iulie 2021
Şi atunci, ce e libertatea?
Emil Bazan (Radu Iacoban), comunist încă din ilegalitate, profesor de istorie la Herculane, îşi pierde treptat speranţa într-un comunism cu faţă umană după ce stalinismul începe să secere speranţele românilor. Ca istoric care scrutează semnele vremurilor, începe să înţeleagă că zicala "Stalin şi poporul rus / Libertatea ne-au adus" înseamnă exact opusul. Cu alte cuvinte, că ceva totalmente nou şi rău urmează să i se întîmple. Iar lovitura de ciocan vine rapid!

Împreună cu soţia sa, Dumitra, (Iulia Lumânare), este arestat, în timp ce participa la o nuntă de "chiaburi". Toţi cei prezenţi, într-o egalitate perfectă a condamnaţilor abuzivi, sunt exilaţi în Bărăgan. Pretextînd nevoia securizării graniţei cu Iugoslavia lui Tito, guvernul de la Bucureşti dislocă zeci de mii de bănăţeni în pustia nelocuită şi neospitalieră, ca formă legală şi lentă de exterminare.

Astfel, familia Bazan se trezeşte înconjurată de necunoscuţi, un sat bănăţean recompus în miniatură. În marfarul care îi transportă ca pe vite se regăsesc mirii înşişi (Olimpia Melinte şi Cristian Popa), mama miresei, femeie cucernică din popor (Magda Catone), un poştaş întreprinzător şi puţin agasant (Toma Cuzin), un preot conformist, dar de nădejde (Nicodim Ungureanu), o unguroaică plină de viaţă (Tunde Skovran) căreia autorităţile îi împuşcă pe drum soţul şi fetiţa de patru ani şi un sas singuratic (Radu Bânzaru).

Odată ajunşi la destinaţie - un middle-of-nowhere românesc - bănăţenii sunt obligaţi să supravieţuiască. Deşi compania pestriţă ar fi putut fi interogată printr-un scenariu care urmărească tensiunile culturale sau rupturile ideologice, Andrei Zincă preferă să o coagulează rapid într-o comunitate ad-hoc, subordonată exclusiv, deşi uneori improbabil, supravieţuirii.

Şi atunci, ce e libertatea? nu urmează căile bătătorite de hagiografia anticomunistă: protagoniştii nu se transformă subit în sfinţi, care-şi iartă angelic duşmanii, dar nici în monştri obsedaţi de propria supravieţuire, care ar fi în stare să se canibalizeze reciproc. Dimpotrivă, deportaţii rămîn oameni în care se dezvoltă frici şi nebunii individuale, dar care au încă puterea de a se uni, de a construi, de a se înmulţi, de a-şi defini viitorul şi umanitatea. Au, cu alte cuvinte, libertatea de a rămîne oameni.

Regizorul Andrei Zincă încearcă să exprime viaţa interioară nuanţată a acestora printr-o stilistică impresionistă. Prin flash-uri halucinatorii, intrăm pentru început în mintea tulburată a lui Emil, chinuit în propria imaginaţie de torţionarul său (Şerban Georgevici). Apoi, viaţa sentimentală a soţiei domină partea secundă a filmului, Iulia Lumânare punînd bine în valoare dilemele protagonistei, Turica Bazan. După ce aceasta îşi vede speranţele de a ajunge în Franţa (El Dorado al intelectualităţii româneşti de odinioară) spulberate de obligaţia de supravieţuire, suntem martorii dorurilor sale amoroase, cînd este prinsă între datoria de fidelitate faţă de soţ şi idila cu poştaşul, care ştie să o curteze şi cutezător, şi respectuos. În momentul culminant al seducţiei, în timp ce poştaşul îi face avansuri din ce în ce mai îndrăzneţe, un montaj intelectual ne explicitează situaţia şi deznodămîntul ei arătîndu-ne preotul aflat undeva departe pe cîmp prinzînd un iepure în capcană. Spectatorul înţelege uşor metafora.

De altfel, mîncatul cărnii este un motiv care punctează etapele poveştii. Într-o primă fază, tatăl miresei este împuşcat de comunişti în timp ce înfuleca epicureic, acompaniat de lăutari, o halcă de friptură. Semn, aşadar, al belşugului secerat brutal.

Apoi, mîncat în timpul foametei groaznice din Bărăgan, iepurele devine simbolul unei speranţe firave din timpul primului Crăciun. Pentru cîteva momente, vedem doar farfuria cu iepurele gătit, din care mîinile hulpave smulg bucăţi, momentul reprezintă un portret condensat al foamei, dar şi al supravieţuirii. Înfulecat aproape ritualic, carnea puţină a vînatului mic pune baza unei comuniuni speranţei. La ceva timp după, un mistreţ este omorît, iar supravieţuirea va fi astfel asigurată.

Antagonişti rămîn doar reprezentanţii regimului comunist, fiare isterice însetate de sînge, care nu ascund nimic în spatele cruzimii şi cinismului lor, a căror singură legătură cu umanitatea este faptul că pot vorbi. Practic, se confundă cu volgile lor negre care erau în epocă sinecdoca aparatului represiv, prezente permanent în cadrele reprezentative.

În alianţă nedorită cu reprezentanţii sistemului, Bărăganul însuşi devine rapid un personaj nemilos, chiar dacă dureros de frumos. Priveliştile largi nu impresionează personajele, preocupate de stricta supravieţuire, dar spectatorul are privilegiul de a se bucura în voie de frumuseţea imaginii captate de Tudor Vladimir Panduru. Cîmpia nu este văzută ca preerie, ca întindere plată, fără repere, ci este punctată fie cu un pîlc de copaci, fie cu mici coline sau cu pîlcuri de copaci ori lăstăriş. Anotimpurile care se perindă asupra adăposturilor improvizate sunt surprinse în culori magnifice şi se transformă astfel într-un letopiseţ mut al anilor petrecuţi în cîmpie.

Şi atunci, ce e libertatea? reconstruieşte, aşadar, un moment tragic al istoriei româneşti, intrînd în interiorul unor personaje vii, pe care le conturează dramatic şi melancolic. Dragostea şi viaţa trăite din plin se înfiripă în pofida fundalului crud al persecuţiei. Încrîncenarea istoriografică, care ar fi fost preocupată mai degrabă de suferinţa pură şi dură a protagoniştilor, este astfel eliminată.

Această romantizare poate fi acuzată că reduce intensitatea prigoanei acelor vremuri, ca sublimează suferinţa victimelor prin dorurile, geloziile şi invidiile acestora. Dar tocmai această cheie recomandă filmul unui public larg, care are ocazia să înţeleagă trecutul nu speriat de austere predici istorice, ci ademenit prin poveşti de iubire şi vise improbabile.



Regia: Andrei Zincă Cu: Radu Iacoban, Iulia Lumânare, Cuzin Toma, Olimpia Melinte, Cristian Popa, Magda Catone, Nicodim Ungureanu, Dorina Lazăr

0 comentarii

În programul cultural

Cinema City Cotroceni
29.07 18,20; 21,20
Cinema City Mega Mall
29.07 12,30; 15,30; 18,30; 21,30
Cinema City ParkLake
29.07 15,30; 18,30
Cinema City Sun Plaza
29.07 12,30; 15,30; 18,30; 21,30
Elvira Popescu
01.08 14,00

Scrieţi la LiterNet

Scrieţi o cronică (cu diacritice) a unui eveniment cultural la care aţi participat şi trimiteţi-o la [email protected] Dacă ne place, o publicăm.

Vreţi să anunţaţi un eveniment cultural pe LiterNet? Îl puteţi introduce aici.

Publicitate

Sus