Home

Home
Cititi-ne pe FacebookUrmati-ne pe TwitterFeed RSS gratuit

Spacer

Agenda LiterNet  Sageata  Ştiri  Sageata  Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2019

Despre memorie şi reprezentare, în Competiţia Internaţională BIEFF, 2019


octombrie 2019
TextText mai micText mai mare
Versiune imprimabila Adauga cu AddThis
Un punct de intersecţie al inovaţiei şi al libertăţii creative, Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF 2019 provoacă publicul, la cea de-a noua ediţie, la un exerciţiu complex de empatie şi înţelegere. Provocatoare şi intens dezbătute de juriile marilor festivaluri de film din întreaga lume, scurtmetrajele prezentate în premieră în România, între 6 şi 10 noiembrie 2019, propun noi abordări asupra limitelor impuse sau asumate.

Parteneriatul cu secţiunea paralelă Quinzaine des Réalisateurs (cunoscută internaţional ca Directors' Fortnight) a Festivalului de Film de la Cannes continuă şi în 2019 pentru singurul eveniment autohton dedicat inovaţiei în cinema şi arta vizuală. Prezentate în premieră în România, cinci filme care sfidează constrângerile ideologice sau tehnice reprezentative pentru cinematografia mondială vor împărţi din nou acelaşi ecran, de data aceasta sub umbrela tematică a programului BIEFF Caught in the Frame. Prin redefinirea cadrelor sociale, geografice, politice şi personale, selecţia de scurtmetraje va depăşi la această ediţie chiar şi limita ecranului de proiecţie, oferind spectatorilor şansa de a-şi confrunta propriile bariere.

Nominalizat în 2019 la Premiul Academiei Europene de Film pentru Cel mai bun scurtmetraj, The marvelous misadventures of the stone lady reimaginează o poveste scrisă în 1845. Dacă în Bradul lui Hans Christian Andersen un pin naiv aspiră să devină un pom de Crăciun, în scurtmetrajul regizorului Gabriel Abrantes - prezenţă constantă în selecţia BIEFF, o statuie care visează să-şi depăşească funcţia ornamentală, părăseşte muzeul şi porneşte într-o aventură periculoasă pe străzile Parisului.


Peisajul urban este generator de revelaţii şi noi perspective şi în Stay awake, be ready, premiat cu Illy Award în secţiunea parteneră a Festivalului de la Cannes. Un tablou multicolor al umanităţii tras dintr-un singur cadru, filmul regizorului Pham Thien An urmăreşte o serie de evenimente petrecute pe o stradă aglomerată din Vietnam. Niciunul dintre personajele surprinse nu se află în centrul universului, dar fiecare dintre ele pare să creadă asta, de fapt.

Bazându-se pe abilitatea umană de a interpreta emoţiile şi senzaţiile unui personaj prin intermediul propriilor experienţe, artista japoneză Nao Yoshigai invită spectatorii să participe la un exerciţiu extrem de empatie. În Grand Bouquet, elementele de coregrafie şi animaţie şi trăirile puternice ale protagonistei provoacă reacţii fizice.


Intensitatea atinge cote maxime şi în confruntarea mamă-fiică din Je te tiens. Singure în maşină, mergând spre nicăieri, cele două încearcă să rezolve lucrurile printr-un dialog profund tensionat. Muzica din film poartă semnătura lui Pedro Alcalde şi a regizorului Sergio Caballero, directorul artistic al festivalului de muzică, creativitate şi tehnologie Sónar Barcelona.


Competiţia Internaţională: Programul Healing Voices: Remembrance And Reenactment

Într-un cadru mai larg, una dintre abilităţile cinema-ului care continuă să fascineze şi în zilele noastre este cea de atomizare. Fie că a trăit sau nu pe pielea lui evenimente şi experienţe extraordinare care se derulează pe un ecran, spectatorul ajunge să înţeleagă orice tip de mesaj transmis în mediul cinematografic, graţie mijloacelor de stimulare a empatiei. Inclus în Competiţia Internaţională, programul Healing Voices: Remembrance and Reenactment este un punct de intersecţie a cinci scurtmetraje recente care şi-au găsit metodele de prezentare şi reprezentare chiar în nucleul mediului.

Şapte escorte masculine înfruntă camera de filmat în timp ce îşi ascultă propriile poveşti, spuse cu propriile voci în Blue Boy, scurtmetrajul lui Manuel Abramovich, recent premiat cu Ursul de argint la Berlinală. Fie că e amuzat, neimpresionat sau mişcat de propria poveste, fiecare se simte intimidat de prezenţa camerei. Produs cu participare românească din partea editorului Cătălin Cristuţiu şi a producătorului artistic Bogdan Georgescu, filmul a mai fost prezentat România în 2019, la TIFF.


De la Festivalul Internaţional de Film de la Berlin, unde a primit o Menţiune specială din partea juriului, vine şi Omarska (r. Varun Sasindran), inspirat din tragediile din lagărul de concentrare din nordul Bosniei şi Herţegovinei. Filmul construieşte un memorial virtual, îmbinând materiale de arhivă, înregistrări video şi declaraţii ale supravieţuitorilor Războiului Bosniac într-o animaţie 3D.

O compilaţie eclectică de material found footage, animaţie CGI şi secvenţe reconstituite, Demonic, cel mai recent scurtmetraj al Piei Borg, abordează memoria colectivă dintr-o altă perspectivă. Faimoasa poveste din spatele best-seller-ului scris de Lawrence Pazder şi Michelle Smith, legată de criza americană optzecistă a abuzurilor sexuale din creşe, este prezentată prin diferite metode, formate şi materiale în filmul care a avut premiera la Cannes, în secţiunea Semaine de la Critique.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 6 şi 10 noiembrie 2019, la Cinema Muzeul Ţăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT şi Cinema PRO.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din Bucureşti, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, All About Romanian Cinema
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.




 Toate articolele despre Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, Bucureşti, 2019


0 comentarii

Spacer Spacer