august 2020
Festivalul TIFF 2020
Pe ofertanta esplanadă din parcul universitar de la "Agronomie", amenajat adecvat, cu ghirlande de beculeţe şi distanţă reglementară între scaune, s-a proiectat, sub clar de lună, filmul realizat de rusoaica Nigina Sayfullaeva în 2019 - Vernost / Fidelitate / Fidelity. Ca toate filmele din competiţie, proiecţia a fost prefaţată de o scurtă apariţie pe ecran a realizatoarei prezentându-şi filmul cu regretul că n-a putut fi ea însăşi fizic de faţă. Problema cu distanţarea fizică şi-a lăsat amprenta şi sub acest aspect. Public numeros, distanţat fizic, nu social, căci toţi eram din gaşca socială a cinefililor în stare să înfrunte agresivitatea ţânţarilor şi frigul nopţii. Public numeros, după cum spuneam, de parcă ar fi aflat ceva despre succesul de casă al filmului. Public informat - clujenii ăştia! La următoarea proiecţie de la ora 23,45 cu filmul Defunct al grecului Yacharias Mevroeidis (cu subiect destul de anost) n-au mai fost decât vreo 20-30 de noctambuli. În mod cinic, distanţarea spectatorilor a fost contrabalansată de apropierea până la piele, înfierbântată, a protagoniştilor de pe ecran în scenele de sex, nu puţine la număr în 82 de minute de proiecţie.


Aşadar un film despre viaţa sexuală a oamenilor din zilele noastre. Alţi eroi, dacă nu lermontovieni, cel puţin caracteristici timpurilor noastre, cu trăsături specifice în Rusia contemporană, eliberată de tabuuri comuniste şi pudibonderii răsuflate. Libertăţile actuale din spaţiul slavismului post-sovietic, libertinajul comportamental al noilor generaţii au întors spatele hotărât "realismului socialist" triumfător în cinemaul strict controlat de statul comunist. În filmele din epocă, protagoniştii nu aveau voie nici măcar să se sărute prea apăsat. Respingând tot ce venea din partea ocupanţilor sovietici, inclusiv producţiile filmice propagandistice, cineva spunea ieşind de la un film rusesc: "Ăştia nici nu ştiu să se sărute..." Pudibonderie de partid profund susţinător al moralei comuniste. A căzut zidul Berlinului, a căzut treptat şi zidul cenzurii, al pudoarei şi al restricţiilor tematice în filmul rusesc contemporan. Dar asta e cam de multişor povestea. Acum altă făină se macină la moară! Libertăţi, dezinhibări, realism visceral din Chile şi Mexic până în Rusia! De pildă, vâna lui Roberto Bolaño în literatură lasă urme adânci, chiar dacă influenţa în cinema nu vine de acolo, ci vorbim de un suflu supersexual afirmat ca atare.

Dar se pare că Nigina Sayfullaeva a mers prea departe în răsturnarea tabuurilor din moment ce un critic de film rus aprecia că "asemenea grad de deschidere nu a mai fost văzut niciodată în filmul rusesc". Nici nu şti bine dacă Vernost / Fidelitate este o dramă psihologică super-decoltată sau un film pentru adulţi îmbrăcat în analiză psihologică pe teme intimiste fără limite. Oricum, filmul a stârnit controverse în Rusia conservatoare a bătrânilor. Regizoarea se apără: "Am vrut să explorez fenomenul infidelităţii feminine" şi demersul ei nu ţine cont de oprelişti.

Perspectiva curajoasă asupra sexualităţii feminine este susţinută de interpreta Lenei, Evgeniya Gromova. Ea este o tânără femeie-medic obstetrician şi ginecolog care lucrează într-un spital şi se bucură de o bună reputaţie. Partenerul ei este actorul Sergey, interpretat de Aleksandr Pal, care activează într-un teatru de provincie. Relaţia lor scârţăie şi Lena bănuieşte că Sergey o înşală. Este declicul în urma căruia Lena dă frâu liber aventuroaselor ei legături cu bărbaţi întâlniţi la întâmplare. Când este dată în vileag public destrăbălarea ei, stigmatizarea societăţii iese şi ea la iveală. Descoperirea adulterului în cadrul cuplului, este prilej de a sonda, prin dialog deschis, de o insistenţă aproape licenţioasă, în intimitatea relaţiilor sexuale întreţinute, devoalate ca fireşti amănunte fizice ale acuplării. Sunt scene explicite de sex nebun în bucătărie, felaţii şi masturbare ca în filmele pentru adulţi. Încărcătura psihologică a personajelor salvează filmul din această înseriere, oferind o viziune realistă asupra sexualităţii feminine. Vernost / Fidelitate este un film curajos despre infidelităţile femeii şi consecinţele acestora.

Descarcă broşura şi programul TIFF 2020 aici.

0 comentarii

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus