Limitele personale, spaţiul public şi memoria se numără printre subiectele sondate în programele tematice ale uneia dintre cele mai aşteptate ediţii. Premiate în marile festivaluri sau prezentate în prestigioase spaţii de artă contemporană, intrigante şi atipice, filmele care sfidează barierele convenţionalului propun modalităţi alternative de raportare asupra realităţii.
Sub umbrela tematică Caught in the Frame, programul special Quinzaine des Réalisateurs - devenit deja tradiţie pentru publicul BIEFF, revine în 2019 cu cinci scurtmetraje prezentate iniţial în celebra secţiune paralelă a Festivalului Internaţional de Film de la Cannes. Firul roşu al acestei selecţii este unul al cadrelor - sociale, geografice, politice şi personale. Distrugând monştri, evadând din muzee, protestând, sau observând, protagoniştii filmelor învaţă cum să-şi accepte sau depăşească propria condiţie.
După succesul primelor ediţii, numărul titlurilor prezentate în programul Golden Shorts: Best Films in Major Festivals, una dintre cele mai populare secţiuni ale festivalului, se dublează în 2019. Selecţia de scurtmetraje va depăşi aşteptările publicului, aducând pentru prima dată în România abordări surprinzătoare premiate la festivalurile de la Cannes, Berlinale, Locarno, Rotterdam, Sarajevo, Tampere şi Clermont-Ferrand.
Un promotor al libertăţii totale de exprimare artistică, Competiţia Internaţională - organizată discursiv în cinci teme curatoriale, relevante pentru societatea contemporană - reevaluează conexiunile noastre cu lumea înconjurătoare, de la anxietăţile pe care le împărţim în spaţiul urban la conceptele de apartenenţă şi casă în ziua de astăzi, până la raportul între obligaţie şi plăcere în contextele profesionale.
Morgan Pokee, unul din selecţionerii Quinzaine des Realisateurs, Florian Weghorn, programme manager Berlinale Talents şi Ioana Dragomirescu, programatorul cinema-ului Elvire Popesco al Institutului Francez, vor desemna câştigătorii competiţiei după ce vor analiza cele 25 de scurtmetraje din programele: Labor of Love / Labor or Love, Longing and Belonging, Public Space and Urban Anxieties, The Human Flow: Home in the Age of Displacement, Healing Voices: Remembrance and Reenactment.
La graniţa dintre cinema şi arta vizuală, cele cinci titluri prezentare sub umbrela Labor of Love / Labor or Love invită publicul la introspecţie şi dezbatere asupra rolului pe care îl ocupă munca în existenţa omului şi a comunităţilor sociale. Surpriza programului, The Glorious Acceptance of Nicolas Chauvin este un delir cinematografic, în care graniţele dintre prezent şi trecut se dizolvă. Filmul a fost premiat în 2018 la Locarno, în secţiunea Signs of Life, iar la BIEFF va fi proiectat în prezenţa regizorului Benjamin Crotty, cu sprijinul Institutului Francez.
Munca artistică este de asemenea explorată în The Remembered Film. Pornind de la premisa că perspectiva pe care o avem asupra istoriei este puternic influenţată de ficţiune, Isabelle Tollenaere, invitată la ediţia 2019, şi-a propus să testeze percepţia tinerilor asupra războiului. Îmbrăcaţi în uniforme de armată, în filmul pe care îl semnează, subiecţii mărturisesc fapte îngrozitoare pe care pretind că le-au comis pe front, demonstrând faptul că memoria lor istorică este marcată de filmele pe care le-au urmărit.
Holy Tremor analizează măsura în care suntem dispuşi să ne adaptăm în orice condiţii, pentru a ne asigura ascensiunea în carieră. Un documentar muzical ce examinează manifestările spirituale în plan social, filmul urmăreşte un grup de tineri care îşi câştigă existenţa interpretând cântece bisericeşti în sânul comunităţii evanghelice din Brazilia. Inclus în 2018 în competiţia de scurtmetraj a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin, scurtmetrajul poartă semnătura artiştilor Barbara Wagner şi Benjamin De Burca, cei care au reprezentat Brazilia la Bienala de Artă de la Veneţia în 2019.
Este activitatea noastră cu adevărat importantă pentru noi sau pentru cei din jur, sau reprezintă un simplu rol pe care îl jucăm pentru a dobândi un oarecare confort financiar? Teama de a nu rămâne în afara sistemului este răspunsul în Eight Images From The Life Of Nastya Sokolova. O confruntare frontală cu realitatea pieţei muncii, filmul realizat de Alina Kotova şi Vladlena Sandu evocă situaţia sutelor de mii de tineri absolvenţi ruşi, nevoiţi să se dedice unor posturi pentru care sunt supracalificaţi. Povestea premiată în 2018 la Ji.hlava şi inclusă în selecţia Festivalului Internaţional de Film de la Rotterdam surprinde diferite ipostaze din viaţa profesională a protagonistei pe care teama de şomaj o împinge în calea compromisurilor.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din Bucureşti, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.