octombrie 2019
Festivalul Internaţional de Film Experimental BIEFF, 2019
Prin combinaţii inedite de mijloace vizuale şi tehnici narative, scurtmetrajele incluse în 2019 în Competiţia Internaţională BIEFF propun perspective alternative asupra unor subiecte care ne obsedează şi a unor fenomene care ne afectează altfel decât am crede. Fidel obiectivului exprimat încă de la prima ediţie, acela de invita publicul la introspecţie şi dezbatere asupra unor dimensiuni profunde ale naturii umane, între 6 şi 10 noiembrie 2019 Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF dedică un focus special poveştilor despre migraţie, reevaluând conceptul de apartenenţă.

Suntem mici piese dintr-un puzzle imens, dar în aceeaşi măsură suntem elemente individuale, influenţate constant din cel puţin două direcţii. Mediul în care ne dezvoltăm îşi pune amprenta asupra existenţei noastre, iar pe de altă parte, suntem viziunea pe care o avem asupra lumii. Programul competiţional Longing and Belonging propune cinci viziuni inovatoare asupra sentimentului de apartenenţă, urmărind ambivalenţa relaţiei cu realităţile pe care le experimentăm.

Longing and Belonging

"Pare a fi un lucru / Pare a fi altceva". Cele două versuri din cele o mie care alcătuiesc No es / Nu e, poemul lui Mariano Blatt, sunt o cheie posibilă pentru descifrarea filmului Parsi, prezentat în premieră la Berlinale Forum Expanded. Imaginile urmează acelaşi tipar şi, precum cuvintele, sunt despre totul şi despre orice: oameni, peisaje, idei, trăiri. Regizorul Eduardo Williams le suprapune cu inventivitate, generând un efect de montagne russe, o mişcare în acelaşi timp fluidă şi accelerată, care te lasă fără suflare.


Un priveghi devine factorul declanşator al unui proces de auto-reflexie şi transformare în scurtmetrajul I Got My Things and Left, un film care respiră libertate şi putere, atât din punct de vedere conceptual cât şi emoţional. Inspirat de spiritul liber care a fost Dambudzo Marechera - un iconoclast şi figură-cheie a literaturii africane, regizorul Philbert Aimé Mbabazi Sharangabo traversează cu eleganţă registre de limbaj - de la poezie la spectacol, de la muzică la jurnal personal - într-o meditaţie profundă despre pierdere şi trecere. Filmul premiat în 2019 la Oberhausen va fi prezentat la BIEFF în prezenţa regizorului, invitat special la Bucureşti.


Sentimentul de apartenenţă devine un subiect sensibil atunci când societatea în care trăieşti te respinge doar pentru că este incapabilă să te înţeleagă. O explorare a identităţii transgender, I Am a Monster (r. Tanguy De Donder), prezentat în 2018 la Rotterdam, spune povestea unei femei fără chip, văzută prin ochii unui bărbat necunoscut. Depinde de noi să decidem dacă suntem gata să o auzim.

Programul de competiţie The Human Flow: Home in the Age of Displacement propune cinci filme care subminează modalităţile convenţionale de a aborda migraţia, oferind noi perspective asupra acestui subiect. Într-o vreme în care naţionalismul şi populismul se sprijină pe utilizarea fără discernământ a imaginilor dramatice cu imigranţi în mass-media, producţiile selectate în această secţiune spun poveştile celor nevoiţi să îşi părăsească ţările de provenienţă evitând să îi expună.

The Human Flow: Home in the Age of Dispacement

De la sosirea primilor refugiaţi din zonele de război în Europa, fantasmele şi paranoia care au ajuns să domine discursul public s-au constituit nu numai din cuvinte, ci în special dintr-o mulţime de imagini. Ce am afla dacă am examina această criză dintr-un alt unghi? În The Migrating Image, artistul danez Stefan Kruse urmăreşte fluxul imaginilor care îi arată pe refugiaţi în drum spre şi prin Europa, întorcând camera spre noi - deoarece noi le-am creat şi, în fond, tot noi le consumăm. Proiecţia filmului va fi urmată de o discuţie cu regizorul, invitat în 2019 la BIEFF.


Artista vizuală Martina Melilli spune poveşti despre oameni prin intermediul obiectelor care le-au aparţinut în Mum, I'm Sorry, o mărturie tăcută a naufragiilor din Lampedusa din 13 octombrie 2013 şi 15 mai 2015. Care sunt acele câteva obiecte în posesia cărora au ales victimele să traverseze marea? Ce le-ar fi rămas din vechea viaţă dacă ar fi reuşit să ajungă teferi în lumea nouă?


Third Kind merge şi mai departe, imaginând întoarcerea oamenilor pe planetă, după o migraţie în masă în spaţiul extraterestru. Subtil şi în acelaşi timp terifiant, scurtmetrajul SF semnat de Yorgos Zois, o prezenţă constantă în competiţia BIEFF, a fost prezentat în 2018 la Festivalul internaţional de Film de la Cannes, în secţiunea paralelă Semaine de la Critique.

Festivalul Internaţional de Film Experimental Bucureşti BIEFF va avea loc între 6 şi 10 noiembrie 2019 la Cinema Muzeul Ţăranului, Instituto Cervantes, Cinemateca Union, POINT şi Cinema PRO.
Organizatori: Asociaţia Culturală Manekino, în parteneriat cu PRINTOR COM
Proiect cultural co-finanţat de: Administraţia Fondului Cultural Naţional, Centrul Naţional al Cinematografiei, Ministerul Culturii şi Identităţii Naţionale
Cu sprijinul: Instituto Cervantes, Institutul Francez din Bucureşti, Ambasada Regatului Ţărilor de Jos, Goethe-Institut România, Universitatea Naţională de Artă Teatrală şi Cinematografică I.L. Caragiale, Universitatea Naţională de Arte Bucureşti
Sponsori: Cinelab România, Noumax
Parteneri de ospitalitate: TH Hotels, Sky Tour
Parteneri media: Radio Guerrilla, Radio România Cultural, Observator Cultural, Films in frame, Cartierul Creativ, All About Romanian Cinema
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administraţiei Fondului Cultural Naţional. AFCN nu este responsabilă de conţinutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanţării.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus