul principal fiind interpretat de tenorul Ian Storey, una din vocile foarte respectate ale scenei internaţionale pentru interpretările operelor wagneriene şi apreciat pentru nuanţele deosebite pe care le aduce chiar rolului Peter Grimes.

La debut, Peter Grimes, opera semnată de Benjamin Britten a fost la fel de căutată sau chiar a depăşit box-office-ul Madamei Butterfly şi a Boemei, două opere foarte iubite, alături de care noua lucrare s-a aflat pe afiş în iunie 1945, la Londra. Pentru istoria operei britanice, Peter Grimes reprezintă o piatră de temelie, iar amatorii de clasamente o vor găsi cuprinsă în top-urile populare internaţionale de genul "Cele mai bune 100 de opere din toate timpurile". Totuşi, pentru melomanii din România ocazia de a o asculta integral este una rară şi se oferă în cadrul ediţiei 2019 a Festivalului Internaţional George Enescu.

Cea care l-a inspirat şi îndemnat pe Benjamin Britten să compună opera a fost povestea pescarului Peter Grimes, deşi libretul final se îndepărtează de sursa sa de inspiraţie. Istoricii muzicali consemnează faptul că Britten a descoperit întâmplător, pe raftul unui anticariat, poemul The Borough al poetului britanic din secolul XVII, George Crabbe, în care acesta vorbeşte despre pescarul Grimes şi viaţa sa într-un orăşel pescăresc. Povestea i-a amintit lui Britten de Suffolk, oraşul său natal şi a dorit să transpună neapărat poemul în operă. Astfel, pescarul Grimes, o persoană aspră şi nemiloasă, care este acuzat de uciderea propriilor ucenici, a ajuns un nume de referinţă în lumea muzicii.

În forma de libret, povestea originală capătă nuanţe. Pescarul Grimes este un personaj mai complex, dezvăluie în relaţia sa cu Ellen Orford, învăţătoarea din sat şi alte faţete ale personalităţii sale. În primă instanţă, Grimes este absolvit oficial de suspiciunea de a-şi fi ucis unul dintre ucenici, găsit înecat pe coastele satului. Deşi este sfătuit să nu îşi mai ia nici un ajutor, Grimes refuză, îşi alege un nou ucenic. Într-un moment de tensiune, o dispută cu angajatorul lui cel aspru şi ursuz, ucenicul cade accidental de pe o stâncă şi moare. Oamenii reacţionează prompt şi îl acuză din nou de crimă pe pescar. Pentru a scăpa de mânia comunităţii, Peter Grimes acceptă sugestia de a pleca în larg şi de a se scufunda cu propria barcă. Faţă de original, în versiunea propusă de libretistul Montague Slater, vinovăţia lui Grimes nu este aşa de certă, iar publicul este invitat să îşi contureze opinia ca într-un veritabil policier. Britten consideră opera ca un simbol a luptei individului faţă de preconcepţiile societăţii "A subject very close to my heart-the struggle of the individual against the masses. The more vicious the society, the more vicious the individual."


"Am crescut la Dunăre, printre pescari. Un mix de români şi de sârbi. Eu copil, ei oameni ai apelor. Casele satului Gornea sunt lipite între ele. Noi eram perete-n perete cu birtul satului. Îmi amintesc câinii mari ai cârciumăresei, cele 2 fete «uşoare» de peste drum, uciderea unui tânăr şi multe altele pe care nu le pot povesti, dar care sunt în biografia mea şi în opera Peter Grimes", mărturiseşte Carmen Lidia Vidu despre relaţia personală stabilită cu lucrarea.

Compoziţia lui Britten este densă, masivă, implică secvenţe corale impresionante, roluri intense, momente tensionate, dramatice şi alteori, în contrapunct, umor şi tuşe frivole. Orchestra preia pasaje întregi, conducând auditoriul prin subiect.

Publicul Festivalului a avut deja ocazia de a audia parte din aceste fragmente în concertul London Symphony Orchestra din această ediţie a festivalului. Orchestra britanică a interpretat "Patru interludii marine şi Passacaglia"- un grupaj din cele şase interludii orchestrale din Peter Grimes, unde marea este martorul dramei personajului principal şi este oglinda stărilor lui, în acelaşi timp rămânând, dincolo de poveştile individuale, impasibilă, constantă.

15 septembrie 2019, Sala Palatului, 19.30-22.15
Orchestra Naţională a Radiodifuziunii Române & Corul Academic Radio
PAUL DANIEL
dirijor / CIPRIAN ŢUŢU dirijorul corului
CARMEN LIDIA VIDU regizor multimedia
Distribuţia: IAN STOREY Peter Grimes (tenor), LISE DAVIDSEN Ellen Orford (soprană), CATHERINE WYN-ROGERS Auntie (contralto), CHRISTOPHER PURVES Balstrode (bariton), DIANA MONTAGUE Mrs. Sedley (mezzosoprană), JOSHUA BLOOM Swallow (bas), HUW MONTAGUE RENDALL Ned Keene (bariton), MICHAEL COLVIN Bob Boles (tenor), BONAVENTURA BOTTONE Rev. Horace Adams (tenor), BARNABY REA Hobson (bas), SOLOMIA LUKYANETS Nepoata 1 (soprană), RHIAN LOIS Nepoata 2 (soprană).

Descarcă programul Festivalului George Enescu 2019 aici..

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus